Yamaha R1-2004-2009

"t.FOGGY"

ixen ska sponsra
Gick med
27 Aug 2003
Ort
ronneby
Hoj
ducati 848,cbr 929rr-01
"R1-tråden 2004-"

Startar en ny tråd här för r1 -04 o framåt.börjar bli lite trött att sega mig igenom inlägg om r6:eek:r o gamla r1:eek:r från -98.R1/R6 tråden är väldigt bra,men jag jag vill dela upp den ytterligare,så att det blir lättare att söka,bolla ideer mm.endel verka vilja ha en sådan tråd,andra inte,så vi få ser hur d blir.jag gör ett försök här.:tummenupp
 
Last edited:

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Mitt i stan
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Jobbigt att det inte är någon slirkoppling på dem bara, annars är det en helt ok hoj.
 

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Mitt i stan
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Jag vet inte hur de andra generationerna är men jag upplevde 4:e generationen som tung att lägga ner i kurvor i högre farter samt trög att byta "sida" på i en chikan (stavning). Den var mycket tyngre att lägga ner än tex en k5-6. Är det fler som har upplevt samma sak?
 

Merv

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2008
Ort
Södermalm
Hoj
Yamaha R1 -04
jag vill se den här tråden leva i alla fall.

tung i kurvor? jag är 65kg lätt och har hittills tyckt den varit allt annat än tung. kanske för att jag svänger aldrig...:tummenupp
 

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Mitt i stan
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
jag vill se den här tråden leva i alla fall.

tung i kurvor? jag är 65kg lätt och har hittills tyckt den varit allt annat än tung. kanske för att jag svänger aldrig...:tummenupp

Hehe jo det kan vara fördel att svänga lite för att känna av det;) jag har bara kört en 4:e gen på knutstorp och där efter start/mål i slutet av första kurvan. När man ska bryta över hojen till vänstersväng så tyckte jag att man fick motstyra så mycket att man nästan var rädda att cliponen skulle böjas;). Det har jag aldrig varit med om med en annan hoj.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Hehe jo det kan vara fördel att svänga lite för att känna av det;) jag har bara kört en 4:e gen på knutstorp och där efter start/mål i slutet av första kurvan. När man ska bryta över hojen till vänstersväng så tyckte jag att man fick motstyra så mycket att man nästan var rädda att cliponen skulle böjas;). Det har jag aldrig varit med om med en annan hoj.

måste varit nått fel på just den hojen, jag har aldrig upplevt det problemet du beskriver

varken på gata eller på knutstorp
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Jag håller med Slappa. Håll allt i den ursprungliga R1/R6-tråden. Ytterligare trådar för R1/R6 skapar endast förvirring.

All fakta om modellerna finns dels på Sporthojs Wiki och på Yamahas websida för modellerna som finns i min signatur längre ned.

I R1/R6-tråden snackar vi om allt möjligt mellan modellerna och är det någon som har en fråga så är jag rätt säker på att den blir besvarad utan att man behöver söka genom alla sidor. :)

Så vänligen bäste moderator, stäng denna tråd. Behöver vi en tråd för varje generations R1/6 så låt oss i R1/R6-tråden rösta om det i så fall.

Vänligast Herr X-up
 

Merv

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2008
Ort
Södermalm
Hoj
Yamaha R1 -04
Hehe jo det kan vara fördel att svänga lite för att känna av det;) jag har bara kört en 4:e gen på knutstorp och där efter start/mål i slutet av första kurvan. När man ska bryta över hojen till vänstersväng så tyckte jag att man fick motstyra så mycket att man nästan var rädda att cliponen skulle böjas;). Det har jag aldrig varit med om med en annan hoj.

kan hålla med delvis, kan tycka ibland att man måste "bryta" hojen för att få den dit man vill från vänster höger/vice versa. men aldrig så att jag besväras något speciellt av det. men som sagt: jag kör ju nästan bara rakt fram så...
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Jag vet inte hur de andra generationerna är men jag upplevde 4:e generationen som tung att lägga ner i kurvor i högre farter samt trög att byta "sida" på i en chikan (stavning). Den var mycket tyngre att lägga ner än tex en k5-6. Är det fler som har upplevt samma sak?


Som nybliven R1-04 ägare så tyckte jag också att den va trög att slänga över från sida till sida på bana, mycket trögare än min gamla SV.(..dock snäppet snabbare på raksträckan...:crash) Trodde det va jag som va ovan. Kan man förbättra sånt med t ex. 70-profil framdäck och 180 bred bakdäck?
 

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1 - 04 Raceversion
Hehe jo det kan vara fördel att svänga lite för att känna av det;) jag har bara kört en 4:e gen på knutstorp och där efter start/mål i slutet av första kurvan. När man ska bryta över hojen till vänstersväng så tyckte jag att man fick motstyra så mycket att man nästan var rädda att cliponen skulle böjas;). Det har jag aldrig varit med om med en annan hoj.

Förklaringen ligger inte i hojens egenskaper utan att en av tre förare dragit åt styrdämparen till nästan max. Därav var du trött under första passet. Jag sänkte styrdämparen markant sen och då gick allt så mycket lättare.


/Urban
 

"t.FOGGY"

ixen ska sponsra
Gick med
27 Aug 2003
Ort
ronneby
Hoj
ducati 848,cbr 929rr-01
Förklaringen ligger inte i hojens egenskaper utan att en av tre förare dragit åt styrdämparen till nästan max. Därav var du trött under första passet. Jag sänkte styrdämparen markant sen och då gick allt så mycket lättare.


/Urban

Kan inte svara på det eftersom jag inte hunnit lägga några varv på bana med min -07 ännu,då jag köpte den sent i höstas.men blir väl till våren.
 

"t.FOGGY"

ixen ska sponsra
Gick med
27 Aug 2003
Ort
ronneby
Hoj
ducati 848,cbr 929rr-01
får mycket skit för denna tråden,så jag får nog lägga ner den snart om inte det visar sig finnas större intresse för den.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top