Yamaha Fzs600 från kåpa till naken

Meliora

Medlem
Gick med
16 Sep 2015
Ort
STOCKHOLM
Hoj
S1000r - 18; Speed triple - 16
Hej! Jag har haft min Fazer i 2 år och har aldrig gillat halvkåpan. Den hjälper till mot vinden på motorvägen men med mina 190 cm så är jag ändå rätt utsatt.

Nu tänkte jag fråga om någon har några tips på hur jag på bästa sätt konverterar om.

Jag har köpt 7" rund lykta, gaffelfästen för lykta.
Efter att jag rivit av kåporna såg jag en rätt så stor fästanordning för hastighetsmätaren.
Den måste bort och ersättas av en egengjord plåt och sedan fästas på något sätt.:va
Klurar på vart man fäster den så att man ser den lättast.


Finns det någon här som har några tips?
Här är lite refbilder.

photo1410_001.jpg
fzs600 008.jpg
Jag har sökt på många av de engelska forumen för den här modellen. Men de flesta trådarna är döda.
 
Det är ju helt klart enklast att byta hoj :tungan

Fast så svårt kan det inte vara att fästa mätarna om kåpan tas bort.
Plåtbit i närmaste skruvar och sen se till att den är stabil bara.
Skruvar finns väl i styrkronan eller lampfästet.
 
Borra nya hål i kronan eller använd skruvarna som håller i styrklämmorna, fast om du ändå ska mecka runt, du ska inte byta ut stora instrumentklustret till något mindre?
 
Fast så svårt kan det inte vara att fästa mätarna om kåpan tas bort.
Plåtbit i närmaste skruvar och sen se till att den är stabil bara.
Skruvar finns väl i styrkronan eller lampfästet.

Nej precis. Det ska ju inte vara så svårt. Men vill göra det snyggt. Har sett att det sitter en skruv under styrkonan. Det sitter en en kabeluppsamlare där just nu. Men sånt skit behövs ju inte :crash
Tack för svar!
 
Borra nya hål i kronan eller använd skruvarna som håller i styrklämmorna, fast om du ändå ska mecka runt, du ska inte byta ut stora instrumentklustret till något mindre?

Jag tycker att xjr1300 har en väldigt snygga mätare. Funderar på en sådan. påverkas motorn av att byta mätare?
Mitt mål är ett mer klassiskt utseende. Och många eftermarknads instrument ser så tråkiga ut.
 
Det blir ofta lite klurande om man skall byta mätare.
Det går att göra men, men kräver lite pillande.

Enklast är ifall man hittar en steg-för-steg guide någonstans på nätet.
 
Det finns eftermarknadsmätare som ser ut som de klassiska,

Nu vet jag inte hur mycket elektronik som är placerat i Fzs600 instrumenten, men tror inte det är något special då det är en japsare. så det borde vara tämligen enkelt att koppla in nya mätare, men som Wiseguy påpekar så är det lite pillande. Men köper man bara vettiga mätare (inte noname ebay-skräp) så får man oftast en vettig dokumentation med.
Ett bra elschema för din hojmodell är att föredra så man ser vilka trådar som ska vart.

jag kör t.ex på Daytona Velona på min lilla Yamaha XJ :
panel3-test1.jpg
 
Tack för svaret! Daytona ser bra ut. Får återkomma till mätarna lite senare för nu har jag tagit bort fronten.
Har inte hittat en steg för steg guide. Har läst på forum men har inte blivit mycket klokare.

Nu till att montera lampan. *Jag är helt novice på det här.
Jag har två st socklar som har suttit i de två lamporna. h1 och h4. Där h4 är för helljus och är inte tänd när man kör med halvljus.
Nu ska jag sammanföra dessa till den nya lampan. Hur gör man det? :)

mc kollage.jpg



Jag fick inte med något elschema med lyktan. Parkeringsljuset är inte med på bild. Men det var 2 kablar till en mindre rektangulär kontakt.
 
Last edited:
Lite osäker på den nya lampan.... Är det 1 st H4 med både hel/halvljus?

Har för mig att det brukar vara så här det kopplas:
H4.jpg

Men innan du kopplar nått så får du ta och mäta så att du får det rätt här.
 
Ja precis en h4 med hel och halvljus. Och en separat liten lampa för parkeringsljus.
Som du ser på bilden finns det 5 st sladdar. Brukar man använda kabelskor för att koppla ihop med hela klustret?
Har kollat efter h4 kontakt hane. för då skulle jag kunna koppla in den direkt som den är. Men hittar inte på någon svensk sida. Finns på Ebay dock.
 
Det ser ut som du brutit sönder kontaktdonet med 3 pluggar (helljuset) som passar på H4-lampan. Annars borde det vara så enkelt att du flyttar över 90-graders kabelskon på pluskabeln från halvljuskontakten till H4-kontaktdonet, och sedan färdigt.
 
Uppdatering.

Man lär sig rätt mycket av att bara pröva sig fram. Forumen har också hjälpt till så att det går frammåt.

El biten är löst. Eller jag har inte anslutit batteriet än.:crash
Nu väntar jag på ett styrfäste för lyktan. Gafflarna var 41 mm och det fäste jag köpt på biltema måste varit för 35mm ca.

Montage av mätare. Funderar på vad som är bäst kontra snyggast. Sätta ett fäste under kronan eller över?
Jag ska inhandla en aluminiumplatta. Sedan skära den så att den ligger över hela kronan. Sedan göra hål för tändning och styrfästen. Tänker att fästet får en stor yta att ligga på då. Istället för att montera underifrån där det är tight och bara sitter i en mutter.


Monterade miniblinkers igår. Det blev nästan lite fjuttigt :lol
Det är grymt kul att modda om. Borde börjat tidigare. Hinner bara åka till garaget någon timme i veckan.
mini blink.jpg
 
Last edited:
Tänker du nu på framtida besiktningar?
Moddar du så att du kan åka direkt till besiktningen med hojen eller måste du återställa en del för att kunna få den godkänd?
Typ som miniblinkers. Ska ju vara ett visst avstånd mellan blinkersytorna t.ex.
Trist om du måste riva av majoriteten av moddarna inför varje besiktning.
 
Ja! jag vill kunna åka med hojen som den är.
Jag har försökt hitta regler kring regplåt och blinkers. Och på forumet står det att det ska vara 180mm bak och 240mm fram. antog att det är avståndet mellan blinkers-glasen. Eller är det 18cm från centrum till glas?
det är ju 36cm mellan båda i så fall.

Skulle ett egendesignat fäste för hastighetsmätare vara något man kan åka dit på vid besiktning?

Hittade detta från Hojstyling
Vilket avstånd är det som gäller mellan miniblinkers på motorcykel?
Minimiavståndet enligt transportstyrelsens regler mellan blinkytorna (ytan som lyser upp) fram är 24 cm och bak 18 cm. Dessa minimiavstånd är besiktningen noga med så se till att du har dina mc-blinkers monterade med korrekt avstånd mellan blinkersen på din MC
 
Last edited:
Tänker oxå på bes. då jag själv går i tankarna på att köpa en sporthoj av modell äldre och göra om till en "snygg" naken hoj.
Fram till 1999 mitten av sommaren är det hyffsat lugnt o modifiera en hel del på en hoj? eller vad är det som gäller, är det individuellt från hoj till hoj när det kommer till helfordonsgodkänt eller är det från och med slutet av 99-nu som det gäller?
 
Vad jag vet är det 24 cm fram och 18 cm bak som gäller mellan blinkersytorna. Dvs avståndet mellan blinkersglasen ska klara detta.
Brukar inte vara problem fram men kan bli bak då miniblinkers ofta är kortare än original i distansen ut från fästet.
Sen ska de ju vara ekodkännda blinkers.

Har själv så att jag måste montera tillbaka originalblinkers vart annat år.

Funderar på om framlampan kan påverka något men magkänslan säger att det ej ska vara något problem.

Vad får man ändra utan att man går utanför heltypsgodkännandet?
 
Ja men då är vi överens! Allt ska vara godkänt som jag köpt.
Det är väl ganska generösa lagar just i Sverige när det kommer till custombygge.
Kanske någon här som byggt mycket som vet vart gränsen går?
Så länge man inte rör motor och ram borde det väl vara ganska lugnt eller?
 
Hej!
Ljus fungerar. blinkers-relä fungerar.
Monterat nya fästen för lyktan.
Svärfar hjälpte till att göra en mall och såga ut en aluminiumplatta för hastighetsmätaren.
Idag ska vi bocka plattan. Och göra ett par distanser som ska sitta mellan styrfäste och plattan.


Saker och ting börjar falla på plats!






19832456_10155583374865337_486848907_n.jpg19832769_10155583374855337_1614978752_n.jpg19874045_10155583374840337_482154248_n.jpg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top