Yamaha Immobilizer nyckel från eBay - denna fungerar

Point

Medlem
Gick med
22 Apr 2012
Hoj
Yamaha
Fick bara med en röd och en svart nyckel till min nyligen inköpta Fz1 2007 och tänkte att det är lika bra att skaffa en till med en gång.

Beställde en blank nyckel på eBay, gick till nyckel-nisse och fick den slipad efter min originalnyckel. Körde hem och registrerade nycklarna på hojen m.h.a. den röda nyckeln. Fungerar!

Nyckel jag köpte:
YAMAHA KEY CHIP TRANSPONDER NEW R1 R6 FZ FZS

Nyckel: ca 140:- inkl. frakt

Instruktioner jag följde:
You must have the full key set (2 black, 1 red), if you try to only code one then the other will no longer work as the immobiliser system recodes all the keys.
1. Lay all three keys on the seat next to eachother
2. Ensure the master key is working by turning ignition to ON and starting engine
3. Turn the red master key to OFF position and wait approx. 30 seconds until red key indicator light begins to flash
4. Switch red master key on and off, you do not need to wait for electrical system to finalise
5. Put first key in quick succession, turn to ON, then OFF
6. Put second key in quick succession, turn to ON, then OFF
7. Turn second key to ON position and try to start engine, if it works, remove key and try the 1st key you coded
8. If you can start the engine with both keys, then the process is complete.

Film på när jag registrerade nycklarna (inget ljud förutom lite motorljud):
Registrera Yamaha Immobilizer Nyckel på en FZ1

Smart manöver

Nu behöver du inte oroa dig över att den "tredje nyckeln" (som är i fel händer) kan användas till din cykel längre heller.

Detta är inte helt oviktigt, både för vetskapen om att denna nyckel är oskadliggjord och för att slippa få problem med försäkringsbolaget om den ändå skulle bli stulen. Kan du uppvisa 1 röd och 2 svarta så sitter du helt enkelt i en bättre sits.

BTW - Tack för tipset med ebay om detta, för jag lovar att yamaha tar mer än 140 spänn !!!!!

Dessutom - youtubeklippet..........Välgjort och bra förklarat (men den var lite kinkig den där nya nyckeln :))

Last edited:
Har man som jag inte den röda nyckeln utan bara en nyckel kvar.
Finns det två alternativ.

1. Göra en kopia av den nyckel jag har . Man programmera in samma kod som i den nyckel jag har kvar.
Går att köpa chipet och nyckel på ebay.

2. Man skickar Ecubox och nyckel till någon firma i europa som programmerar om ecu och du får hem två vanliga nycklar samt en röd masterkey . Allt färdigt för en summa av 2800-3500 kr
http://www.motomatrix.co.uk/site-map.html

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka