Yamaha MT-10 eller MT-10 SP?

Schmebulock

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2021
Ort
Malmö
Hoj
2015, Yamaha, MT-09
Hejsan!

Jag går i tankarna att köpa en MT-10 men då är frågan om det är värt det extra 40,000:- för SP modellen? Tänker om jag endå betalar runt 100,000 så kanske det inte vore smart att snåla ut på sånt? Däremot känner jag att värdeminskningen på dessa hojjar kommer skjuta i höjd framöver då de nyare modellerna säkert kommer åtgärda de skavankerna dessa som är ute har? Men samtidigt så känner jag (just nu) att det är den ultimata hojen och att jag inte kommer sälja den framöver om jag köper SP modellen. Har sånt beslutsångest så all hjälp påvägen är väldigt upskattat :D
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Köp den du vill ha och har råd med. Det är dyrt att köra mc så ett par tusenlappar hit eller dit när du summerar ditt liv spelar ingen roll.

Så lurar jag iaf mig själv:tungan
 

Schmebulock

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2021
Ort
Malmö
Hoj
2015, Yamaha, MT-09
Jag ser inte vad de stora kostnaderna är haha. Kanske en service var 100mil eller den stora servicen men det känns ju som de mest är bara tanka och köra? Kanske fylla på med spolarvätska eller blinkersvätska då och då ;)
 

RallyJärnet

Sporthojsnörd
Gick med
1 Jun 2011
Ort
Helsingborg
Hoj
BMW F800ST
Kommer du köra MT10:an på ett sätt som gör att du utnyttjar fördelarna med finare fjädringskomponenter? Om ja, då kan SP versionen vara något för dig. I annat fall är det roligare att bränna pengar på resor, bandagar, däck etc. Det är ingen idé att köpa på sig för mycket hoj, om denna potential inte kommer till sin rätt.
 

Schmebulock

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2021
Ort
Malmö
Hoj
2015, Yamaha, MT-09
Alltså jag resonerar att de delarna alltid kommer vara där och krydda på mc upplevelsen men visst det hade ju sugit dubbelt så mycket om de pajjar. Jag tror att jag mest enbart kommer göra en del touring så för det ändamålet är det ju nice liksom :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag ser inte vad de stora kostnaderna är haha. Kanske en service var 100mil eller den stora servicen men det känns ju som de mest är bara tanka och köra? Kanske fylla på med spolarvätska eller blinkersvätska då och då ;)
Är det så att SP har Ohlins fjädring så kan det var god ide att varje höst skicka in gaffelben och stötdämpare till service.
Så du slipper stå med ett läckande gaffelben på första vårturen.
Bara för jag sett en Panigaleägare göra det på första bankörningen. Nu var han instruktör så han körde ändå med hänsyn till att sämre frambromsverkan med bara en frambromsskiva helt fri från olja.
 

08an

Sporthojsnörd
Gick med
27 Aug 2009
Ort
Skogen
Hoj
MT10 SP
Har en av varje, vanliga MT10 är lite mjuk i framgaffeln medan SP modellen är klart bättre tycker jag.
Elektronisk justering av fjädring och fler körlägen talar för SP.
Har du pengarna, slå till och skaffa en SP!:Rockbanan
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Läs på lite mer om vad som skiljer de olika versionerna åt. Jag håller inte ett sånt tempo att jag "behöver" alla inställningsmöjligheter på fjädringen. Däremot har ofta "lyx-fjädrings varianten" av en hojmodell även bättre komfort på dålig asfalt som gör det värt även i lugn tempo på dålig väg.

Det beror förstås på hur kass den är från början. Försök få provköra en standard MT-10 på nån affär, borde inte vara så svårt att hitta.
 

Schmebulock

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2021
Ort
Malmö
Hoj
2015, Yamaha, MT-09
Är det så att SP har Ohlins fjädring så kan det var god ide att varje höst skicka in gaffelben och stötdämpare till service.
Så du slipper stå med ett läckande gaffelben på första vårturen.
Bara för jag sett en Panigaleägare göra det på första bankörningen. Nu var han instruktör så han körde ändå med hänsyn till att sämre frambromsverkan med bara en frambromsskiva helt fri från olja.
Oj Det låter som ett mega underhåll på de isåfall.


Har en av varje, vanliga MT10 är lite mjuk i framgaffeln medan SP modellen är klart bättre tycker jag.
Elektronisk justering av fjädring och fler körlägen talar för SP.
Har du pengarna, slå till och skaffa en SP!:Rockbanan
Hahaha aaa jag kan relatera åh det obarmhärtiga daltandet D:

Däremot har ofta "lyx-fjädrings varianten" av en hojmodell även bättre komfort på dålig asfalt som gör det värt även i lugn tempo på dålig väg.
Det är just precis det jag funderar på, men är det verkligen värt 30-40k mer?
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha R1 05
Jag skulle som tidigare sagt, har jag behovet av SP modellen's fjädring.
Att fixa en vanlig MT10 så den fungerar för bana är billigare än 40......

Men SP är ju att föredra om man vill kunna ändra enkelt, slippa skruva på massa skruvar...
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Kolla vilken som håller priset bäst. Jag tror att öhlins alltid kommer vara eftertraktade. Dessutom är det finare lack på en SP..i varje fall på mt09
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kvalitetsdämpare med låg inre friktion skall nog servas åtminstone årligen för att behålla sina fördelar. Annars är det ju bara en statuspryl utan funktion - kanske till och med sämre än standardprylen redan tredje säsongen…

Å andra sidan är en stötdämparservice inte alls dyr, och då har du lika bra fjädring nästa säsong också.

Så - uppskattar du BRA fjädring och kan ställa in eller vill lära dig ställa in fjädringen är det en väldigt bra idé. Annars är det nog som flera sagt smartare att lägga pengarna på körutbildning och mil under hjulen och sedan byta till en riktigt bra hoj när man förmår utnyttja/uppskatta den.
 

Schmebulock

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2021
Ort
Malmö
Hoj
2015, Yamaha, MT-09
Tack för alla era kunniga svar det uppskattas verkligen! Det blev en MT 09a istället men efter ha kört den ett par dagar så känner jag att det var det rätta valet! hoppas vi ses ute!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top