Yamaha r1 2001

Scrainshjot

Medlem
Gick med
31 Jul 2015
Hoj
1998 suzuki gsxr600
Hallå! Vad kan en Yamaha r1 från 2001 vara värd? Det är 20 ägare på den och någon gång så har ramen varit utbytt, det står inskrivet i transportstyrelsen med nya ramnumret. Hojen besiktades förra året med det nya ramnumret. Ägaren visste inte historian bakom varför den varit utbytt. Hojen har gått 4500 mil och ventilkoll finns ej dokumenterat men den går bra & inga konstiga ljud.

Hallå! Vad kan en Yamaha r1 från 2001 vara värd? Det är 20 ägare på den och någon gång så har ramen varit utbytt, det står inskrivet i transportstyrelsen med nya ramnumret. Hojen besiktades förra året med det nya ramnumret. Ägaren visste inte historian bakom varför den varit utbytt. Hojen har gått 4500 mil och ventilkoll finns ej dokumenterat men den går bra & inga konstiga ljud.
Jag hade tänkt marknadspris och dragit av 30-40% minst. Verkar ha levt ett tufft liv.

20, eller är det oförskämt?

När den är så gammal så får det upplevda skicket avgöra. Behövs provköras ordentligt så tex inte någon växel hoppar ur & kopplingen funkar bromsskivor inte är skeva fjädringen inte läcker mm.Kanske även ett komptest.
Att den bara gått 4500mil på nästan 25år (190mil/år) får man nog ta med en stor nypa salt.

När den är så gammal så får det upplevda skicket avgöra. Behövs provköras ordentligt så tex inte någon växel hoppar ur & kopplingen funkar bromsskivor inte är skeva fjädringen inte läcker mm.Kanske även ett komptest.
Att den bara gått 4500mil på nästan 25år (190mil/år) får man nog ta med en stor nypa salt.
Ja, jag provkörde den och har även kört den två gånger efter och den känns bra, sitter öhlins dämpare bak. Framgaffel läcker och hjullager fram lite glappt så jag åkte bara till macken och tankade. Gjorde en större service på den med alla vätskor och sen tändstift, luftfilter och oljefilter & köpte hjullager och packboxar till framgaffel, med inköp av hoj och service + delar/verktyg för byte av packbox så har jag gett 28 för den.. kan de vara rimligt pris?

20, eller är det oförskämt?
Jag gav 25, men behöver byta hjullager fram och packbox i framgaffel så har köpt delar och även en större service gjorde jag så med verktyg och delar är jag uppe i 28, kan de vara rimligt? Sitter öhlins dämpare bak på den och förövrigt fräsch. Tänker nog kolla ventilspelet under vintern också

Lite otrevligt svar kan jag tycka men skrev aldrig att jag varken skulle köpa eller hade köpt, utan frågade bara vad den kan tänkas vara värd?
Den var värd 25 tydligen. :krama

Jag har aldrig kört en R1:a, eller tittat så noga på en heller, men är det en fungerande hoj som känns och ser vettig ut tycker jag det låter som ett rimligt pris.

Är det tråkig försäkring på en sån?

Lite otrevligt svar kan jag tycka men skrev aldrig att jag varken skulle köpa eller hade köpt, utan frågade bara vad den kan tänkas vara värd?
Det är mindre än ett dygn mellan dessa två inlägg.
Jag kanske tolkar dem fel?

Jag gav 25, men behöver byta hjullager fram och packbox i framgaffel så har köpt delar och även en större service gjorde jag så med verktyg och delar är jag uppe i 28, kan de vara rimligt? Sitter öhlins dämpare bak på den och förövrigt fräsch. Tänker nog kolla ventilspelet under vintern också

Den var värd 25 tydligen. :krama

Jag har aldrig kört en R1:a, eller tittat så noga på en heller, men är det en fungerande hoj som känns och ser vettig ut tycker jag det låter som ett rimligt pris.

Är det tråkig försäkring på en sån?
Haha exakt😂

Ja den verkar fungera bra och däck/bromsar/drev ser bra ut och kopplingen/växellådan känns bra, inget konstigt ljud från motorn. Det är faktiskt min första R1a men jag får ge 560kr/månaden för helförsäkring, bor i bostadsrätt i mindre ort så bor man i exempelvis Stockholm blir de dyrare

Last edited:
Det är mindre än ett dygn mellan dessa två inlägg.
Jag kanske tolkar dem fel?

Ja jag formulerade mig nog dumt

Tror inte du betalat något fruktansvärt överpris om nu hojen upplevs som ok. Lite småpyssel får man alltid räkna med när man shoppar i billigaste segmentet. Som referens så gav jag 23 för min icke svensksålda 99a när jag köpte den för ett par år sen, också en gammal banhoj med rätt många ägare och dåligt med historik men går bra i motorn, ser ok ut och utrustad med lite trevliga delar som helsystem, öhlinsdämpare bak och annat smått och gott.

Tror inte du betalat något fruktansvärt överpris om nu hojen upplevs som ok. Lite småpyssel får man alltid räkna med när man shoppar i billigaste segmentet. Som referens så gav jag 23 för min icke svensksålda 99a när jag köpte den för ett par år sen, också en gammal banhoj med rätt många ägare och dåligt med historik men går bra i motorn, ser ok ut och utrustad med lite trevliga delar som helsystem, öhlinsdämpare bak och annat smått och gott.
Toppen! Tack för att du delade vad du gett för din, känns ändå som man gett en rimlig peng :)

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort