Yamaha R1 -01 med andningshjälp

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Idag blev jag orolig.
Skulle ut en sväng i det fina vädret och drog ut på e4an och gav han benet. Inget mer med det, motorbromsa in till avfarten jag skulle ta och när jag började sakta in och vindbruset avtagit hör jag ett räknande/tickande ljud. Jag hade inte hört någon smäll eller något sådant innan men tänkte att nu blir det väl riva motorn och elda upp några tusenlappar till.

Så jag puttrade hem. Märkte att när jag släppte gasen så blev det tyst och när jag gav lite gas så började det räkna/ticka. Funderade om det kunde vara avgaser för det lät ungefär så men tyckte det lät som om det kom inifrån toppen. När jag väl var hemma och körde upp den på lyften och lyste runt lite så hittade jag felet. Jag har pluggat bort AIS-systemet men tydligen inte bra nog för en plugg hade släppt på 2ans cylle så avgaserna for ut där istället.

Så nu är både jag och plånboken lättad. Sen att jag måste bort med turbon för att göra om det gör inte så mycket för jag ska ändå byta olja.

Gasa lugnt, Mvh Tomas
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Dags att besikta

Då var det dags att besikta så då är det bara skruva bort grejjerna igen. Inte allt dock, tänkte bara ta bort turbon och grenröret. Nog måste jag väl få ha en intercooler? tror iofs inte att dom kanske ser att jag har en om dom inte är jätteintresserade själv.

Tänkte även passa på att förbättra en del grejjer när jag ändå har lös turbon. För det första ska jag ju plugga mina AIS-uttag lite bättre så dom inte trycks ut vilket resulterar i att jag måste bort med turbon för att komma åt att fixa det.

Sen ska jag göra en bättre lösning på oljan till turbon. Nu har jag kört med en g15-g8 bussning som jag har haft en banjo i. Det funkade men problemet var att det byggde ut så mycket att jag var tvungen distansera ut staget som håller kopplingsvajjern, plus att jag var tvungen slipa bussningen helt rund för att få dit den så var inte så enkelt att dra den. Lösningen är att jag tar en g15 propp med oringstätning som jag borrar och gängar ett 8mm hål och kör med en m8 banjo som bygger mycket mindre än den g8 banjo jag har nu plus att den flödar lika mycket. Kommer även att köra med loctitetätning då jag inte är säker att oringen tål olja.

Det sista är att svetsa in en lambdamutter och justera ner btr-en en aning. Någon som har bra koll på hur mycket man kan justera ner trycket? Om jag tar av muttern med rundad skalle som sitter över justerskruven så går det ju att skruva ut skruven ganska långt men då går ju inte muttern hela vägen ner och tätar mot btr-en. Är det så för att man ej ska skruva ut mer än att man får dit muttern? Jag pröva köra utan muttern men tyckte att det fuktade litegrann då. Packningen sitter förmodligen där av en anledning...

Sen ska det bänkas! har även köpt en laddtrycksmätare av Erik Marklund så jag ser vad jag laddar. Den jag köpte av KL-racing är JÄVLAT värdelös. Trycket fladdrar mellan 0.5 och 1.5 vid fullgas fastän jag dragit ihop alla förbränningsrum och sen till mätaren. Att dom ens har samvete att sälja dom.

I alla fall, avslutar med några bilder. Ska fortsätta att förbereda den för besiktningen.

Mvh Tomas

IMG_1684.jpgSå här har jag gjort om kylarslangen för att få den närmare motorn. Bockat in det nedre röret och svetsat om flänsen mot blocket.IMG_1686.jpgAvgassystemet är slitsat upp och tryckt ihop för att få en vinkel mer än 90 grader med kort radie.IMG_1687.jpgIMG_1688.jpgGrenröret är mer linjerat nu när det har fått bli uppvärmt ordenligt. Borde gå dit som en barnlek nu :)IMG_1689.jpgVinklat och konat ner för att köra med en vanlig ljuddämpare.IMG_1690.jpg
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Några fler bilder...

IMG_1692.jpgBättre linjering efter några bombrepor :)
IMG_1693.jpgPluggen som jag ska gänga upp och sätta en banjo i för att få olja till turbon.

McXpress ska även få svetsa på en vinkel och en rörbit på kompressorhuset så tjänar jag 1cm mot framdäcket, plus att jag beställt ett 60profil-däck så då borde mina problem med att däcket tar i tryckröret vara borta :)
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Passa på att göra ett ovalt tryckrör i samma veva, så är du 110% säker att framhjulet klarar sig.
Kan vara kul att kunna kasta på ett 120/70 slicks då du ska bomba på bana.
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Skickade bud till mcxpress idag och fick min turbo svetsad, en ny bensinkran med snabbkopplingar och en snöstrumpa till luftfiltret. Svetsaren på mcxpress är gode duktig.

Nu hoppas jag att det ska vara nog med utrymme mellan framdäcket och tryckröret, tjänar drygt en cm på ett svetsat tryckrör plus att det är lite tillplattat och sen ska jag sätta på ett framdäck med 60profil.

Mvh Tomas

IMG_1729.jpgIMG_1731.jpgIMG_1727.jpg
 
Last edited:

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
dum fråga. men är det någon som vet vart man kan få tag på snabbkopplingar till bensin slangarna med lite storlek på ?

börjar bli less på att söla bensin varenda gång tanken ska bort..

det börjar ta sig tomasbjork med bygget ;) ser bra ut. blir den klar i sommar ?
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
dum fråga. men är det någon som vet vart man kan få tag på snabbkopplingar till bensin slangarna med lite storlek på ?

börjar bli less på att söla bensin varenda gång tanken ska bort..

det börjar ta sig tomasbjork med bygget ;) ser bra ut. blir den klar i sommar ?

Mina snabbkopplingar köpte jag på mcxpress. Vet dock ej hur mycket dom flödar, får se om det räcker för min pump.

Hojjen blir klar i sommar. Har redan varit ut och kört litegrann men jag ska besikta på fredag så har skruvar bort turbon så jag passar på att göra lite finjusteringar :)
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Jag kör också med de där kopplingarna, funkar kanonfint.
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Nä, det är helt sjukt vad köra med. Med 1.3 gick det inte hålla fullt på 6an då ville den slå över direkt laddet kom :D :D

Hur kan ni åka med så högt ladd :va Jag laddar 0,8 och tycker framhjulet svävar konstant över backen även på 6:an.
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Hur kan ni åka med så högt ladd :va Jag laddar 0,8 och tycker framhjulet svävar konstant över backen även på 6:an.

Sen drevar man den för att åka jättefort, så hjular den inte på 6an längre.
Så då kranar man på mer laddtryck så det hjular igen...., nu är en längre sving beställd.

Funderar på vad jag ska göra härnäst... :brinnerup
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Sen drevar man den för att åka jättefort, så hjular den inte på 6an längre.
Så då kranar man på mer laddtryck så det hjular igen...., nu är en längre sving beställd.

Funderar på vad jag ska göra härnäst... :brinnerup

wheeliebars :)
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Nu har jag satt ihop hojjen i turbomundering igen efter besiktningen plus gjort en del förbättringar.

Kastade laddtrycksmätaren från KL-Racing åt helvete för det var den sämsta mätaren jag någonsin sett och köpte en ny av Mc-Xpress som funkar kanonbra. Nu ser jag ju vad jag laddar och just nu ligger det på 0.7bar vilket jag tycker är hyffsat bra att köra med för stunden iaf :)

Gjorde även en ny oljetillförsel till turbon med stålomspunnen slang som också vart bra.

Innan körde jag utan exup-motor vilket gjorde att varvräknaren gav felkoder så man ej såg vad den varvade men nu har jag förlängt kablarna och satt den under cutsen bak.

Sist men lätt det bästa var att jag köpte snabbkopplingar till tanken så jag slipper suga ur den varje gång jag ska bort med den vilket kan bli några gånger när man åker överladdat:)

Så nu väntar jag bara på lite finväder så man får rasta den ordentligt :)

IMG_1928.jpgIMG_1929.jpgIMG_1931.jpg
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Nu har jag varit och bänkat hojjen. Blev inte så nöjd, 195hk och 150nm i vrid vid 9500rpm och jag laddade cirka 0.7bar.

Doch låg lambda på 0.7 så jag har bestyckat om den nu och ska fara och köra den igen. Allt under 200 är en stor besvikelse. Sen kanske trycket klättrar nåt hg till:)
 

MrDawe

MrDawe
Gick med
25 Mar 2006
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR750TURBO -97
Usch nu blev ja sugen på att få barnvakt så man kan ut o pysa oxå:/

Trisst på dåligt effekt resultat, fick riktigt dåligt vid min bänkning oxå..tackvare att jag inte fick upp mer än 0,4 i ladd pga läkage.

Bara nyfiken vad fick du ge för snabbkopplingen ( är astrött på att meka med tanken på eller strula o ta bort den )
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Usch nu blev ja sugen på att få barnvakt så man kan ut o pysa oxå:/

Trisst på dåligt effekt resultat, fick riktigt dåligt vid min bänkning oxå..tackvare att jag inte fick upp mer än 0,4 i ladd pga läkage.

Bara nyfiken vad fick du ge för snabbkopplingen ( är astrött på att meka med tanken på eller strula o ta bort den )

Fick ge typ 200-300 tror jag. Men värt det!
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
IMG_20120708_144137.jpg

Har bestyckat ner från 130 till 123 och nu går den mycket bättre!:tummenupp

Dock hände nåt efter vägen och den ville inte över 3tusen varv. Kom hem och rev av tanken och såg att jag glömt spänna fast plenumet. Kanske lärd mä!:)
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej
det med plenumet har nog hänt mer än dig tror jag
hehe:tummenupp
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Alltså, ni som kan...
Innan jag bestyckade om så hade jag 0.7 i lambda och tyckte den gick ganska bra bara laddet kom igång men den "orkade" inte över 11000rpm och den ska ju dra strax över 12k. Nu när jag bestyckat ner så matar den hela vägen till stoppet. Kan det vara så att den fick så mycket soppa att den "dränkte" motorn så den inte orkade tända allt bränsle?

Ska bli kul att se vilken lambda + effektförändring jag har fått nu. Bara turbogurun från alter slutar ha semester!:gnissla

Mvh Tomas
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Fel bestyckning kan absolut göra att den inte varvar ut. Inte fått tag i nån bredbandslambda? Du borde ju köpa en, du är ju rörmockarn med guldbyxorna!
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top