yamaha hojar...

Mr. Red

Åksugen
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
VFR 750F
Har lite frågor om yamaha...
vad betyder beteckningen "genesis" som jag sett förekommer på div. hojar? *n00b* :confused:
är det någon som har erfarenhet av TZR 250? har lite separationsångest inför att byta ifrån min lilla älskling, så jag tänkte nästa steg kunde vara lämpligt ;)
och vad tycker ni om YZF750R vs. FZR1000 (89 å frammåt), dom ligger ju ungefär lika i prestanda och pris som jag fattat... :va

Om du är insnöad på just de där två modellerna hade jag valt FZR:en. Den har mer krut och är vanligare än YZF750R. Detta gör ju att det finns fler begagnade delar, vilket kan vara bra för ekonomin om man kör gammal hoj! :tummenupp
Genesis är bara en hyllning till Phil Collins... :rolleyes:

Rikard Thunderace skrev:
Genesis är bara en hyllning till Phil Collins... :rolleyes:
Erhm... Phil Collins jo.. humor.. Det är Latin och betyder ..Början. Eller Origin på engelska. När något från ingenting blir till någonting.

Jag har haft en TZR 250 samt en TDR 250. Gillade båda hojarna skarpt. Inte många TZR 250 sålda i europa så om du har ett bra exemplar så behåll den eller sälj den åt mig. TDR250 är ännu roligare hoj. Samma vikt som en 125:a (nästan) men 3 ggr mer hk. 50Hk. Grymt kul hoj.

Sen har jag oxå haft en FZR1000 90 och där finns det mycket info på SH. Men den ska du inte ens fundera över om du inte kört mellanklass minst 1 år. För det är en grym hoj. Skillnaden mellan TZR120 och TZR250 är definitivt det dubbla. Avsevärd skillnad i prestanda + att den hojen är större och ser snyggare ut. F.ö samma motor i TZR250 som TDR250.

Bifogat

• TDR_1.jpg
    TDR_1.jpg
    17.8 KB · Visningar: 122
  • tzr250-2.jpg
    tzr250-2.jpg
    31.3 KB · Visningar: 81
Last edited:
Genesis är namnet på första Mosebok och kan fritt översättas till skapelse/skapelsen, alltså all tings början ur ett religiöst kristet perspektiv. Hur Gud skapade jorden och himmlen, hur han skapade människan och att han vilade på sjunde dagen o s v.

Vad Yamaha's Genisiskoncept är kommer jag inte ihåg, jag läste någon rad om det i en Bike-tiding för länge sedan. Var det Deltabox ramen? Nej, det verkar konstigt eftersom den redan har ett eget namn. Det var nog något speciellt med motorn, men vad?
:va

Teddy skrev:
Genesis är namnet på första Mosebok och kan fritt översättas till skapelse/skapelsen, alltså all tings början ur ett religiöst kristet perspektiv. Hur Gud skapade jorden och himmlen, hur han skapade människan och att han vilade på sjunde dagen o s v.

Vad Yamaha's Genisiskoncept är kommer jag inte ihåg, jag läste någon rad om det i en Bike-tiding för länge sedan. Var det Deltabox ramen? Nej, det verkar konstigt eftersom den redan har ett eget namn. Det var nog något speciellt med motorn, men vad?
:va

Hade det inte med 5 ventiler att göra :confused:

Fast 600:an har ju bara 4???

njae, har tyvärr ingen TZR250, men skulle vilja ha, verkar riktigt grym ;)
hmm, om nu FZR:en är grym kanske ska jag vänta några år med mina yamaha-fantasier då :)

om GENESIS har med motorn att göra kanske det är EXUP systemet?

sleven skrev:
Hade det inte med 5 ventiler att göra :confused:

Fast 600:an har ju bara 4???
Kanske ändå. Moseböckerna var ju 5 st. Verkar vara lite för mycket x-files (långsökt). Fanns 600cc när Genesis började användas då?

First big supersport
The FZR 1000 Genesis is a milestone model as it marked the transition from 2 stroke to 4 stroke supersport motorcycles. This shift represented a new generation of high performance big bikes, which employed Yamaha racing technology from the track. The first FZR 1000 Genesis, presented to the public at the Cologne IFMA motorcycle show in Germany on September 18, 1986 continued the success of it's supersport predecessors the RD 350 and RD 500. However, the FZR 1000 layout had already made its debut 2 years earlier. The first YZF 750 Genesis endurance racer was entered at Suzuka 8h race and at the Bol d'Or on the Paul Ricard track in France to "race proof" the "Genesis" technology.

Mjo.. när jag läser vidare så kommer ordet Genesis från just det att Dom hade iom FZR1000 där dom hade 45° lutning på föggarna kompakt allting och övergången från 2takt till 4takt var en så stor förändring så därför använde dom ordet Genesis eftersom Hojen kom från allting men ändå ingenting till att bli en helt ny hoj. Dvs början på något nytt. Så tolkar jag texten från ett pressmeddelande från Yamaha 1987 som jag hittade på nätet.
Så troligtvis inte något specifikt på hojen som kallades "genesis" utan det va det helt nya konceptet.

http://ymedc.introweb.nl/en/archive/classics/downloads/FZR1000_PRkit_87.zip

Last edited:
Genesis??

Jag har för mig att Genesis står för en "ventil" eller dyl. i avgassystemet som gör att hojen svara mer på mellanvarv, är inte säker men har för mig att jag har läst det i en gammal Bike tidning. :)

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8