Yamaha R1 2001 ventiljustering

Scrainshjot

Medlem
Gick med
31 Jul 2015
Hoj
1998 suzuki gsxr600
Hej! Håller på att justera ventiler, vad tycker ni? Behöver de justeras eller ska jag lämna de som det är? Hojen har gått 4500 mil och de skulle kollats vid 4300 mil & vet ej om tidigare ägare gjort det.
Spec för insug: 0.11-0.20
Spec avgas: 0.21-0.30

Cylinder 1 insugssidag: 0.14/0.13/0.15
Avgas:0.25/0.25
Cylinder 2 insug: 0.13/0.13/0.13
Avgas:0.28/0.28
Cylinder 3 insug: 0.15/0.14/0.15
Avgas:0.29/0.29
Cylinder 4 insug: 0.14/0.14/0.14
Avgas:0.27/0.28

*obs!! Kontrollmätte nu så har uppdaterat värdena på insugssidan!

Tacksam för svar :)

Last edited:
Tack för svaret, känns ändå bättre & höra andras åsikter också 😊👍
Du är välkommen 👍

Är avundsjuk på hojen. Första R1orna är min passion även om jag inte ägt någon än.

Och har ingen justerat ventilerna tidigare så är dina resultat ett tecken på att allt fungerat som det är tänkt.

En Australiensisk Youtuber gjorde ju ett specialbygge för några år sedan. Plockade ner en helt ny 2020+ R1 för att klämma dit chassi och kåpor från den första generationen och han slogs av hur Yamaha verkligen gjorde allting rätt från början.

Hej! Håller på att justera ventiler, vad tycker ni? Behöver de justeras eller ska jag lämna de som det är? Hojen har gått 4500 mil och de skulle kollats vid 4300 mil & vet ej om tidigare ägare gjort det.
Spec för insug: 0.11-0.20
Spec avgas: 0.21-0.30

Cylinder 1 insugssidag: 0.14/0.13/0.15
Avgas:0.25/0.25
Cylinder 2 insug: 0.13/0.13/0.13
Avgas:0.28/0.28
Cylinder 3 insug: 0.15/0.14/0.15
Avgas:0.29/0.29
Cylinder 4 insug: 0.14/0.14/0.14
Avgas:0.27/0.28

*obs!! Kontrollmätte nu så har uppdaterat värdena på insugssidan!

Tacksam för svar :)
Det där är perfekt.
Byt olja, och kör 4000mil till innan nästa koll :)

Du är välkommen 👍

Är avundsjuk på hojen. Första R1orna är min passion även om jag inte ägt någon än.

Och har ingen justerat ventilerna tidigare så är dina resultat ett tecken på att allt fungerat som det är tänkt.

En Australiensisk Youtuber gjorde ju ett specialbygge för några år sedan. Plockade ner en helt ny 2020+ R1 för att klämma dit chassi och kåpor från den första generationen och han slogs av hur Yamaha verkligen gjorde allting rätt från början.
Du är välkommen 👍

Jo det är min första R1a och kul att komma över en med inte så många mil ändå!

Ne precis tänkte att nu när det inte är säsong så har man ju lite tid över, och alltid kul att lära sig något då det är första gången jag gör de på en mc.. bara gjort de på en crf250 förut:)

Vilket roligt bygge! Ja det är något med de äldre generationerna, de var något annat då 😀

Jo det är min första R1a och kul att komma över en med inte så många mil ändå!

Ne precis tänkte att nu när det inte är säsong så har man ju lite tid över, och alltid kul att lära sig något då det är första gången jag gör de på en mc.. bara gjort de på en crf250 förut:)

Vilket roligt bygge! Ja det är något med de äldre generationerna, de var något annat då 😀
Jag kan fortfarande sakna min efter alla år!
(Hade en -99’a mellan 1999 och 2005)

Vad mäter du med? Har du bladmått med 0.01 mm upplösning?
Det var bra poängterat. Tänkte inte alls på att han lyckats mäta 0.28, 0.14, 0.27 osv.

Var det någon omvandling från tum-bladmått eller uppskattningsvis?

Det heter ju "feeler guage "

0,005 inch är ganska precis 0,13 mm

Last edited:
Jag kan fortfarande sakna min efter alla år!
(Hade en -99’a mellan 1999 och 2005)
Det är något speciellt med sina gamla sporthojar. Tex köpte jag en ZX-9R ny-98 det har jag bara bra minnen ifrån. Men ångrar nog mest att jag sålde efterföljaren en VTR-SP1 som jag också köpte ny. Den saknar jag ofta och som grädde på moset så har jag för mig att sålde den år -04 för ca70' när man kolla priset på dom idag så skulle den varit kvar i garaget.

Det är något speciellt med sina gamla sporthojar. Tex köpte jag en ZX-9R ny-98 det har jag bara bra minnen ifrån. Men ångrar nog mest att jag sålde efterföljaren en VTR-SP1 som jag också köpte ny. Den saknar jag ofta och som grädde på moset så har jag för mig att sålde den år -04 för ca70' när man kolla priset på dom idag så skulle den varit kvar i garaget.
Jag tänker som så att eftersom du sålde den, så ville du ändå inte ha den där och då.
Och du fick ju 70 papp för den, och på 20 år så är det ungefär 10ggr pengarna i en aktie eller fond.
Så även om du bara investerade hälften så har du ju nästan 400kkr idag, och slapp förvaringsproblemet.
Så - stort grattis säger jag!

*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back