Yamaha MT-09 Tracer-tråden

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R
Nu är den äntligen här!! Näbben för oss fattiglappar som inte hade råd med en GS eller Multistrada?uploadfromtaptalk1461903066014.jpg

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Tack för info du glömde bara din längd.! Och hur lång är skärmen du beställde? Länk?

Jag som är 171 får stå på fotpinnarna åtminstone ett par dm för att få ren luft med originalskärm. Så därför tänkte jag kortare ruta..

Nu har äntligen min beställning behandlats, konstigt nog inte från powerbronze utan s-racing. I Sverige.

2-3 v levtid och ett ovanligt betalningssätt... Man matade in alla uppgifterna och så bara: tack så mycket! Inte secured by.. Inte mobilt bankid som det brukar. Intressant..

Körde i 17 m/s idag, totalt hopplöst bullrigt med oss originalskärm!

Skickat från min SGP611 via Tapatalk
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Skaffa pinlock till hjälmen om det immar,funkar watchclean!

Skickat från min SGP611 via Tapatalk
 

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R
www.nationalcycle.com heter sidan jag beställde ifrån och vindrutan är 30.5 cm hög och 32.4 cm som bredast. Den är gissningsvis 2-3 cm högre än originalet och bredare nertill.

Körde en runda på drygt 8 mil idag och denna rutan passade mig perfekt när jag hade den i mellersta läget. Ingen turbulens what so ever men på bekostnad av clean air då. Men väldigt avslappnande var det iaf.

Jag är 179 cm lång

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R
Pinlock hittade jag i hjälmens kartong, så nu e jag en happy camper. Funkar perfekt:)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Pinlock hittade jag i hjälmens kartong, så nu e jag en happy camper. Funkar perfekt:)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Grattis pucko hahaha ;-)
Hur kan man glömma sitt pinlock? Hehe

Mmm, nu får jag invänta min ruta, har aldrig haft turbulensproblem med andra hojar. Det är jobbigare än man kan tro, 10 mil i blåsigt väder idag.

Skickat från min SGP611 via Tapatalk
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Nu blir det monterat originalväskor till helgen, köpte på kampanj som jag postade tidigare. Perfekt, då kan man dra en liten omväg när man ska till ICA, 7-8 mil istf 3 km hehe.

Nu är hojen inkörd och jag har fått gasa lite :) lyckat köp!

Skickat från min SGP611 via Tapatalk
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Nu är hojen inkörd och jag har fått gasa lite :) lyckat köp!

Hur långt har den rullat?
min MT09 har rullat 75 mil, råkade dra upp den till rödmarkeringen med tvåans växel idag men det lär den dock hålla för. Ska göra 100 mila servicen snart, sen struntar jag i allt som har med inkörning att göra. ;)
 

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R
Har efter (o)moget övervägande bestämt mig för att avyttra min hoj till förmån för den totalt opraktiska men ack så roliga och vackra Thruxton 1200 R.

Knappt 500 mil blev det på Tracern, som jag både älskar och hatar:-/

Kommer att lägga upp div delar till försäljning som jag inte får ngt för hos handlaren. Bl.a Vstream+ Sport vindruta från nationalcycle och en radiatiorguard från Evotech performance. Har även 3 st nya oanvända CR9EIX iridiumstift och ett set eazi-grip till försäljning.

PM:a för pris:)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Hur långt har den rullat?
min MT09 har rullat 75 mil, råkade dra upp den till rödmarkeringen med tvåans växel idag men det lär den dock hålla för. Ska göra 100 mila servicen snart, sen struntar jag i allt som har med inkörning att göra. ;)

Jag körde ganska sansat dom 160 milen, är ändå inte så ofta man ligger och ylar på höga varv på smala 70-vägar ;-)
 

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R
Har efter (o)moget övervägande bestämt mig för att avyttra min hoj till förmån för den totalt opraktiska men ack så roliga och vackra Thruxton 1200 R.

Knappt 500 mil blev det på Tracern, som jag både älskar och hatar:-/

Kommer att lägga upp div delar till försäljning som jag inte får ngt för hos handlaren. Bl.a Vstream+ Sport vindruta från nationalcycle och en radiatorguard från Evotech performance. Har även 3 st nya oanvända CR9EIX iridiumstift och ett set eazi-grip till försäljning.

PM:a för pris:)

Har även en Kevxtx O2 controller till salu.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk



Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 
Last edited:

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Verkar som om de flesta Tracer-ägare hellre kör än skriver? hehe :yoparty
233,33 mil på mätaren idag. Har blivit lite grus ett par gånger, TC är lite kul på grus för även en amatör kan slira lite utan större risk :) Gillas!

Fortf. lite skeptisk ang. fabriksdäcken, fick ett pyttelitet släpp idag igen. Jag kör inte på gränserna tycker jag och släppet var knappt kännbart, men Endå.. Ska bli skönt att sula om senare i sommar.

Väskorna, Yamahas egna är kanon. Dom rymmer inte en hjälm såklart för dom är ju inte så fiffiga som på BMW:s K1300S att dom är expanderbara (saknar dom väskorna, otroligt smarta). Annars är funktionen suverän, enkelt att plocka bort/montera a) väskor b) väskhållare med väskor på(!). Tar kanske 20 sek för en oteknisk person som mig per sida. Väskor resp. hållare har lås så att ingen kan sno varken väskor eller hållare. Jag har samma nycklar till 2+2 väskor/hållare vilket tydligen är ovanligt enligt verkstaden. Det brukar visst vara 1 nyckel till hållare, 1 till väskorna.

Utan hållare/väskor ser hojen ut som vilken icke-tourer som helst. Yamahas väskor får alltså betyg; Rekommenderas.

Inget lev.besked på sportskärmen ännu. Turbulensen är det enda negativa om hojen som jag kan komma på hittills. Väntar ivrigt.
 

Nordm80

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2016
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Yamaha MT09 Tracer
Köpte Tracern i slutet av förra sommaren som min förstahoj så erfarenhet av att att faktsikt köra MC samt jämföra med andra cyklar saknar jag. Men här är mina tankar/upplevelser

Skärmen:
Turbulensen upplever jag som helt sjuk med originalskärmen. Vid hastigheter över 70km/h skakades om hjälmen så pass att man blev utmattad efter 20min körande. Bytte istället till en touringskärm (se bilder nedan) och det blev väldigt stor skillnad. Kanske inte den sexigaste rutan, men den såg mindre illa ut på än jag trodde. Dock så kan man kanske skippa den där extra flärpen högst upp till förmån för det estetiska :)
Skärmen kostade 195 Euro inkl. frakt. från www.motea.com
2016-06-10 14.01.57.jpg2016-06-10 14.02.10.jpg


Sadeln:
Har även bytt sadeln till komfortsadel. Utan att läsa den här tråden först. Och NEJ, det är inte värt att köpa den. lika hård som originalet. Blir det ny sadel så lutar det troligvis åt en från http://www.topsellerie.com/ med gelpads.

Motorn:
Jäkligt rolig och långt över min körförmåga so far.
Nackdelen är att jag upplever körgången som väldigt ryckig (PÅ/AV) så det lutar nog åt en ECUnleashed innan sadeln faktiskt. De recensioner jag läst har varit väldigt positiva.
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Långt om länge kom skärmen, Powerbronze låg sportskärm.
Det tog 5+ veckor, skickades via S-Racing som var trevliga och ringde upp och beklagade den långa lev.tiden. Sjysst beteende, man är inte van vid att handlare ringer upp efter att man mailar om status :) All heder till S-Racing alltså, även om så lång levtid inte är riktigt OK....

Den värsta turbulensen är helt borta, allt flapp, flapp, flapp är ett minne blott. (fast bara i nedersta läget, jag är 171 cm)

Tyvärr så är det inte helt ren luft mot hjälmen med nya skärmen men det beror inte på skärmen. Jag behöver ställa mig upp 1 dm för att få fri luft. Måste vara hela frampartiet/handtagsskydd som ger brus. Men nu är det rätt OK, rätt stor skillnad. Speciellt när man kör i lite mindre hastigheter på småvägar.

Så summa summarum: Skärmen var väl värd pengarna för nu är det värsta borta. Det blir dock inte helt tyst som i fri luft, men det är det inte så mkt att göra åt. Förutom att växa 10-20 cm.

Tycker det ser rätt bra ut utseendemässigt också.

DSC_0080.JPGDSC_0081.JPGDSC_0082_cr.jpg
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
EDIT: sadeln är bekväm och fin första 60 min, sedan får mam "träsmak"

Kul att höra dina erfarenheter Nordm80, tack för det :)
Om du är kort i rocken som mig så kanske en kort vindruta är bättre?

Sadeln blir lite trälig efter ca 1 timme. Jag ställer mig upp på hojen en kort stund så funkar det, men man kan ju fundera på hur svårt det skall vara att göra en bekväm sadel? Tillverkaren kanske borde testköra? haha
Hade inga sådana problem med förra hojen, men med förförra så var det samma visa - träsmak (båda BMW)

Motorn är ju lite seg vad gäller vrid (bytte ned mig från 1300 cc) men den både låter och går bra över 7k rpm ;) Synd de låter så lite bara.
 
Last edited:

Dyson

Angler
Gick med
7 Dec 2007
Ort
Dalarna
Hoj
MT-09 Tracer
Tail Tidy

Har en tail tidy över.
Gick inte att ha den tillsammans med Givi outback.

Någon som vill ta över den?

PM:a

// Dyson
 

JMB

Medlem
Gick med
1 Aug 2012
Ort
Utanför storstan
Hoj
HD Night rod -16, XT660R -07 plus en massa ex. hojar :)
Vet vilka problem det är med hojar som ger turbulens, hade tidigare en 800gsa helt sinnessjuk turbulens trots gigantisk ruta. Köpte en Givi ruta, höj- och sänkbar, helt otrolig skillnad, vet inte om den finns till tracer men det borde en enkel googling avslöja!
 

Dyson

Angler
Gick med
7 Dec 2007
Ort
Dalarna
Hoj
MT-09 Tracer
Hade djävulska problem med turbulensen med originalrutan.
Provade med en "läpp" från Touratech, men det funkade inte heller.
Köpte Yamahas original högruta o det löste alla problem.
Inte så vacker men perfekt.
Drog till Norge dagen efter inköpet o körde 200 mil på tre dagar o det var en ren njutning.

Ha de // Dyson
 

6812898918

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2007
Ort
härnösand
Hoj
XR650-01
hej,

Funderar på att köpa en tracer 2015 eller 2016, är uppdateringarna fjädring och insprutnings/gas respons värda de extra tusenlappar det kostar att köpa en 2016 ?

Tacksam för all input :)
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top