Yamaha R1 2007 tvärdör!

Weberg

Super retard
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
Ktm 660 SMC
Hejsan.

Köpten en yamaha r1 2007 för 2 månadersen. Då hade den gått 260 mil.
körde hem hojen och beställde ett par yoshimura blås. kört ca 60 mil med blåsen går fint och låter bra. Men ett och tre så tvär dör hojen om du lägger i ettan börjar köra och drar in kopplingen för ett stopp tex.
Då kan man knappt starta den och är tvungen att gasa upp den till ca 7-9 tusen varv, Då har jag tomgång! vissa dagar händer inget men kör man någon mil och stannar tar en fika så är den nästan omöjlig att starta? och det har blivit bytt soppapump vid 150mil, Jag börjar fundera på om den blir sur?Pga yhosi blåsen? men tycker det inte är logiskt.

Någon som vet lite? har haft likadant problem?

MvH
Weberg

Last edited:
Om du trycker in select knappen snabbt när den visar trip eller miltal vad visar den att det är för temp då? A? Tänkte om det kunde hänt nått med insugtempmätaren...

Jag tycker att det låter som fel på TPS:en. (Throttle Positioning Sensor).

Det bör vara garanti kvar på din hoj om det inte är en import. Kör in till en auktoriserad Yamaha-ÅF så kan de kolla om så är fallet.

Det var kampanj på 04-06 modellerna med utbyte av just TPS som krånglade efter en stunds körning. Stannade man så dog hojen.

Ingen kampanj på detta på efterföljande modeller men det låter som sagt som samma fel.

Verkar vara rätt vanligt på 07orna, hade en 07a själv som gjorde så ibland, sen har ja läst om flera andra 07or som haft samma problem. Ja har en 08a nu men har inte haft de problemet, istället så rasa vevlagret :/

Är det bara slipon? Har du mappat om den?

bara slipon, nej har ej mappat, tycker inte det ska behövas bara för slipon.

Om du trycker in select knappen snabbt när den visar trip eller miltal vad visar den att det är för temp då? A? Tänkte om det kunde hänt nått med insugtempmätaren...
motor temperaturen ligger ca på 70 till 80 grader

Jag tycker att det låter som fel på TPS:en. (Throttle Positioning Sensor).

Det bör vara garanti kvar på din hoj om det inte är en import. Kör in till en auktoriserad Yamaha-ÅF så kan de kolla om så är fallet.

Det var kampanj på 04-06 modellerna med utbyte av just TPS som krånglade efter en stunds körning. Stannade man så dog hojen.

Ingen kampanj på detta på efterföljande modeller men det låter som sagt som samma fel.

ja det är garanti kvar på den till 2012. Men gnäller inte yamaha center att jag har monterat på slipon då? tycker det ska vara en standard grej att montera på fettare blås!

Verkar vara rätt vanligt på 07orna, hade en 07a själv som gjorde så ibland, sen har ja läst om flera andra 07or som haft samma problem. Ja har en 08a nu men har inte haft de problemet, istället så rasa vevlagret :/
07-08 är väll exaxt samma hoj förutom dekaltrimningen?

bara slipon, nej har ej mappat, tycker inte det ska behövas bara för slipon.

motor temperaturen ligger ca på 70 till 80 grader

ja det är garanti kvar på den till 2012. Men gnäller inte yamaha center att jag har monterat på slipon då? tycker det ska vara en standard grej att montera på fettare blås!

07-08 är väll exaxt samma hoj förutom dekaltrimningen?

Japp samma hoj! men nått i elektroniken kanske e lite nyare el upgraderad el nått, eller så e de samma skit me 08orna, men ja har inte läst om nån 08 me de problemet, iof så trodde ja 08orna skulle va uppgraderade me bättre oljekanal till vevlagret då dom rasa på 07orna, men verkar fan inte så då min 08 rasa på 3:e cyl, exakt samma som på 07orna..

Japp samma hoj! men nått i elektroniken kanske e lite nyare el upgraderad el nått, eller så e de samma skit me 08orna, men ja har inte läst om nån 08 me de problemet, iof så trodde ja 08orna skulle va uppgraderade me bättre oljekanal till vevlagret då dom rasa på 07orna, men verkar fan inte så då min 08 rasa på 3:e cyl, exakt samma som på 07orna..

hmm ja hoppas inte något vevlager rasar på min, verkar som det är exaxt samma, men men det är bara till att vänta och se. tråkigt^^:gnissla

Det är något som våra grannar på andra sidan pölen kallar för: Stalling problem.

Verkar tyvärr finnas som ett tråkigt inslag på dessa årsmodeller.
MEN, det finns en lösning till ditt problem!

Läs i nedan länk, sid 11-13. Där beskriver de mycket bra hur du kommer till rätt med detta. Tar inte mer än en timme att göra hemma i garaget.

http://www.r1-forum.com/forums/showthread.php?t=200203&highlight=07+throttle+sync&page=11

Det är något som våra grannar på andra sidan pölen kallar för: Stalling problem.

Verkar tyvärr finnas som ett tråkigt inslag på dessa årsmodeller.
MEN, det finns en lösning till ditt problem!

Läs i nedan länk, sid 11-13. Där beskriver de mycket bra hur du kommer till rätt med detta. Tar inte mer än en timme att göra hemma i garaget.

http://www.r1-forum.com/forums/showthread.php?t=200203&highlight=07+throttle+sync&page=11

Vi får väl hoppas att TS har löst det efter drygt ett år och inte bara väntat på ett svar i den här tråden...

EDIT: Hojen verkar dessutom såld.

Last edited:
Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna