Yamaha R1 -01 med andningshjälp

EDIT: Är så virrigt i skallen nu. Mitt i allt kom jag på att packningarna har jag inte alls köpt av yamahacenter. Beställde dom från usa. Får ringa och snacka med dom istället då :)

Jaja, får väl byta kamdrev så länge. Hade ju naturligtvis hunnit ta bort kammarna innan jag kom på att jag skulle mäta ventilspelet:gnissla Får göra det när jag satt ihop den igen helt enkelt.

Förbränningsrummen och kolvarna såg då hyffsat rena å fina ut. Nockarna på kammarna och överfallen såg också fräscha ut.

Mätte originalpackningen som satt där och den är 0.75mm tjock. 3x0.75=2.25mm. Ska kolla vad jag hamnar på för komp då.

Mvh Tomas
 

Bifogat

  • IMG_20111230_172907.jpg
    IMG_20111230_172907.jpg
    254.8 KB · Visningar: 122
  • IMG_20111230_172923.jpg
    IMG_20111230_172923.jpg
    253.9 KB · Visningar: 136
  • IMG_20111230_173035.jpg
    IMG_20111230_173035.jpg
    230.5 KB · Visningar: 142
Last edited:
Ser kanonfint ut det där. Gällande packningen dock, du kan inte bara köpa nån eftermarknadspackning från UK eller USA? Brukar finnas hyggligt stort utbud av turbogrejjer där och till ett hyggligt pris.
 
Blir att beställa 3 nya originalpackningar. Någon som är i behov av 3st 77mm packningar?

Jaja, bara man lär sig nåt så, learning by doing.

Någon i Piteå som har justerat in kamtider med justerbara drev förut? Tror jag fixar det men skulle vara skönt ha med någon som kan.

Mvh Tomas
 
Denna tråden har jag missat, men känns bra att vi är två som bygger om och har samma deadline iaf :D
Marklund har en uppsjö av flänsar hemma till båda sidorna på turbon som han säljer för en spottstyver.. tror det var typ 100~200kr..
 
Tog av tråget idag och kollade på lådan. I mina otränade ögon såg det bra ut, det lär jag väl märka så småningom? :)

Ska ta några ordentliga garagepass i helgen och försöka få till kamtiderna och sen börja pyssla med att bygga om vattenanslutningen som sitter vid oljefiltret, den kommer tydligen vara ivägen. I värsta fall får jag ringa min livlina ViktorL som kunde bistå med hjälp med kammarna, super!

Tvättade även av undersidan och drevsidan av motorn lite lätt, fan hojjen lär ju väga 10kg mindre i bara gegga :D
 
Ska på bio imorn kl21 men allt innan (eller efter det) funkar för mig. Kommer nog vara hemma och pyssla med projekten för det mesta. :)
 
Drog dit toppen idag och monterade dit dom ställbara kamdreven och ställde in standard-kamtiderna.
Sen monterade jag dit en gradskiva på veven och bockade en plåt som visar vilken grad den står på. Den blev dock lite kort så ska göra en ny imorgon.
IMG_0721.jpg

Hittade en bit järn i en hylla som fick fungera som hållare till mätklockan. Måste bara göra en lite tabell då skalan är i tum.
IMG_0725.jpg

Till mätklockan följde det ju med en förlängningsstav så jag tänkte att det var ju bra för då kan jag få fram det exakta TDC, men tji fick jag, den var ca. en cm för kort. Finns det något annat bra sätt att hitta TDC på? Eller kan man helt enkelt lita på T-märket eller ska man göra en egen förlängning som räcker?

Mvh Tomas
 

Bifogat

  • IMG_0724.jpg
    IMG_0724.jpg
    220.9 KB · Visningar: 169
Nu vet jag inte riktigt hur R1 toppen ser ut men vad är det du mäter på där egentligen? Ser då inte ut som någon retainer till en ventil. :va
 
Nu vet jag inte riktigt hur R1 toppen ser ut men vad är det du mäter på där egentligen? Ser då inte ut som någon retainer till en ventil. :va


Den mäter på ventiltryckaren för 1:ans cylinder. Kanske ser ut som att den pekar på skruven för ventilkåpan men det är bara en illusion.

EDIT: Vem anade att man kunde gänga en svetstråd med m3 gängsnitt? Det går iaf och då kunde jag använda indikatorklockan till att hitta TDC. Nu ska man bara lyckas ställa in rätt kamtider.
IMG_0732.jpg
 
Last edited:
Exup motor lägger du under tanken inkopplad utan vajerna så får du inga felkoder hade så på min r1 turbo
 
Den mäter på ventiltryckaren för 1:ans cylinder. Kanske ser ut som att den pekar på skruven för ventilkåpan men det är bara en illusion.

EDIT: Vem anade att man kunde gänga en svetstråd med m3 gängsnitt? Det går iaf och då kunde jag använda indikatorklockan till att hitta TDC. Nu ska man bara lyckas ställa in rätt kamtider.
View attachment 351896

Haha, bra. Tänkte bara för att det såg jäkligt konstigt ut. :D
 
Det är ju det du gör när du tar av vajerna den kommer fortfarande ligga och reglera men utan verkan
 
Sådär, nu är motorn timad och ihopskruvad. Efter en hel dags svärande så hade jag lite flyt i slutet. Rigga upp indikatorklockan för att kolla hur mycket jag skulle behöva justera kammarna men jag hade rätt lobecenter på både insug och avgas, skönt!

Nästa grej blir att bygga om vattenanslutningen mot blocket. Har en aluplåt i uthuset som kanske får agera donator så får vi se om jag kan göra nåt bra av det:)
 
Har en fråga. Ska dela på turbon för att slipa bort styrstiften så att jag kan vrida den som jag vill. Jag har tagit bort v-bandsflänsen (heter det så?), och låsringen och tagit av kompressorhuset. Men sen då? Hur får jag turbon i 2 delar?

I nuläget ser den ut så här
IMG_0741.jpg

Mvh Tomas
 
banka av avgashuset, ser att du tagit av vbandsklämman osv, antagligen har det bara satt sig bara banka på avgashuset det är gjutjärn tål en del :P
 
banka av avgashuset, ser att du tagit av vbandsklämman osv, antagligen har det bara satt sig bara banka på avgashuset det är gjutjärn tål en del :P

Ska testa det. Ville inte vålda innan jag visste om man fick det. Vill ju inte ha sönder ett rotorblad eller kröka axeln :)
 
gör du inte om du bankar på avgashuset, rakt och inte från sidan delningen är ju där syns ju på bilden antagligen bara satt sig :P
 
Han få isär turbon idag mellan allt snickrande. He är då säkert att tid har man inte för gott om...

Dock hände det en liten olycka. Råka toucha turbon med hammaren så en liten flisa lossnade, inte från något turbinhjul, tack gode gud. Jaja, nu behöver jag inte fundera om jag ska köpa den av Tommy längre iaf :) Vad tror ni, gör det nåt? Jag kommer prova köra med den iaf.
IMG_0745.jpg

Sen angående styrningarna som ska finnas, jag kan bara hitta, vad jag tror iaf, en styrningen och den sitter på avgassidan och är pytteliten. Är en upphöjnigen på tp en halv mm och ett hål på motsvarande sida. Men hittar inget på kompressorsidan.
IMG_0748.jpgIMG_0749.jpgIMG_0751.jpg

Sen undrar jag om någon har en smart idé hur man enklast kortar av kylflänsen. Gör man en ny eller kapar man och svetsar den befintliga? Jag kommer att kapa den och sen ska en polare försöka tigga ihop den hjälpligt. Resultatet kommer redovisas:)

Mvh Tomas
 
Back
Top