Yamaha PW50 -2015 (Vatten problem)

Pgustafsson

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2020
Ort
Stigtomta
Hoj
Yamaha pw50
Hej

Jag har fått problem med min sons Yamaha PW50 års-2015.
Så fort han han kör igenom en större pöl med vatten så dör crossen av okänd anledning. Det hände upprepade gånger och jag började felsöka när jag kom hem.

-Tändhatten togs bort och gjordes rent.
-Luftfiltret gjordes rent och smörjdes in med olja.
-Den gummi ring som sitter mellan förgasare och luftburk satt lite glapp så jag tätade den extra noga med silicon för att eliminera möjligheten för vatten och smuts att ta sig emellan och in i förgasaren.

Efter allt ovanstående var gjort så starta jag maskinen och lät den gå varm för att sedan ta fram vattenslangen och sprutade vatten på den i kanske 1 minut. Ingenting hände, crossen fortsatte bara gå och jag trodde i min enfald att problemet var löst. Tills idag, när vi återigen befann oss på samma bana och min son åkte igenom samma vattenpöl och maskinen dog igen?

Så nu efter tvätt så testa jag återigen med vattenslangen och den fortsatte gå, men. Jag slutar inte där. Nu fyllde jag även en 15 liters dunk med vatten och "störtsköljer" det över cylinder / tändhatt och den dör.

Så min fråga lyder till dig som läser detta om du har gått igenom samma problem som jag har nu ställts inför samt hur löste just du problemet.

Edit: Har beställt ny tändhatt & tändstift och även en ny packning till utblåset vid cylindern.
 
Ja. Fick aldrig riktig ordning på det.
En stänklapp är bra, antingen på framskärmen eller precis framför cylindern.
Konstruktionen är rätt kass på dessa.
 
Har inte ungarnas pw50 hemma just nu men är det inte ett känt fenomen med vatten och kontakten bakom kåpan framför styret ? Har för mig det så plocka isär och spraya i nåt fuktdrivande i den om du har fukt i den
 
Rätt båda två, tändhatten får sprut på sig och en kontakt bakom framkåpan blir också blöt på ett dåligt vis.

Jag hade två st för många år sen och bägge gjorde såhär. Hittade aldrig ngn lösning än att inte köra i vattenpölar.
 
Ja köpte ny tändhatt och tätade extra i mellan tändhatten å kabel, sen tog ja smält lim till kontakten bakom framkåpan. Slutligen klippte jag till en gummi lapp som jag popnitade fast i bakre delen av stänkskärmen fram, den har inte dött än för sonen.
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Er din KTM blant dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top