Yamaha R1 -00 blå STULEN

35-45 årsåldern, 180+, väger några kilon för mycket, kort hår, ev glasögon, hade igår bandage på ena handen med skrapsår under som jag såg, stockholmsdialekt, igår klädd i grå stickad tröja, svarta träningsskor. Svart hjälm med röda/orange streck/flammor.
Kontaktade mig med mobiltelefon, nu givetvis avstängd.
Kan ha sett annonsen på blocket eller här på sporthoj.

Det tråkiga är ju att i fortsättningen kommer man inte att lita på någon.

Det e bara läsa denna tråden http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=213651

o detta är något de flesta (om inte alla) försäkringsbolag följer.

men självklart kan det finnas undantag, vittnen, saker som lämnats av tjuven mm mm.

Jag vet inte riktigt vad du menar med den tråden? Jag läste allt utan att riktigt förstå varför du länkar till den? Om han nu inte fick ersättning så kan det finnas fler saker som påverkade FB´s beslut.

Själv sökte jag på "stulen vid provkörning" och läste en tråd där inlägg fanns som beskrev att de fått ut ersättning.

Jag påstår ändå att du inte är säker, eller bara har fel.

:va

Satt det en metallkonstruktion med glaslinser placerat i ögonhöjd i nunan?

Om inte, hade han nog inga glasögon:rolleyes:

( nu har jag bara tråkigt, men en bumpad stöldtråd är väl inte av ondo va)

Last edited:
Räknas som olovligt brukande ... så det räknas ej som stöld = försäkringen täcker inte det

trist men sant. :huvet

du skulle ringt o sagt att du blev RÅNAD på hojen... då hade den täckt förlusten

Tror du har fel där, ponera du har glömt nyckeln i låset, för att du springer in hemma 1 minut och någon snor "olovligt brukar" hojen och den försvinner, alltså blir stulen, då lär det stå i det finstilta att ingen ersättning ges om nyckeln var i låset, sen hur det gått till om man gett nyckeln eller om den nu satt i låset, har ingen betydelse. Det är bara för försäkringsbolaget att pynta om det inte står med i finstilta att ingen ersättning ges om man är oaktsam med nyckeln, stöld är det oavsett.

Lider med dig Anders, och tack för tipset, Digtalkameran kommer fram om de vill prova min, samt behåller körkortet, ev åker jag med bakpå..

Last edited:
Jag ringer som sagt bolaget imorgon och håller er uppdaterade.
Vad är mest troligt att de gör med cykeln? Slaktar och säljer delar?

Chronic:
Jag tar inte illa upp, är mest förbannad på kräket som tog den.
Till råga på allt så ägnade jag morgonen åt att putsa, smörja och tanka upp den.

Tror du har fel där, ponera du har glömt nyckeln i låset, för att du springer in hemma 1 minut och någon snor "olovligt brukar" hojen och den försvinner, alltså blir stulen, då lär det stå i det finstilta att ingen ersättning ges om nyckeln var i låset, sen hur det gått till om man gett nyckeln eller om den nu satt i låset, har ingen betydelse. Det är bara för försäkringsbolaget att pynta om det inte står med i finstilta att ingen ersättning ges om man är oaktsam, stöld är det oavsett.

Lider med dig Anders, och tack för tipset, Digtalkameran kommer fram om de vill prova min, samt behåller körkortet, ev åker jag med bakpå..

Nope, det e skillnad på det du skriver & det TS har sagt.

han har självmant lämnat nycklar & mc till någon som skall provköra, då är det olovligt brukande när han inte kommer tillbaka (killen kan säga om han blir stannad att han lånat den, men uppfattningen om hur länge skiljer ju på killen som stack med hojen & ägaren) han kan aldrig åka på stöld iaf.

jag vet en kille som fick sin bil stulen på en mack, då han lämnat nycklarna i.. det räknades som stöld, men fick dubbelsjälvrisk (12.000:-) för ha lämnat nycklarna i bilen

-----------------------------

Kan ta ett exempel..

Ponera att Trådstartaren & jag har kännt varandra i 10 år.
min bil går sönder, han erbjuder sig att låna ut sin "extrabil" till mig, under tiden min är på verkstad.

Men jag tycker hans bil e fan så mycket bättre än min egen, så jag beslutar mig behålla bilen fast han vill ha tillbaka den.

Han kan inte stöldanmäla den, då han självmant lånat ut den, men det räknas som olovligt brukande. det han KAN göra är att ställa av den, så jag åker fast i en kontroll för avställt fordon & oförsäkrat.

Last edited:
Jag beklagar verkligen det som hänt och hoppas att det löser sig för dig. Bättre att höra från försäkringsbolaget hur de löser dessa frågor än att spekulera här genom att hänvisa till andras stölder vid provkörningar. Varje enskilt fall är unikt.

Hoppas att polisen tagit väskan i beslag och letat efter bevis som kan leda dem till gärningsmannen/männen. Kanske någon tidigare straffad?

Jag beklagar verkligen det som hänt och hoppas att det löser sig för dig. Bättre att höra från försäkringsbolaget hur de löser dessa frågor än att spekulera här genom att hänvisa till andras stölder vid provkörningar. Varje enskilt fall är unikt.

Hoppas att polisen tagit väskan i beslag och letat efter bevis som kan leda dem till gärningsmannen/männen. Kanske någon tidigare straffad?

Absolut, jag hoppas också han får tillbaka hojen, eller att han iaf får ut på försäkringen. Men man vet ju hur bolagen funkar :(

Han kan inte stöldanmäla den, då han självmant lånat ut den, men det räknas som olovligt brukande. det han KAN göra är att ställa av den, så jag åker fast i en kontroll för avställt fordon & oförsäkrat.

Äh, fäll ut hovarna och kom in i matchen....

SJÄLVKLART kan jag gå in till polisstationen och upprätta en anmälan mot min polare som vägrar lämna tillbaka min bil, ÄVEN om jag gett honom nycklarna.

Det kan väl hända att polisen initialt vill ha det till olovligt brukande, men stöld innebär inte alltid en skruvmejsel i låset, och vill jag anmäla honom för stöld så blir det så, även om det tar en extra vecka med lite jidder...

Hmm,, jag har inte bett någon lämna körkortet vid provkörning när jag sålt grejer. (de kan ju vilja ha det om de skall vara ute och köra).

Dock så tar jag oftast nycklarna till det fordon de kom dit med.
Dessutom så kollar jag alltid deras körkort och minns/antecknar namn och personnummer.

Visst. Bilen de kommer med kan vara stulen, och körkortet kan vara förfalskat. Men det känns lite longshot.

Vissa typer av människor säger jag bara direkt i luren att den är såld för att slippa ha med dem att göra.

edit:

släng upp en bild om du har nån så kanske det finns en chans att man känner igen den. (om den inte ser ut exakt som alla andra R1or) :(

Last edited:
Innan jag sålde Hondan i våras så ringde jag IF och frågade just om det här och fick svaret, Det räknar vi som stöld! Jag tog då upp att jag ju lämnar nycklarna frivilligt men hon sa att det iaf är stöld i deras ögon. Till TS, lider med dig och hoppas det det löser sig.

Här kommer bild.
Notera sprickan i höger sidokåpa, även framskärmen har en liten spricka.
Bakdelen är bytt, ser ut som på bilden.

Bifogat

• R1 sporthoj.jpg
    R1 sporthoj.jpg
    167.9 KB · Visningar: 136
Äh, fäll ut hovarna och kom in i matchen....

SJÄLVKLART kan jag gå in till polisstationen och upprätta en anmälan mot min polare som vägrar lämna tillbaka min bil, ÄVEN om jag gett honom nycklarna.

Det kan väl hända att polisen initialt vill ha det till olovligt brukande, men stöld innebär inte alltid en skruvmejsel i låset, och vill jag anmäla honom för stöld så blir det så, även om det tar en extra vecka med lite jidder...

Men när det sen går till åtal så är det inte stöld han kommer att åtalas för.

Kolla i gbg-delen, där är en tråd om en kille som blev av med sin aprilia sxv. Tjuven kom i bil och lämnade bil plus legitimation som pant och kom ej tillbaka. Visade sig att bilen var stulen, men legitimationen riktig...

Idag började arbetet med att tala om för försäkringsbolaget att jag har rätt till ersättning.
Eftersom jag och "köparen" hade gjort upp om att han skulle provköra på en plan under min bevakning så kan jag få rätt.
Finns tydligen en tidigare HD dom som pekar på det.
Fick bra hjälp av SMC, det ligger tips om riskerna med försäljning på deras hemsida

Någon som blivit bestulen på liknande sätt där signalementet stämmer?
Fortsättning följer...

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...