Yamaha R1 -07

Skydes

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2005
Ort
Mariehamn
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99 Streetfighter
Hej, jag har planer på att införskaffa en R1 som har kört in i en bil. Detta har medfört att gaffelbenen fram böjdes mot kylaren. Nu undrar jag om jag kan använda gaffelbenen från en annan R1:a, säg från -04-06 och samma sak med kylaren, instrumenteringen, fälg, bromsar med mera. Hojen är annars i mycket bra skick.

Tack på förhand :)
 
gaffelbenen är inte samma.
sitter 6 kolvs ok på 07, samt 310 mm skivor i stället för 320 som på 04-06

skall du byta, så får du ta gafflar, hjul, skivor & ok från en 04-06
då gaffelbenen är Ø 43 mm i diameter på 04-07


kylaren vet jag inte om det är samma
 
Last edited:
Är du säker på att inte styrhuvudet och ramen har vridit till sig också?
 
Är du säker på att inte styrhuvudet och ramen har vridit till sig också?

Nej, de har klarat sig relativt bra. Iallafall vad man kan se utan att först skruva sönder. Fått uppgifter av verkstad att det har klarat sig bra. Den e billig och den kommer att bli fighter. Så om det blir affär har man två :)

gaffelbenen är inte samma.
sitter 6 kolvs ok på 07, samt 310 mm skivor i stället för 320 som på 04-06

skall du byta, så får du ta gafflar, hjul, skivor & ok från en 04-06
då gaffelbenen är Ø 43 mm i diameter på 04-07


kylaren vet jag inte om det är samma

Nu förstår jag inte riktigt, menar du att jag måste ta hela paketet från en -04-06 om det ska passa på -07 dvs "skall du byta, så får du ta gafflar, hjul, skivor & ok från en 04-06 då gaffelbenen är Ø 43 mm i diameter på 04-07" Hur går det till om gaffelbenen inte är desamma som du skriver? Passar gaffelbenen från en -04-06 på en -07:a om jag omfurmulerar min fråga lite och samtidigt skapar lite förvirring:)

Tack på förhand
 
Last edited:
Är du säker på att inte styrhuvudet och ramen har vridit till sig också?

Stålramar vrider sig och böjer sig. Ett gjutet styrhuvud KAN inte deformeras. Då spricker det. Däremot kan ju iofs rambenen vrida sig, men då ser man det eftersom det blir bucklor och veck som resultat.
 
Stålramar vrider sig och böjer sig. Ett gjutet styrhuvud KAN inte deformeras. Då spricker det. Däremot kan ju iofs rambenen vrida sig, men då ser man det eftersom det blir bucklor och veck som resultat.

lagerläget i styrhuvedet kan slå upp sig och då får man glapp där som man aldrig kan bli av med.....
 
Bara en fråga, varför ska du överhuvudtaget sätta dig grejer från en tidigare årsmodell för :va :va d e ju trots allt en ny hoj
 
Orsaken till varför jag ska bygga upp hojen är den att jag får den för en spottstyver. Att köpa nya delar vet ajg inte om jag vill göra eftersom jag kommer att bygga om den till fighter.

Har inte sett några deformationer på styrhuvudet, men å andra sidan har jag inte undersökt hojen så noga ännu. Hoppas att det är helt bara :confused:

Annars om någon vet om en ram till salu? :)
 
Stålramar vrider sig och böjer sig. Ett gjutet styrhuvud KAN inte deformeras. Då spricker det. Däremot kan ju iofs rambenen vrida sig, men då ser man det eftersom det blir bucklor och veck som resultat.

Min R6:a som planterades i ett räcke fick ett knäck i styrhuvudet. Det gick inte att se med ögat, men efter att ny gaffel och fälg hade monterats så gick det inte att få på underkåpan, den tog i framhjulet.
Sen vid provkörning så var det ett faktum, hela hojen var helskum att köra, en liten normalhård inbromsning ledde till stoppie osv.
Stod man still och vred på styret så guppade hela hojen upp och ner osv..
 
Min R6:a som planterades i ett räcke fick ett knäck i styrhuvudet. Det gick inte att se med ögat, men efter att ny gaffel och fälg hade monterats så gick det inte att få på underkåpan, den tog i framhjulet.
Sen vid provkörning så var det ett faktum, hela hojen var helskum att köra, en liten normalhård inbromsning ledde till stoppie osv.
Stod man still och vred på styret så guppade hela hojen upp och ner osv..

Åh fan.
Jag har alltid levt i tron att iaf gjutgodset var sprött.
 
Back
Top