Yamaha pv 50 gnistproblem

freddeharenhoj

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2019
Ort
Vänersborg
Hoj
Ducati s2r 1000 mfl
Hej
jag har en pv 50 -81 som har ett jätteskumt problem.
När jag startar den på startläget på styrreglagen så startar den men när jag slår över till "run" på styrreglaget så dör den. När jag kollar gnistan så är den ljus och fin på start lägen men försvinner helt på "run" läget.
Jag har felsökt och bytt cdi box, Control unit, reglaget på styret. Jag har kollat att det inte är kabelbrott eller glapp. kollat kontakter mm.
När jag testar så kopplar jag förbi orginalkablar, för att utesluta kabelbrott i det gamla elsystemet.
Men felet försvinner inte

Är det någon som kan ha en aning om vad det kan vara???
Eller finns det någon som bor i närheten av Väne-Ryr utanför Vänersborg som har en likadan?
Om man kanske kan låna delar att prova med för att utesluta och konstatera vad jag skall byta härnäst.
 
Jag hade för några år sedan en PV50 som inte varvade ur, funkade dock i bägge reglagelägen. Jag bytte "allt" utan att få ordning på den.

Vad jag SKULLE ha gjort, är att köpa en workshop manual och där fått all hjälp jag behövde med uppmätning och troubleshooting av hela systemet.

Tråkigt tips kanske, men det är guld värt med en bra manual oavsett hoj. Synd att det tog 100 st hojar innan jag fattade det:fakta
 
Jag har ingen koll på pv 50 men jag känner igen symtomen från div andra fordon. När de blir kortis i statorspolar kan man få liknade problem. Jag har ofta fått problemet att motorn inte går stänga av alls och då har de varit statorn.
Men om den går på startläget är de väl bara köra eller fattar jag fel vad är startläge vs runläget?
 
Tändkurvan. I starläge så varvar pv,n bara ett par tusen rpm och orkar inget.

Pv är samma motor familj som dt fs yanky chappy vev o cylindrar passar hursomhelst fram o tillbaka är ganska säker på att även Tändningen passar. Annars bör en komplett Ducati tändning från minarelli passa.

Detta hjälper inte dig men kolla om du kan få fram vad motstånd det skall vara i spolarna o när upp dessa det låter som högvarv spolen är kaputt.
 
Last edited:
Jag har ingen koll på pv 50 men jag känner igen symtomen från div andra fordon. När de blir kortis i statorspolar kan man få liknade problem. Jag har ofta fått problemet att motorn inte går stänga av alls och då har de varit statorn.
Men om den går på startläget är de väl bara köra eller fattar jag fel vad är startläge vs runläget?

Lustigt att du säger det, min PV gick faktiskt inte att stänga av på knappen!! Det enda jag inte bytte var tändplattan????????????????
 
Lustigt att du säger det, min PV gick faktiskt inte att stänga av på knappen!! Det enda jag inte bytte var tändplattan????????????????

Jag kör just nu med en stator som fått sig en kyss så motorn inte går stänga av med vanligt inkopplad dödning jag har fått koppla in dödare på kabeln till cdi box istället. Underligt nog funkar statorn än efter ca 20 mil körda på min snöskoter jag trodde den skulle lägga av helt innan 2 mil körda.
 
Spolarna, säger du.
Tändspolen är väl bara en, den sitter under sadeln.
Högvarv spolen.
Är det en av dom som sitter innanför svänghjulet, eller.
När jag har pratat med verkstan på mascot motor. Så tror inte dom att det har nåt att göra med det som sitter innanför svänghjulet. Där sitter det väl bara en pickup m nån dorm av spole som ger pulls till systemet.
Eller är jag helt ute i det blå?
 
Det går inte att köra på start läget. Det är liksom fel tändförställning. Denne helt orkeslös.
På run läget ändrar man till mer förtändning väl. Då blir det mer sprutt liksom.
 
Har du provat att koppla loss kontaktstycket som går från stopp/start/run? En av mina pw50 hade samma problem, kör jag utan kontakten ihopkopplad så fungerar den fint.
 
Nr 4a på denna sprängskiss är spolen som driver cdi boxen. Där ser du även picupcoil som ger tändinpulserna. Någon av dessa kan vara väck vad än en ohmmätning säger. Kolla om rinab har denna spole. De fanns tyvärr ingen hög och lågfartsspole för då har de varit mer säkert att högfartssplen hade varit väck.

https://www.yamahapart.com/oemparts/a/yam/5004521ff8700209bc792249/generator

Rinab har laddspole de är den man byter. Bilden visar en annan stator, kolla att årg stämmer. Kolla även så krysskilen sitter där den ska i svänghjulet vid löstagning av svänghjul och kolla även att statorplattan inte är lös!
Nu kan jag inte svära att de är fel på den men laddspolar brukar vibrera sönder med tiden och du har ju bytt cdi box. Steg 2 byt picupspole.

https://www.rinab.nu/cross-enduro-a/Yamaha/Elektronik/Stator/Stator-laddspole-Yamaha-PW50.htm
 
Last edited:
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top