Yamaha R1 03, Ingen tomgång när motorn blir varm.

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Tjenare! Jag har en Yamaha R1 03 Motor som inte vill gå på tomgång när den får lite temp. Går bra dirrekt man startar den och den är kall, men efter motorn kommit upp i ca 50 grader dör den och vill inte gå på tomgång mer. Motorn sitter monterad på en Crosskart.

Går det att öka tomgången på något sätt bara?

Tpsen ökar jämnt i ohm när man mäter den iallafall.


Mvh Alexander
 
Kom felet plötsligt?
Jag frågar också om den är lättstartad varm för de svallrar om ventilerna är för tight.
Kom felet plötsligt är de inte för tighta ventiler.
 
Hade liknande problem med min R1:a en sommar. Efter mycket felsökning visade d et sig att de fina stift jag köpt året innan (Denso Iridium) från Ebay bara var skitkopior. Elektroderna hade försvunnit nästan helt på tre av fyra stift. I med nya stift och så gick den som den skulle igen.

Varning för att köpa stift på Ebay!
 
Hade liknande problem med min R1:a en sommar. Efter mycket felsökning visade d et sig att de fina stift jag köpt året innan (Denso Iridium) från Ebay bara var skitkopior. Elektroderna hade försvunnit nästan helt på tre av fyra stift. I med nya stift och så gick den som den skulle igen.

Varning för att köpa stift på Ebay!

Ohfan de har jag aldrig hört talas om och jag som köpt massor av dessa stift från ebay under många år. Kan man se på stiften eller förpackningen om de är kopior?
I vilket fall så är de värt att byta stift för Alex92. Köp då vanliga stift inte iridium för dem har jag fått underlig fel av på otalig motorer bil som mc dock inte sönderbräna elektråder men däremot missningar efter olika ant mil körda allt från 30 mil till 2000 mil.
 
Ohfan de har jag aldrig hört talas om och jag som köpt massor av dessa stift från ebay under många år. Kan man se på stiften eller förpackningen om de är kopior?
I vilket fall så är de värt att byta stift för Alex92. Köp då vanliga stift inte iridium för dem har jag fått underlig fel av på otalig motorer bil som mc dock inte sönderbräna elektråder men däremot missningar efter olika ant mil körda allt från 30 mil till 2000 mil.

Samma sak i bilen. Hade stoppat i Ebay-stift i den (också Denso Iridium, men från en hela annan leverantör). Märkte inte några problem själv, men när bilen skulle upp och mappas om i bromsbänk så svarade den inte på justeringar som den skulle. Efter mycket felsökning så kollade killen som driver firman mina stift, och de var helt ihjäl. I med äkta stift från NGK och plötsligt svarade motorn som den skulle på justeringar av tändning, soppa och olika trimdelar.

Bild från stiften i bilen efter ca 5000 mil (skulle klara det dubbla).

stift.jpg
 
Den vill oftast ha lite gas för att starta, Justerskruven till tomgången/kallstartsventilen eller vad man ska kalla den var borta, Böjde staget 1-2mm så nu har den tomgång men låg. Men det är ju inte rätt sätt att lösa problemet på!
Felet har alltid varit för mig sen jag köpte den men det har inte blivit så mycket körade så de är först nu jag börjar fundera på vad det kan vara för fel.
 
Finns det någon sida elr liknande där man hittar info om ventiljustering på r1 -03? Iallafall så man vet vilka mått dom ska ha så kanske jag får titta upp det iallafall.
 
Den vill oftast ha lite gas för att starta, Justerskruven till tomgången/kallstartsventilen eller vad man ska kalla den var borta, Böjde staget 1-2mm så nu har den tomgång men låg. Men det är ju inte rätt sätt att lösa problemet på!
Felet har alltid varit för mig sen jag köpte den men det har inte blivit så mycket körade så de är först nu jag börjar fundera på vad det kan vara för fel.

Om tomgångsskruven är borta så kan den ju inte ha tomg!? När kallstarten är aktiverad höjs tomg automatiskt därför har du tomg kall motor. Köp ny skruv och justera in tomg eller böj plåten mer tills den har rätt tomg.
 
Om tomgångsskruven är borta så kan den ju inte ha tomg!? När kallstarten är aktiverad höjs tomg automatiskt därför har du tomg kall motor. Köp ny skruv och justera in tomg eller böj plåten mer tills den har rätt tomg.

Jag böjde plåten åt andra hållet, lägger jag dit en skruv och skruvar in den dör den ännu snabbare :/
 
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top