Yamaha R1-08 vs Honda cbr1000rr -08

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Hoj
Super blackbird
Jag kör en Yamaha -08 R1 som jag trivs fint med. vet om att den inte tillhör det vassaste men jag är inte duktig nog att bruka den till fullo så den duger finfint åt mig.
Men... Man är ju alltid sugen på att byta. :rolleyes:

Ni som kört både R1-07-08 och "Nya" Hondan. Vad har ni att säga? Gärna på bana eftersom det är där jag åker. Hur stor är skillnaden? Och var?

Tacksam för svar.

//H

Inte nån som kört båda dessa?

//H

Jag har kört båda, men dock inte på bana. Där har jag bara erfarenhet av R1:an.

Men det jag kan säga som är en utpräglad Yamaha-nörd är att Hondan är en mycket potent maskin.

Redan då jag satte mig på den för första gången slogs jag av hur liten & nätt den kändes. R1:an upplevdes som direkt klumpig vid jämförelse.

Jag har kört Hondan aktivt på landsväg och även där känns den mycket smidig. Som en 600:a i chassiet med en 1000cc motor vill den mer än gärna låta sig gasas upp på bakhjulet.

Bromsarna är helt suveräna och jag upplever den som väldigt stabil vid hård inbromsning.

Inte mycket input för dig kanske, men det är mina synpunkter. :)

Jag har kört båda, men dock inte på bana. Där har jag bara erfarenhet av R1:an.

Men det jag kan säga som är en utpräglad Yamaha-nörd är att Hondan är en mycket potent maskin.

Redan då jag satte mig på den för första gången slogs jag av hur liten & nätt den kändes. R1:an upplevdes som direkt klumpig vid jämförelse.

Jag har kört Hondan aktivt på landsväg och även där känns den mycket smidig. Som en 600:a i chassiet med en 1000cc motor vill den mer än gärna låta sig gasas upp på bakhjulet.

Bromsarna är helt suveräna och jag upplever den som väldigt stabil vid hård inbromsning.

Inte mycket input för dig kanske, men det är mina synpunkter. :)

Bugar och bockar. alltid nåt. :tummenupp

Tror skillnaden är försumbar för det skall vara värt till ett byte för en medioker förare, jag vet inte ens om ett proffs på att köra anser att det är någon skillnad att prata om på dessa maskiner.

Bladen
- smidigare och mindre men samtidigt lite nervösare, speciellt vid hård broms (sorry x-up)
- klart starkare i mellanregistret men tunnare på topp
- är knöligare att meka med, allt sitter trångt och bökigt till och konstiga tekniska lösningar (Honda sätter en ära i att allt skall komma från da' house)
- Dricker en del olja vid hård körning (2-3dl/100mil)
- Har en slirkoppling som fungerar
- Den elektroniska styrdämparen funkar för det mesta men inte i alla situationer, vet inte om Öhlins har kommit med någon lösning än
- Lyset är som ett stearinljus (märkligt att det överhuvudtaget är godkänt) i förhållande till R1, men kör du inte på vägen så...
- Körkänslan! Svårt att beskriva men man blir ett med hojen och får fullt förtroende direkt

Det sista var det avgörande skälet till att jag bytte från R1 då jag aldrig blev ett med 08:an, jag åkte mer än körde den. Yamma gjorde något på 07-08 som inte stämmer med min kropp.

Testat tre modeller!

Kawa ZX10-08:a ær den bæsta før mig dvs "overall"

Pass på honda 08:a med treans væxel drev før den har åkt på många bågar

Bytt eller køp 09:a

Testat tre modeller!

Kawa ZX10-08:a ær den bæsta før mig dvs "overall"

Pass på honda 08:a med treans væxel drev før den har åkt på många bågar

Bytt eller køp 09:a

En Yamaha -09 blir det inte. Har ju kört ett gäng med Suzuki så man är ju lite sugen på vad dom kan trolla ihop till 2011. Fast jag brukar ju byta hoj varje år (trots att det är värdelöst)
Vi får se vad som händer. Hur är nya Suzukin? Nån som vet?

//H

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back