Yamaha MT-01

Nyteknik skrev:
Minst sagt.

Och den kommer säkert gå åt som smör i solsken i USA. Däremot lär den nog inte bli speciellt vanlig här där det ska vara antingen sport eller custom.

Den släpps inte i USA till att börja med om jag fattat det rätt, varför vet jag inte för jag är övertygad om att den skulle sälja bra där.
Den är fulsnygg och egen vilket bara det är bra i sig. Synd att det är en trist stötstångsmotor bara.

Har faktiskt funderingar på en sådan till våren! Någon som har koll på riktpriser?

bebbe skrev:
Japp, det är ju lite synd. Men det kan nog inte bli så mycket lättare med den motorn :rolleyes: Blir nog en kul bushoj ändå :)

Är faktiskt rätt sugen på den, jag gillar ju mulliga...hojar!
:tuttar

Först var det ju tänkt att Bulldogen skulle komma med den motorn, anledningen
till att det blev 1100:an istället var bla att vikten skulle blivit för hög.
Bulldogen väger ca 230 torr. Dom har nog fått ner vikten rätt mycket genom att använda kedja istället för kardan tex.

Metal_K12 skrev:
Är faktiskt rätt sugen på den, jag gillar ju mulliga...hojar!
:tuttar

Först var det ju tänkt att Bulldogen skulle komma med den motorn, anledningen
till att det blev 1100:an istället var bla att vikten skulle blivit för hög.
Bulldogen väger ca 230 torr. Dom har nog fått ner vikten rätt mycket genom att använda kedja istället för kardan tex.

Tror nog att hojen kommer gå jäkligt gött! Körde bulldoggen i sommras och jag skulle helt klart kunna tänka mig en sådan pga det goa vridet. Igenkligen en helt perfekt hoj för landsvägen. Men om man jämnför med MT:n så är det ju ingenting! Skall bli kul att se den live.

Visst, som ”fan” av lätta hojar så är det lite trist att torrvikten är så hög som 240 kg :gnissla och visst hade det varit trevligt med en ny high tech V-twin motor med låg vikt och hög effekt men om man tänker efter lite (också med tanke på att hojen är gjord för gatåka) så kanske hög vikt/låg effekt (allt är relativt) inte är så dåliga egenskaper i dagens läge med försäkringspremier som äter stora hål i plånboken! Kanske var det just det som Yamaha hade i bakhuvudet när de konstruerade hojen? (Yamaha har ju redan RR hojar för bana.)

Fazer finns ju för dom som vill ha R1 motorn (med mer effekt) i ett liknande chassi som MT-01.

Hoppas inte priset på MT:n blir för högt bara. Hojen har nog annars potential för att vara en kanonhoj på gata!

KRK skrev:
Hoppas inte priset på MT:n blir för högt bara. Hojen har nog annars potential för att vara en kanonhoj på gata!

Japp. En mullig glidarmotor i ett andvändbart chassie :D

Den där bågen går nog att få sprutt på om man är lite klåfingrig!

Som någon sa försäkringen lär ju inte vara alltför blodig på en sådan?
Sen är väl inte 90hk o 150nm något som man fnyser åt? som sagt var lite klåfingrid så blire nog drag så att det räcker och blir över i den där motorn, är ju trots allt 1.7 liter! däremot vikten var väl kanske lite hög då...

Ruskigt läcker är den iallafall! Tycker bara det är roligt när man visar prov på lite innovativ design und so weiter!

go mt-01!!!! :yoparty

motardnisse skrev:
Japp! Med rätt förare så kan den nog piska upp en del sporthojare också! :D

Japp.

Alltid lika roligt när de som skriker högst att den är "för" tung mm blir frånåkt med sin R1:a utav samma hoj på nästa ban dag :D

woofes skrev:
Har faktiskt funderingar på en sådan till våren! Någon som har koll på riktpriser?

`Pratade med försäljare på Yamaha idag.
Kommer kosta ca 135.000. Försäkringsklassen blir 5.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025