Yamaha R1 08 droppar kondens?

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Startade upp tantens racehoj efter nästan två år i en lada. Hojen har stått med kylarvätska och det är väldigt sällan minusgrader där inne även om det kan bli kallt på vintern. Givetvis pendlar temperaturen en del under året.

Efter några varv runt utan start häromdagen kom det rätt otrevlig gegga och nu vid riktigt start droppar det sakta vad jag tror är vatten (känner ingen uppenbar glykollukt och verkar inte halt) från ett hål i bakkant på tråget. Normal kondens som ska ut i därför avsedd avtappning eller har jag ett problem?

Inget synligt vatten i oljan och hojen håller temp. Det slutar droppa efter en liten stund med motorn av.
aca746ad1ce41e0f571d53580ece08d0.jpg

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Last edited:
Det är axeltätningen till kylvätskepumpen som läcker.
Det är en keramisk (mekanisk) tätning och ska i princip vara outslitlig.
Den är dock jäkligt känslig för föroreningar.

Bytte tätning för två år sen (efter vinteruppehåll).
Det hade samlats någon förtjockad substans i pumphuset, detta trots att jag bytt kylarvätska vartannat år.

Kommer det in hårda partiklar mellan tätytorna är det kört..

Har du tur ger det med sej, har du otur måste du ta isär och rengöra, alternativt byta tätning/pump..

rps20200516_120535.jpg

rps20200516_120349.jpg

Last edited:
Tack. Men faaaan...

Inte direkt lätt att komma åt heller.

Sviestad och Kinnekulle bokat nästa helg.

Börjar bli trött på dessa spontana haverier. Dock verkar det inte komma mer nu efter att jag rullat ut hojen och låtit den gå ett tag och komma upp över 90 grader. Så vi chansar på att vi klarar närmaste tiden och kollar på att bestölla tätningar...

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Last edited:
Back