Yamaha MT-09 Sveriges mest sålda motorcykel 2015

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
-----

Last edited:
Kan vara minnet som sviker, men har för mig det såldes ca 700 st RD 125 nåt år i början av 80-talet. Vet inte heller riktigt vad jag vill med min post f.ö.

ER6 såldes i liknande siffror flera år i rad. Mycket hoj för pengarna samt låga försäkringspremier lockar kunder.

MT-09 är väldigt mycket hoj för pengarna tycker jag. Motorn och priset är stora argument.

Ska provköras så fort Yamaha Helsingborg får in en med traction control. Hoppas på att TC gör nytta mot plötsliga framhjulslyft.

Vill du utveckla det? För mig är TC antispinn. Missar ja något?

All the manufacturers include a wheelie-control option in their traction control system. A wheelie is a vehicle rotation about the pitch axis and it would be logical for a wheelie detection algorithm to rely on data from a pitch gyro. But surprisingly, none of the manufacturers include a pitch gyro in their sensor package. Instead, they detect a wheelie by comparing the two wheelspeeds. If the front wheel is slowing while the rear wheel is accelerating, the computer infers that the front wheel has lost contact with the ground and it commands a torque reduction. Wheelie intervention is dependent on TC settings or, in the case of Aprilia Wheelie Control, its setting.

http://www.motorcycle.com/how-to/traction-control-explained-91272.html

------

Så jag tolkar det som om det finns en sorts 'wheelie control'' inbyggt i antispinn systemet hos tillverkarna.

Last edited:
Vad är ett plötsligt framhjulslyft?

Vad är ett plötsligt framhjulslyft?

Ok jag överdrev lite med orden. Jag har inte kört Mt-09 men alla verkar skryta om att den lätt lyfter på framhjulet vid acceleration och man gärna kör på bakhjulet. Jag föredrar grepp framför hjullyft så då hoppas jag att en TC kan motverka eventuella framhjulslyft.

Ok jag överdrev lite med orden. Jag har inte kört Mt-09 men alla verkar skryta om att den lätt lyfter på framhjulet vid acceleration och man gärna kör på bakhjulet. Jag föredrar grepp framför hjullyft så då hoppas jag att en TC kan motverka eventuella framhjulslyft.
Tc lär väl inte motverka framhjulslyft, möjligen wheelie control isf. Mt:na har väl rätt kort hjulbas som gör dom bakhjulsvilliga

Test av 2016 årsmodell börjar trilla in.

Aside from the dash, everything about the MT-09 seems difficult to fault, from the generous pillion seat to the view in the mirrors. It’s an exceptionally capable all-round motorcycle for the price. If I was in the market to spend around seven grand on a naked bike, it would definitely be this one.

Read more: http://www.visordown.com/road-tests...amaha-mt-09-review/30886-2.html#ixzz41D5wLGqA

Sätter jag TC n till läge 6 av 6 (max på) på min R1 så hoppar den som en groda när man ger fullt på 1:an.
Bakhjulet roterar snabbare än framhjulet vid en wheelie och det tolkas som spinn.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti