Yamaha R1 -07, kopplar ej ur.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Kort bakgrund:

Vurpade på Falken på sista Enduranceracet 2016. Så, resterna in i garaget med skämsskynke över. Ingen skada på någon motordel, vurpkåporna gjorde sitt. Så småningom service och lagning under vintern fram till bokad tid för bänkning i början av mars.

Väl där konstateras att kopplingen inte funkar, den kopplar inte ur och jag har inte rört den alls under vintern. Den har inte klibbat, vi översträcker vajern och varmkör rejält utan framgång.

Skruvar isär och konstaterar att inre korgen har spruckit och separerat runt nitar.

Nutid:

Inre hubben bytt till hel. Lameller, skivor och annat återmonterat och kontrollerat två gånger. Även justerat armen mot markering så jag inte kan röra den med handkraft nere vid motorn. Tryckplattan lyfter sig ett par mm när man drar i kopplingen (syns om man tittar genom oljepåfyllningen) så den borde koppla ur. Inte sån tur.
Det snurrar fint med lådan i friläge men med växel i är det lika stopp oavsett om jag drar in kopplingen eller inte.

Finns det något annat i kedjan som kan orsaka detta? Eller har jag missat trots tre kontroller i boken? Jag är lite dålig på Yamaha generellt och växellådor i synnerhet.

IMG_20170401_114942.jpg
 
TS skriver
Skruvar isär och konstaterar att inre korgen har spruckit och separerat runt nitar.

Eftersom jag trots ett antal vurpor aldrig haft sprucken kopplingskorg.
Så blir detta gissningar.:rodnar

Jag tror att den spruckna kopplingskorgen var orsaken / eller i varje fall ett symptom på vad som hände precis innan du vurpade. Kanske orsaken till att du vurpade.
För jag tror inte du kört många meter på Falken med sprucken kopplingskorg.
Är det vanligt kopplingskorgen delar på sig på Yamaha R1 2007?
Eller är orsaken till att kopplingskorgen delade sig att växellådan låste sig ?
För t.ex. en avbruten kugge fastnade mellan två kugghjul?
Och då slet motorn sönder kopplingskorgen?
Jag hade gärna plockat av oljetråget och tagit en titt på vad som ligger i tråget och hur kugghjulen i växellådan ser ut. Alla kuggar kvar?
Är det så att trasiga kopplingskorgar är vanligt på R1 så finns ju kanske ändå möjligheten att lager skadades när kopplingskorgen brast och växellådsaxeln fått ett axialt spel som gör att kopplingen inte kopplar ur ?
 
Last edited:
Hm, ja den yttre korgen rör sig lite. Den är inte helt stum, jag vet inte hur mycket rörelse som tillåts i den. Den flyttar sig dock inte flera mm.

Sprickorna kommer sig inte av vurpan, möjligen är de en bidragande orsak. Jag begrep aldrig varför jag fick omkull, det kom ur det blå.
Sprickorna sitter i den mindre, inre korgen enbart och är tydligen ett relativt känt fel på bankörda R1. Man brukar byta till annat märke på slirkoppling för att bli av med det. Den yttre korgen (drivande) är hel.

Motorn går som den ska i friläge, trycker man i en växel går den också. Men kopplar inte ur.

- Axialspel. Kolla lager mellan låda/koppling bakom yttre korgen alltså.
- Trasiga kugg. Borde den inte koppla ur fortfarande?

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 
Last edited:
jpe70 skriver apropå axialspel (väl?)
Hm, ja den yttre korgen rör sig lite. Den är inte helt stum, jag vet inte hur mycket rörelse som tillåts i den. Den flyttar sig dock inte flera mm.

Jag vet inte hur kopplingen fungerar på R1 men på min SV650S var det en stång genom växellådsaxeln från vänster sida av hojen som tryckte ut den inre kopplingskorgen. När hojen inte kopplade ur längre så var sista åtgärden i Haynes att kolla muttern som höll yttre kopplingskorgen.
Muttern hade lossnat ca 1/12 varv innan låsbrickan satte stopp.
När jag fixat detta, tryckt ut låsbrickan så jag kunde ta av muttern, bankat låsbrickan platt, satt tillbaka låsbrickan och dragit muttern med moment enligt Haynes och tryckt upp låsbrickan igen mot muttern så frikopplade kopplingen igen.
Så i varje fall på SV650S var det d-t känsligt att muttern som höll den yttre kopplingskorgen var rätt dragen. Kan det bero på att är muttern inte dragen så kan yttre kopplingskorgen "luta" lite när man frikopplar så kopplingen inte släpper hela varvet runt ????? :va
För ca 1/12 varv på muttern som håller yttre korgen är ju 0,1 - 0,2mm.

- Axialspel. Kolla lager mellan låda/koppling bakom yttre korgen alltså.
- Trasiga kugg. Borde den inte koppla ur fortfarande?

Axialspel yttre kopplingskorgen: Jag hade börjat med att kolla att muttern som håller yttre kopplingskorgen är dragen med rätt moment
Trasiga kugg: Jo kopplingen borde koppla ur även med trasiga kugg.
Och nu när du skrivit att det är rätt vanligt förekommande att inre kopplingskorgen spricker på racade R1or så vill jag stryka över min gissning att kopplingskorgen sprack pga tvärstopp i växellådan, trasig kugg.
 
Last edited:
Har du satt ihop allt komplett? Nu har jag inte koll specifikt på R1-kopplingar av årsmodell 07, men som tidigare påpekats så är det ju A och O att tryckpinnen i centrum kan pressa ut kopplingen tillräckligt för att den ska släppa trycket. Jag har någon gång glömt att montera den lilla stålkulan (tror det var på min gamla RD350, eller TZR125) som ska petas in i centrumhålet (nummer 7 på bilden i länken). Utan den såg allt komplett och fint ut, men det gick inte att koppla ur.
http://s1116.photobucket.com/user/BBernie/media/Clutch.jpg.html
 
Det är ingen tryckpinne genom lådan på R1, det är en kort kuggstång som lyfter på kopplingssidan. Och jag kan som sagt se att tryckplattan lyfter när jag drar i kopplingen, vajern är justerad stumt. Lika som innan byte av slirkoppling.

Nånting måste sitta fel lik förbannat fast jag gjort det 2 ggr eller så är nåt jag inte förstår hör ihop trasigt.

Ska riva en tredje gång ikväll och även ta bort slirkopplingen igen. Sen vete faan... Spelen verkar inte onormalt stora vad jag kunnat ta reda på under dagen.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 
Last edited:
Enochenhalvtimme senare... kopplar den fortfarande inte ur på handtaget. Hela kopplingen har varit ur och vi var två som stoppade tillbaka del för del och räknade på sprängskiss för varje. Nållager, brickor distanser ser OK ut. En tunn bricka extra i slirkopplingen hade jag lyckats få med tidigare men det gjorde ingen skillnad.

Enda sättet att koppla ur är att vrida axeln nere på motorn extra med en polygrip, eller översträcka vajern rejält med justeringen, då går det att få loss men det går fortfarande rejält trögt och det känns ett pulserande i axeln när man roterar bakhjulet. Nej, jag har varken bytt kopplingshandtag eller vajer och alla skivor är raka. Samma som fungerade bra förra säsongen.

:huvet
 
Kopplingskorgen ser sliten ut, där där klackarna på lamellerna greppar.

Tryckpinne kan också kallas kopplingsstång. Men R1an har ingen sådan.
 
Du har en markör på kopplingsarmen som ska linjera mot ett märke på kåpan när du hänger på kåpan så armen hamnar i rätt läge om det ser lika ut som på 600, borde det göra.
 
Du har en markör på kopplingsarmen som ska linjera mot ett märke på kåpan när du hänger på kåpan så armen hamnar i rätt läge om det ser lika ut som på 600, borde det göra.

Stämmer bra. Och när det linjerar ska man inte kunna vrida armen längre med handkraft, då ligger man rätt tydligen (kuggstången #3 ligger då an mot tryckplattan #2). Missar man går det också lossa armen från axeln och justera in läget.

inre.PNG
 
Att hjulet snurrar beror på att oljan är trögflytande när den är kall.

Jag skulle ha bytt kopplingskorgen om det var min. Den är sliten.
 
Stämmer bra. Och när det linjerar ska man inte kunna vrida armen längre med handkraft, då ligger man rätt tydligen (kuggstången #3 ligger då an mot tryckplattan #2). Missar man går det också lossa armen från axeln och justera in läget.

View attachment 436624

Ok, då är den biten klar, steg 2 är då, hur tjockt är ditt lamellpaket? Alltså alla lameller och stålskivor, är hela paketet inom max/min-mått?
 
Ok, då är den biten klar, steg 2 är då, hur tjockt är ditt lamellpaket? Alltså alla lameller och stålskivor, är hela paketet inom max/min-mått?
Det har jag inte mätt då mitt skjutmått verkar fått fötter. Men det är samma paket som utan problem fick att starta och köra med ett par timmar på Falkenberg.

Men det ska mätas. Och kopplingskorg undersökas.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 
Last edited:
Det har jag inte mätt då mitt skjutmått verkar fått fötter. Men det är samma paket som utan problem fick att starta och köra med ett par timmar på Falkenberg.

Men det ska mätas. Och kopplingskorg undersökas.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Ok, är det samma paket som innan så lär det inte vara för tjockt iaf. och är det för tunt så kommer ju tryckplattan längre in och frikopplar alltså bättre när armen drar ut den så då lär den biten vara klar med.

Kvar är då det du bytt, innerkorgen alltså, har du fått alla brickor och schims där de ska vara så korgen ligger rätt och kuggstången fått rätt placering mot plattan och kan dra ut den så långt det behövs?

Om det är som det ska återstår nästan bara fel korg eller att du fått någon skada på axeln så allt ligger felplacerat eller snett el. liknande.

Eller som ovan, att spåren i korgen låser lameller och skivor i läge så de inte släpper från varann men det brukar allt funka ändå men hackigt och dåligt...
 
Tjena.
Är du säker på att du fått in den inre korgen helt i sitt läge nr19 på spängskissen?
Lite svårt att se men centrummuttern sticker inte den ut lite (nr13)?
View attachment 436633
En dålig bild på min men iaf något.
Något du också ska tänka på om man är petig är att stålplattorna ska vändas rätt.
Här kan du hitta lite tips.
http://www.r1-forum.com/forums/104-04-06-r1-mechanical-help/256832-clutch-plates-install-please-help.html
Tack för bilden! Underlättar att det ser ut som min. Muttern sticker inte ut, ligger precis innanför kanten på axeln. Stålplattorna är vända alla åt samma håll och som vi plockade ut dem 1:a gången (skarpa kanten utåt, finns slitmärke på innersta plattan som visar var den legat emot den koniska ringen #11) och problemet uppträdde innan vi ens plockat isär kopplingen. :gnissla
 
Last edited:
Snabb tanke bara, la du den höger?

Kåpan är inte "justerad" så han ligger närmare kopplingskorgen....
 
Kamikaze Kid kom förbi så vi rev den några gånger till inkl rengöring samt ny olja och kan konstatera vad det INTE är fel på:

  • Kopplingskåpan
  • Kopplingsgreppet
  • Kopplingskorgen
  • Diverse distanser
  • Slirkopplingen
  • Kuggstången och axel
  • Stålskivor
  • Mått på lameller och komplett paket
  • Monteringen

Till slut tröttnade vi och bytte till ett gammalt lamellpaket jag lyckades leta fram. Nu hände det något! OK, det snurrar kanske inte så lätt som jag skulle vilja men det kopplar ändå ur. Nånting har alltså hänt med lamellerna i motorn över vintern.

Ska prova starta med växel/koppling/broms i ikväll för att se om vi kommit någonstans. Funkar det blir det en snabb repa i bänk för att kolla att allt annat inkl de gamla lamellerna fortfarande lever. Funkar det inte har jag troligen en nyrenoverad/servad racehoj med tveksam koppling och en plats på Most efter påsk tillövers...
 
Last edited:
Back
Top