Yamaha it 465 bra eller anus?

guruville

Döende.............som alla andra
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Varberg
Hoj
R1-00, cb500-72 café, rm 250-02, cb 500-73, ,rm465-81,Honda xr500 -84 enduro,Honda XR500-84 Gatreg, Monkybike -10 184cc mc reg, honda xl600r 1983gatreg
Hej!
Har möjligheten o köpa två 465 it enduro för ett bra pris. Den ena går andra sitter kolven fast på.
Är det något o köra med i grusgropar och crossbanor?
Är bara en glad amatör och motionskör bara.
Kört 250kx-98 yz250-88 innan. Så helt blåbär är jag inte.

Vad har ni för erfarenheter på dom?
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Beror väl helt på priset. Det är ju väldigt gamla hojar vi pratar om. Jag har själv en it 250 med trumbromsar, och det är inge vidare på vägen iaf.
Så för åkandets skull så är det nog vettigare att hitta en tidig 90-talare .
Men som sagt , är det billigt, så köp för att det är ovanliga modeller . Jag vill ha annars :p
 

guruville

Döende.............som alla andra
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Varberg
Hoj
R1-00, cb500-72 café, rm 250-02, cb 500-73, ,rm465-81,Honda xr500 -84 enduro,Honda XR500-84 Gatreg, Monkybike -10 184cc mc reg, honda xl600r 1983gatreg
Ja misstänkte att den är lite trög o köra men är det något mos i dom?
Trotsallt nästan 500cc tvåtakt : ) 6k för båda låter som ett ok pris i mina öron eller?
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Yammas 465 motorer hör inte till värstingarna, men har en mjuk trevlig effektkurva. Moset räcker garanterat till. Lite för mycket mos för att köra i skogen men perfekt i grusgropar.

Vad är det för årsmodeller?

Edit: 465:an fanns bara 81-82, trumbromsar båda åren. 490 kom -83
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Sökte på IT 465 för att se hur den såg ut och fann denna tråd.
Lite svårt att hitta bilder på nätet där dessa hojar inte är modifierade men här följer en bra:
unnamed-1.jpg


Helt klart anus.
Dom var föråldrade när dom kom i början av 80-talet.
Det var framförallt den antikverade bakfädringen "monocross" som begränsade hojen.
Den var lynning och jävlig, kunde sparka bakut å det grövsta när man som minst anade det, och framförallt verkligen inte ville åka på näsan i 50 meter - utan att veta om man skulle fortsätta framåt i full halvcirkel eller ramla ner på hjulen igen.

Systemet var revolutionerade när det kom 10 år tidigare, men som sagt - omsprunget när 465an släpptes.


Reklamen från anno dazumal berättar varför - mellan raderna:
15202579522_56675f108a_c.jpg

Stötdämparen är samförlagd med expansionskammaren, och har tanken över och runt sig som en räddningsfilt...
Vi alla kan idag räkna ut resultatet med vår ändalykt, men i början av sjuttiotalet var detta verkligen cutting edge.

Bilden på 465an från 80-talet visar att man byggt på en DeCarbon-reservoar på det främre ramröret och man menade att denna satt ute i "fartvinden" och att alla problem därmed var lösta.
Ha!

Samtidigt som 465an presenterades så lanserades Yamahas länkade bakhjulsfjädring med progressiv funktion och annan placering av dämparenheten. 465an blev brutalt omodern över en natt.
För svensk bökenduro hade den två ytterligare tillkortakommanden:

Gaffellutningen gjorde hojen mycket stabil på högsta växeln ute bland kaktusar.
Inget av det är vanligt i svenska endurospår.

Vad som däremot är vanligt är sten, rötter och stubbar. Då är det olyckligt med gaffelnedstick på en dryg decimeter...

Men, den var billig. Den reades liksom ut från start, och den var snygg. Stygg och snygg.
Den har en utstrålning som är bedövande! En stance som ett rovdjur. Jag har alltid velat ha en.
Jag köpte en ny IT175 i början av 80-talet, men det var självklart en 465 man ville ha.

Per Grönlund harvade runt i skogarna på en IT 465 och gjorde väl okay ifrån sig. Stor kille som kunde hantera stora hojar, men när han bytte till IT 490 så vann han Novemberkåsan, 1984.

Jag vill minnas att det var första Kåsainteckningen för något japanskt märke någonsin, men är inte beredd att ta gift på just det.

Slutligen - den som beskriver 465an som en oregerlig best, redo att kasta dig ur sadeln vid minsta gaspådrag, har högst troligt aldrig kört nån.
Tvärt om sade alla samtida förare som ägde eller provade 465an att den var överraskande snäll och hanterbar.
Motorn var det bästa på hela hojen.

Själv fick jag aldrig kört någon 465a då, men än är inget försent. IT 250 har jag provat, och den var verkligen okomplicerad och bussig.

490 lämnar mig helt kall, trots att det är en mycket bättre maskin. Det är en puckelryggig buse jag vill ha!
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top