Yamaha MT-10

Jaha, då har man provkört MT-10:an. Vilken härlig hoj! Fantastiskt bottenvrid och härlig motor för landsvägskörning. Riktigt gôtt med farthållare också. Man satt riktigt bra på den. Fin körställning.
TCS var ju lite primitiv dock jmf med min R1:a. Kraftigt och brutalt ingrepp. Sen fick man passa sig med gasen i kurvorna. Framhjulet åker ju upp i luften hur lätt som helst, och då styr det dåligt......

Japp men den är helt underbar att köra på gata (även typ gelleråsen) men ja TCS är mindre avancerad men för det priset gör den sitt jobb.
TCS är inte en wheelie kontroll.

Supernöjd med min MT efter 550 mil :kär

Provade du vanliga modellen eller SP? Jag har vanliga och är mer än nöjd.

Jag är 191 cm så jag köpte justerbara fotpinnar och komfortsadeln. Sitter som en kung.
 
Var själv och provkörde SP versionen, fantastisk maskin! Vid nästa hojbyte står det mellan MT 10 alt Ducati Hypermotard. Dock så verkar försäkringen vara hyfsat dyr på MT 10, fördel Ducati där.
 
Det var standardmodellen jag testade. Blir nog att byta MT-07:an mot en MT-10 nästa år.:tummenupp
 
07 är en trevlig hoj men 10'an är lite mysigare :krama

Helt klart högre mysfaktor.:D Men jag måste också säga att 07:an är en fantastiskt skön hoj. Med Arrow-systemet så låter den grymt också.
 
Var själv och provkörde SP versionen, fantastisk maskin! Vid nästa hojbyte står det mellan MT 10 alt Ducati Hypermotard. Dock så verkar försäkringen vara hyfsat dyr på MT 10, fördel Ducati där.

6000:- betalar jag, hel/hel.

26 år, bor i sundsvall.
Hos bilsport mc. Det är väl överkomligt? :)
 
Jaha, då har man provkört MT-10:an. Vilken härlig hoj! Fantastiskt bottenvrid och härlig motor för landsvägskörning. Riktigt gôtt med farthållare också. Man satt riktigt bra på den. Fin körställning.
TCS var ju lite primitiv dock jmf med min R1:a. Kraftigt och brutalt ingrepp. Sen fick man passa sig med gasen i kurvorna. Framhjulet åker ju upp i luften hur lätt som helst, och då styr det dåligt......
TC3 är som du säger uselt, men i TC2 och 1 är det som det ska vara, sömlöst. Eller tycker du att det är dåligt I TC2 också?
Att den styr dåligt i kurvorna är en feature ;) det e bara att gasa ännu mer

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 
TC3 är som du säger uselt, men i TC2 och 1 är det som det ska vara, sömlöst. Eller tycker du att det är dåligt I TC2 också?
Att den styr dåligt i kurvorna är en feature ;) det e bara att gasa ännu mer

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Det var i TCS 3 jag menade. Fick inte testat de andra lägena så väl, tyvärr.

Fick ett enormt habegär till hojen. Tänk om man hade råd att ha en 10:a dör gatkörning, och en R1:a för bana.:Bugar
 
TC3 är helt oanvändbart, men TC2 är skitbra

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 
Jag hade lätt bytt in r1:an, ingen sporthoj.com är i närheten av lika kul att köra som mt-10. Och 10:an kan du köra på bana med

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 
Imorgon blir det en längre provtur av MT-10. :tummenupp Kanske blir ett inbyte av MT-07:an till våren?
R1:an gör jag mig inte av med. :)
 
Oj oj oj, vilken underbar hoj! Den drar ju som ett monster från botten. Traktorlik dragkraft.
Lite råare i gången än R1:an. Inte lika snabb rakt fram, men riktigt kul att köra, och mycket mer lämpad för gatan. Fick snabbt fint förtroende för väggreppet och det gick riktigt fort på kurviga småvägar. Lite vl lätt i fram dock för min smak. :D
Saknade quickshiftern dock. Skönt med farthållare på motorvägen. Vill ha! :Bugar
 
Tjena. Kawasaki Z900 ägare här men har funderat på MT10 längre fram.
En sak som ingen verkar reflektera över är hur katastrofalt dålig förbrukningen
är på denna maskin. 0.8 liter milen är ju väldigt högt och klart sämst i klassen.
Jämfört med min Kawa som ligger runt 0.55 även vid aktiv körning så blir bensinkontot
belastat med cirka 4000kr mer per sesong. Kawasakis prestanda modeller
med + 150 hp ligger ju inte i närheten av denna förbrukning.
Varför är denna MT10 så dåligt optimerad???
 
Har inte mätt exakt men har en känsla av att min R1 2016 också är en riktigt törstig best. Kan vara sånt att CP är inte så bra för just bränsleförbrukningen
 
Förbrukning

Har inte mätt exakt men har en känsla av att min R1 2016 också är en riktigt törstig best. Kan vara sånt att CP är inte så bra för just bränsleförbrukningen

En tumregel är "har du inte råd att köra den, köp inte den".. Det är till ex därför jag kör en bmw 520d istället för en 530i som jag egentligen skulle vilja .

I början hängde jag också upp mig på förbrukning på hojar, men det är slut med det. Vi snackar om nöjesfordon. Mer nöje än med mt-10 finns inte, därför betalar jag med ett leende på läpparna varje gång. Jag kan säga att z900 är en kompetent maskin som verkar svänga bra, så du behöver egentligen inte mer.

Vill du däremot ha en värstingmaskin får du peija, dels vid inköp dels i drift.
 
Förresten kan mt-10 dra en liter I milen också.. Tänk också på att det är andra däck du ska ha på en sådan maskin, och de tar slut fortare.
 
En tumregel är "har du inte råd att köra den, köp inte den".. Det är till ex därför jag kör en bmw 520d istället för en 530i som jag egentligen skulle vilja .

I början hängde jag också upp mig på förbrukning på hojar, men det är slut med det. Vi snackar om nöjesfordon. Mer nöje än med mt-10 finns inte, därför betalar jag med ett leende på läpparna varje gång. Jag kan säga att z900 är en kompetent maskin som verkar svänga bra, så du behöver egentligen inte mer.

Vill du däremot ha en värstingmaskin får du peija, dels vid inköp dels i drift.

Du kanske missförstod mig men jag försökte besvara "Varför är denna MT10 så dåligt optimerad???" Jag sa inte att jag inte har råd att köra den. Btw så var min förra R1 2012 också ganska törstig så tills dess att ett bättre svar inkommer på frågan så tror jag bränsleförbrukningen har med CP-konfigurationen att göra.
 
Du kanske missförstod mig men jag försökte besvara "Varför är denna MT10 så dåligt optimerad???" Jag sa inte att jag inte har råd att köra den. Btw så var min förra R1 2012 också ganska törstig så tills dess att ett bättre svar inkommer på frågan så tror jag bränsleförbrukningen har med CP-konfigurationen att göra.

Jaha, förlåt, jag missförstod. Jag läste för några år sedan att yamaha sprutar in lite extra bensin i de inre cylindrarna för extra kylning. Det var något snack om det på motogp också. Jag har också undrat hur det kommer sig att andra tillverkare lyckas få ner förbrukningen till runt 0.65 (bmw, Honda) på motsvarande maskiner, typ gamla fireblade, s1000r.
 
För att inte tala om ännu äldre hojar tex FZR 1000. Kommer ner på halvlitern eller mindre vid landsvägskörning trots Dynojet nålar, stora KN-filter och större huvudmunstycke etc etc
 
Fast någonstans måste alla de där hästkrafterna komma ifrån.. Det är konstigare att motsvarande nya hojar har bättre bränsle ekonomi
 
Back
Top