Yamaha r1 -02 Koppling slutade fungera

Erivo

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2008
Hoj
R1 -03, Ktm 450 -04
Hej!
Har ett litet problem, eller hade kanske man borde säga.
När jag var ute och lekte lite idag så tog kopplingen helt plötsligt inte. Den var helt slapp, förutom dom sista 3 cm längst in. Precis som om vajern inte var spänd.
Så jag stängde av motorn och kollade på vajern samt nere vid kåpan. Men jag kunde inte se något annat än att den behövde spännas.
Jag spände sedan kopplingen "skruvade ut skruven en cm ungefär" och den fungerade normalt igen efter det.
Det enda konstiga är att det finns ju en spärr så den kan inte skruva in sig själv.

Kan tillägga att jag skulle leka upp det sista på bakdäcket innan jag skulle byta. Så jag tänkte burna upp den sista biten, när den började krångla.

Känns inte så roligt att sätta sig på den igen om kopplingen slutar ta på något olämpligt ställe. Någon som har en ide om vad som kan ha hänt?

Tack på förhand
//Lenny

Du har inte eldat upp en del av lamellerna, så att lamell/stålskivpacken nu är tunnare än innan och därför behövde spännas? Jag vet inte om det är automatisk justering eller inte på den där, men om det inte är automatisk, så är nog detta fallet.

Isf kan det nog vara idé att kolla över hur mycket av det gamla lamellmaterialet som plaskar runt i motoroljan..

Du har inte eldat upp en del av lamellerna, så att lamell/stålskivpacken nu är tunnare än innan och därför behövde spännas? Jag vet inte om det är automatisk justering eller inte på den där, men om det inte är automatisk, så är nog detta fallet.

Isf kan det nog vara idé att kolla över hur mycket av det gamla lamellmaterialet som plaskar runt i motoroljan..

Det lät ju inte så lovande. Ja det får nog bli till att kolla det. Men då är det kanske lika bra att byta lamellerna också när man ändå håller på antar jag?

Det lät ju inte så lovande. Ja det får nog bli till att kolla det. Men då är det kanske lika bra att byta lamellerna också när man ändå håller på antar jag?

Mät upp tjocklek och jämför mot manualen - onödigt att byta friska saker. Men det syns nog vad som har hänt när du öppnar och tittar på sakerna.

När jag brukar träna starter på crossen så kan spelet i handtaget ändras när kopplingen blir riktigt varm. Låter man den kallna brukar spelet faktiskt återgå till det normala!

Men ja, du lär ha en grovjustering på viren också. Spänn där först och finjutera uppe på handtaget sen!

Har dragit ut på tiden med det hela men fick idag tummen ur och kollade på lamellerna. Alla lameller är hela och ser bra ut vilket jag tyckte var knepigt. Men över lag så var alla stål skivorna värme blåa, så jag antar att dom gått lite väl varmt. (stål skivorna = dom mellan lamellerna :) antar att ni alla förstår har dock ingen aning om vad dom heter).

Det som oroar mig är vad som hände och varför kopplingen slutade fungera? Den fungerade ju helt okej om man justerade ut den och lät den stå avstängt någon minut. Samt att jag är säker på att den inte kunnat justerats i misstag under körning.

Behöver jag oroa mig över detta eller ska jag bara montera dit nya lameller och låta "stål skivorna" vara kvar sen skruva ihop det igen?
Eller är det något annat som spökar?:confused:

Har dragit ut på tiden med det hela men fick idag tummen ur och kollade på lamellerna. Alla lameller är hela och ser bra ut vilket jag tyckte var knepigt. Men över lag så var alla stål skivorna värme blåa, så jag antar att dom gått lite väl varmt. (stål skivorna = dom mellan lamellerna :) antar att ni alla förstår har dock ingen aning om vad dom heter).

Det som oroar mig är vad som hände och varför kopplingen slutade fungera? Den fungerade ju helt okej om man justerade ut den och lät den stå avstängt någon minut. Samt att jag är säker på att den inte kunnat justerats i misstag under körning.

Behöver jag oroa mig över detta eller ska jag bara montera dit nya lameller och låta "stål skivorna" vara kvar sen skruva ihop det igen?
Eller är det något annat som spökar?:confused:

De råd du fått i tråden om ev slitna lameller stämmer inte. ty när dessa slits så minskar spelet i kopplingshandtaget. Dvs den totala höjden av stålskive/lamellpaketet minskar.

Det som förmodligen har hänt i ditt fall är att stålskivorna blivit överhettade och slagit sig. Då blir kopplingspaketet högre och kopplingshandtaget slappare. Isf måste du byta stålskivor. Lägg dina nuvarande stålskivor på ett plant underlag så kommer du förmodligen finna en eller flera stålskivor som slagit sig, titta efter kupighet hos stålskivorna.

/J

Last edited:
jag har råkat ut för att gängorna på "spännskruven" varit dåliga och halkat in, kanske nått sånt?

De råd du fått i tråden om ev slitna lameller stämmer inte. ty när dessa slits så minskar spelet i kopplingshandtaget. Dvs den totala höjden av stålskive/lamellpaketet minskar.

Det som förmodligen har hänt i ditt fall är att stålskivorna blivit överhettade och slagit sig. Då blir kopplingspaketet högre och kopplingshandtaget slappare. Du måste byta stålskivor. Lägg dina nuvarande stålskivor på ett plant underlag så kommer du förmodligen finna en eller flera stålskivor som slagit sig, titta efter kupighet hos stålskivorna.

/J

Tack! Det verkar faktiskt rimligt.
Jag beställde ett lamell paket ifrån lelles mc förut idag. Tänkte att det var lika bra att byta dom när man ändå var där och rev.
Citerar ifrån deras hemsida "inkluderar alla lameller", vilket jag tyder som att stålskivorna inte medföljer.
Om dom nu inte medföljer, vad heter dom egentligen? Så jag kan beställda dom någonstans.

Tack! Det verkar faktiskt rimligt.
Jag beställde ett lamell paket ifrån lelles mc förut idag. Tänkte att det var lika bra att byta dom när man ändå var där och rev.
Citerar ifrån deras hemsida "inkluderar alla lameller", vilket jag tyder som att stålskivorna inte medföljer.
Om dom nu inte medföljer, vad heter dom egentligen? Så jag kan beställda dom någonstans.

Man brukar kalla dom för stålskivor. Så du sa rätt. Men man brukar även kalla dom för tex stål- resp friktionslameller.
Jag skulle tolka "inkluderar alla lameller" som att även stålskivorna ingår.
Ring och hör med Lelles. Annars kanske ngn annan här beställt likadant kit och vet vad som ingick.

Man brukar kalla dom för stålskivor. Så du sa rätt. Men man brukar även kalla dom för tex stål- resp friktionslameller.
Jag skulle tolka "inkluderar alla lameller" som att även stålskivorna ingår.
Ring och hör med Lelles. Annars kanske ngn annan här beställt likadant kit och vet vad som ingick.

Okej! Ja jag får ringa dom imorgon och höra. Tycker det låter billigt med 900 för både lameller och skivor :va frågan är kanske hur länge det håller.

Bara att hålla tummarna. Tack för svaren:)

Okej! Ja jag får ringa dom imorgon och höra. Tycker det låter billigt med 900 för både lameller och skivor :va frågan är kanske hur länge det håller.

Bara att hålla tummarna. Tack för svaren:)

Jag tror som sagt att både stål- och friktionslameller ingår.

Kopplingar brukar paja av tex
*Att man inte justerat kopplingspelet, så att glappet försvunnit i handtaget pga slitaget. Då stjäl vajern en del av fjäderkraften som därmed inte kan pressa ihop kopplingen med full kraft längre.
*Upprepade dragrace-starter/burnisar utan att kopplingen hinner svalna emellan
*Hal olja, tex brukar Castrol GPS funka dåligt i R1/R6 kopplingar.

Jag tror som sagt att både stål- och friktionslameller ingår.

Kopplingar brukar paja av tex
*Att man inte justerat kopplingspelet, så att glappet försvunnit i handtaget pga slitaget. Då stjäl vajern en del av fjäderkraften som därmed inte kan pressa ihop kopplingen med full kraft längre.
*Upprepade dragrace-starter/burnisar utan att kopplingen hinner svalna emellan
*Hal olja, tex brukar Castrol GPS funka dåligt i R1/R6 kopplingar.

Kan ju tyvärr meddela att det förmodligen beror på upprepade burnisar som du skrev. Utan att låta dom kylas emellan:död Det var då den slutade fungera. Ja man får väll hoppas att dom båda ingår. Dom öppnade 9 imorgon så ringer dom direkt då:)

Har bytt koppling på diverse hojar, väldigt ofta så är det bara stål/mellanskivorna som fått sig en känga och lamellerna klarar sig.

Kolla så dom mellanskivorna inte har böjt sig först, du kan ju mäta lamellerna också.

Såg nu iof att du redan beställt lameller.

Nytt problem!!!
Har köpt hem nya lameller och stålskivor nu. Vilket ser fint ut.
Åkte sedan till närmaste mc-butik och köpte olja. Visste inte vilken som var rekommenderad för min (r1-02) så jag frågade dom där.
Han tog fram en dunk motul 300v 15w/50 och förklarade att den var bäst och att det skulle vara den viskositeten.
Kollade sedan upp att det helst skulle vara 10w/40.

Till frågan, Är det helt okej att köra på 15w/50 eller måste jag åka och byta?

Har sökt lite om det, men hittar flera olika svar. Hälften säger "kör på den ,det är ingen fara" resten att det inte är att rekommendera.

Vad tror ni?

Nytt problem!!!
Har köpt hem nya lameller och stålskivor nu. Vilket ser fint ut.
Åkte sedan till närmaste mc-butik och köpte olja. Visste inte vilken som var rekommenderad för min (r1-02) så jag frågade dom där.
Han tog fram en dunk motul 300v 15w/50 och förklarade att den var bäst och att det skulle vara den viskositeten.
Kollade sedan upp att det helst skulle vara 10w/40.

Till frågan, Är det helt okej att köra på 15w/50 eller måste jag åka och byta?

Har sökt lite om det, men hittar flera olika svar. Hälften säger "kör på den ,det är ingen fara" resten att det inte är att rekommendera.

Vad tror ni?

15w/50 fungerar kanon om du ger fan i att göra kallstarter i -20c...

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti