Yamaha MT-10 eller MT-10 SP?

Schmebulock

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2021
Ort
Malmö
Hoj
2015, Yamaha, MT-09
Hejsan!

Jag går i tankarna att köpa en MT-10 men då är frågan om det är värt det extra 40,000:- för SP modellen? Tänker om jag endå betalar runt 100,000 så kanske det inte vore smart att snåla ut på sånt? Däremot känner jag att värdeminskningen på dessa hojjar kommer skjuta i höjd framöver då de nyare modellerna säkert kommer åtgärda de skavankerna dessa som är ute har? Men samtidigt så känner jag (just nu) att det är den ultimata hojen och att jag inte kommer sälja den framöver om jag köper SP modellen. Har sånt beslutsångest så all hjälp påvägen är väldigt upskattat :D
 
Köp den du vill ha och har råd med. Det är dyrt att köra mc så ett par tusenlappar hit eller dit när du summerar ditt liv spelar ingen roll.

Så lurar jag iaf mig själv:tungan
 
Jag ser inte vad de stora kostnaderna är haha. Kanske en service var 100mil eller den stora servicen men det känns ju som de mest är bara tanka och köra? Kanske fylla på med spolarvätska eller blinkersvätska då och då ;)
 
Kommer du köra MT10:an på ett sätt som gör att du utnyttjar fördelarna med finare fjädringskomponenter? Om ja, då kan SP versionen vara något för dig. I annat fall är det roligare att bränna pengar på resor, bandagar, däck etc. Det är ingen idé att köpa på sig för mycket hoj, om denna potential inte kommer till sin rätt.
 
Alltså jag resonerar att de delarna alltid kommer vara där och krydda på mc upplevelsen men visst det hade ju sugit dubbelt så mycket om de pajjar. Jag tror att jag mest enbart kommer göra en del touring så för det ändamålet är det ju nice liksom :)
 
Jag ser inte vad de stora kostnaderna är haha. Kanske en service var 100mil eller den stora servicen men det känns ju som de mest är bara tanka och köra? Kanske fylla på med spolarvätska eller blinkersvätska då och då ;)
Är det så att SP har Ohlins fjädring så kan det var god ide att varje höst skicka in gaffelben och stötdämpare till service.
Så du slipper stå med ett läckande gaffelben på första vårturen.
Bara för jag sett en Panigaleägare göra det på första bankörningen. Nu var han instruktör så han körde ändå med hänsyn till att sämre frambromsverkan med bara en frambromsskiva helt fri från olja.
 
Har en av varje, vanliga MT10 är lite mjuk i framgaffeln medan SP modellen är klart bättre tycker jag.
Elektronisk justering av fjädring och fler körlägen talar för SP.
Har du pengarna, slå till och skaffa en SP!:Rockbanan
 
Läs på lite mer om vad som skiljer de olika versionerna åt. Jag håller inte ett sånt tempo att jag "behöver" alla inställningsmöjligheter på fjädringen. Däremot har ofta "lyx-fjädrings varianten" av en hojmodell även bättre komfort på dålig asfalt som gör det värt även i lugn tempo på dålig väg.

Det beror förstås på hur kass den är från början. Försök få provköra en standard MT-10 på nån affär, borde inte vara så svårt att hitta.
 
Är det så att SP har Ohlins fjädring så kan det var god ide att varje höst skicka in gaffelben och stötdämpare till service.
Så du slipper stå med ett läckande gaffelben på första vårturen.
Bara för jag sett en Panigaleägare göra det på första bankörningen. Nu var han instruktör så han körde ändå med hänsyn till att sämre frambromsverkan med bara en frambromsskiva helt fri från olja.
Oj Det låter som ett mega underhåll på de isåfall.


Har en av varje, vanliga MT10 är lite mjuk i framgaffeln medan SP modellen är klart bättre tycker jag.
Elektronisk justering av fjädring och fler körlägen talar för SP.
Har du pengarna, slå till och skaffa en SP!:Rockbanan
Hahaha aaa jag kan relatera åh det obarmhärtiga daltandet D:

Däremot har ofta "lyx-fjädrings varianten" av en hojmodell även bättre komfort på dålig asfalt som gör det värt även i lugn tempo på dålig väg.
Det är just precis det jag funderar på, men är det verkligen värt 30-40k mer?
 
Jag skulle som tidigare sagt, har jag behovet av SP modellen's fjädring.
Att fixa en vanlig MT10 så den fungerar för bana är billigare än 40......

Men SP är ju att föredra om man vill kunna ändra enkelt, slippa skruva på massa skruvar...
 
Kolla vilken som håller priset bäst. Jag tror att öhlins alltid kommer vara eftertraktade. Dessutom är det finare lack på en SP..i varje fall på mt09
 
Kvalitetsdämpare med låg inre friktion skall nog servas åtminstone årligen för att behålla sina fördelar. Annars är det ju bara en statuspryl utan funktion - kanske till och med sämre än standardprylen redan tredje säsongen…

Å andra sidan är en stötdämparservice inte alls dyr, och då har du lika bra fjädring nästa säsong också.

Så - uppskattar du BRA fjädring och kan ställa in eller vill lära dig ställa in fjädringen är det en väldigt bra idé. Annars är det nog som flera sagt smartare att lägga pengarna på körutbildning och mil under hjulen och sedan byta till en riktigt bra hoj när man förmår utnyttja/uppskatta den.
 
Tack för alla era kunniga svar det uppskattas verkligen! Det blev en MT 09a istället men efter ha kört den ett par dagar så känner jag att det var det rätta valet! hoppas vi ses ute!
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top