Yamaha FZR-600 ( 1989 --> )

VW über alles

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Yamaha FZR-600 ( 1990 )
Hej !

Är precis nybliven ägare av en helt original FZR-600 ( 1990 ) i perfekt original skick och är själv helt GRÖN på dessa modeller...

Någon som vet var på nätet man kan hitta smått och gott om dessa maskiner ?

Underhålls fakta ?

Saker att tänka på ?

Erfarenherter ?

Att göra och inte göra på dessa maskiner ?

Firma där man hittar div "Godis" till dessa maskiner ?

Övrigt ?

Allt är av intresse !!!!

.

Hojen fick en facelift 91 så vad du skulle kunna göra är att hitta en gaffel, bromsar, sving och fälgar från en senare modell då dessa är klart bättre. Grymma bromsar och du får på bredare däck. Bäst är dock att byta ut 18 tums bakhjulet mot ett 17" från en FZR1000 eller YZF600. Det går även enkelt att ta motorn från senare modeller och peta i för mer effekt.
I övrigt så finns det mesta som kan var intressant till dessa hojar: Slip-on, hela race-avgas, flatside förgasare, dyno-jet kit, kn-filter, powercommander, Öhlins fjädrar, trimkammar m.m Även Kåpset liknande GP-racers finns att köpa för hutlösa summor.

Google is your friend

Min polare hade en för många år sen och det var en rolig hoj. Med ett Yoshimura helsystem lät den härligt. Inte lika brutal som dagens 600'or och en blygsam toppfart på 245 mätarfart. Väldigt lätthanterlig och välbalanserad. Dock tyckte jag inte om att man liksom satt uppe på hojen och inte i den som jag var van vid från min RD500. Men det kanske var en vanesak.

Har en -93:a i familjen. Kolla oljan då och då. En del exemplar kan vara lite törstiga på olja. Kopplingen är lite vek, slirar gärna. Byt till hårdare lamellfjädrar. Framgaffeln är för mjuk för inspirerad körning. Finns hårdare fjädrar att lägga i. Annars en liten trevlig hoj som är rätt pigg för sin ålder. Kul på kurviga vägar.

Fzr-600 ( 1990 )

Min polare hade en för många år sen och det var en rolig hoj.
Med ett Yoshimura helsystem lät den härligt.
Väldigt lätthanterlig och välbalanserad.
Dock tyckte jag inte om att man liksom satt uppe på hojen och inte i den som jag var van vid från min RD500.

Det sitter en Yoshimura dämpare även på denna hoj, Om det bara är en dämpare eller helt system vet jag faktiskt inte !
Då jag inte kört hoj på ca 10 år så kan man väl säga att jag köpt den bara för att känna på om MC suget finns där igen eller inte :)

Har en -93:a i familjen.
Kolla oljan då och då.
En del exemplar kan vara lite törstiga på olja.
Kopplingen är lite vek, slirar gärna.
Byt till hårdare lamellfjädrar.
Framgaffeln är för mjuk för inspirerad körning.
Finns hårdare fjädrar att lägga i.
Annars en liten trevlig hoj som är rätt pigg för sin ålder.
Kul på kurviga vägar.

Fick med ett nytt paket med kopplingslameller.
Var hittar jag kraftigare lamellfjädrar ?
Var hittar jag hårdare framgaffelfjädrar ?
Någon speciell viskositet på gaffeloljan som rekomenderas ?

Jag handlade mina förstärkta kopplingsfjädrar på bikeshop till min FZR 1000. Om jag inte minns fel kostade dom nånstans mellan 150 och 200 kronor.
Glöm inte köpa packningen till kopplingskåpan bara.

Många andra delar får man gå till Yammahandlarna och köpa, en av nackdelarna med gamla hojar.

hysch hysch....

:ajjabajja

Såg just på mitt regbevis att hojen är/varit ?? strypt till 37 kW istället för 67 kW...

Vidare står det att detta är gjort med hjälp av :
"begränsning i insug och ändrad tändning"

Hur kollar jag detta med tändningen på lättaste sätt ?

.

Kolla runt lite på ebay efter grejor. Finns mkt gott till dom från USA :tummenupp

Det sitter en Yoshimura dämpare även på denna hoj, Om det bara är en dämpare eller helt system vet jag faktiskt inte !
Då jag inte kört hoj på ca 10 år så kan man väl säga att jag köpt den bara för att känna på om MC suget finns där igen eller inte :)

Fick med ett nytt paket med kopplingslameller.
Var hittar jag kraftigare lamellfjädrar ?
Var hittar jag hårdare framgaffelfjädrar ?
Någon speciell viskositet på gaffeloljan som rekomenderas ?

Jag provade en mängd olika fjädrar på min och kom fram till att allt som säljs och uppmanas var 25% hårdare osv är rent skräp! provade 3st olika modeller på fjädrar och hojjen slriade bara mer, bäst fungerade det med orginal som var både kraftigare och hårdare än de "extra hårda" jag köpte.

Ett tips är att lägga i en extra mellanskiva då fzr slirar fruktansvärt mycket.

Till framgaffeln har du vanlig gaffelolja, inga konstigheter.

Kolla runt lite på ebay efter grejor.
Finns mkt gott till dom från USA :tummenupp

Tyvärr har jag inga som helst erfarenheter av att söka på E-Bay så faktiskt så vet jag inte hur jag gör.... ????

Vet du av några Web sidor som har mycket FZR grejer osv ?

Jag provade en mängd olika fjädrar på min och kom fram till att allt som säljs och uppmanas var 25% hårdare osv är rent skräp !
provade 3st olika modeller på fjädrar och hojjen slriade bara mer, bäst fungerade det med orginal som var både kraftigare och hårdare än de "extra hårda" jag köpte.

Ett tips är att lägga i en extra mellanskiva då fzr slirar fruktansvärt mycket.

Till framgaffeln har du vanlig gaffelolja, inga konstigheter.

Tack för tipsen !

Hur menar du att lägga in en extra mellanskiva ?

Vad jag tänkte på gällande gaffel olja var om man skall gå upp i viskositet eller inte.... ???

:confused: :confused:

Tyvärr har jag inga som helst erfarenheter av att söka på E-Bay så faktiskt så vet jag inte hur jag gör.... ????

Vet du av några Web sidor som har mycket FZR grejer osv ?

Tack för tipsen !

Hur menar du att lägga in en extra mellanskiva ?

Vad jag tänkte på gällande gaffel olja var om man skall gå upp i viskositet eller inte.... ???

:confused: :confused:

Yes box! Gammalt knep folk brukar använda t.ex inom motocrossen och säkerligen mycket på moppetiden. Funkar bra faktiskt, de e bara lägga in en extra mellanskiva nånstans i mitten, mellan 3an,4an, eller 5an. Så att istället för 7? mellanskivor och 9 lameller som orginal ligger där 8 mellanskivor och 9 lameller. Det fyller ut lite bättre och skapar ett bättre tryck på tryckplattan.

Tryckplatan kan du mäta dig till om den e fräsch men den e inte så dyr så strular kopplingen är de lika bra att byta den också, kostar typ 300-400kr.

Ang gaffeloljan så har iaf jag enbart använt mig av standard gaffeloljor på 5w på samtliga motorcyklar och crossar, såväl sommar som vinter. Menar du att man kan få lite styvare gaffel med högre viskositet eller?

Angående strypningen så var den på dessa endast brickor i insuget vad jag vet. Plockar du bort förgasarna så ser du om det sitter brickor i insugsgummit eller inte.
Nån strypning i tändningen vet jag inte om. Men är det det så handlar det oftast bara om en kabel som ska klippas eller dras om.

Ett bra sätt att fixa till gafflen på dessa är att byta ut de distanser som sitter överst mot distanser som är lite längre. Jag gjorde detta både på min RD350 och RD500, som har liknande gafflar. Längre distanser kan man inte köpa färdiga men det går att ta från en annan modell eller helt enkelt gör egna. Det styvar upp gaffeln en del och ger en stabilare framände.

Yes box! Gammalt knep folk brukar använda t.ex inom motocrossen och säkerligen mycket på moppetiden. Funkar bra faktiskt, de e bara lägga in en extra mellanskiva nånstans i mitten, mellan 3an,4an, eller 5an. Så att istället för 7? mellanskivor och 9 lameller som orginal ligger där 8 mellanskivor och 9 lameller. Det fyller ut lite bättre och skapar ett bättre tryck på tryckplattan.

Tryckplatan kan du mäta dig till om den e fräsch men den e inte så dyr så strular kopplingen är de lika bra att byta den också, kostar typ 300-400kr.

Ang gaffeloljan så har iaf jag enbart använt mig av standard gaffeloljor på 5w på samtliga motorcyklar och crossar, såväl sommar som vinter. Menar du att man kan få lite styvare gaffel med högre viskositet eller?

TACK för tipsen gällande kopplingen !

Vet du möjligtvis måtten på tryckplattans "Min" mått ?

Vad gäller Viskositeten så blir en gaffel / stötdämpare betydligt "styvare" med en 15 olja istället för en 5 olja

Brukar finnas olja till gafflar/stötdämpare i följande viskositeter :
* 5
* 7,5
* 10
* 15

Angående strypningen så var den på dessa endast brickor i insuget vad jag vet. Plockar du bort förgasarna så ser du om det sitter brickor i insugsgummit eller inte.
Nån strypning i tändningen vet jag inte om. Men är det det så handlar det oftast bara om en kabel som ska klippas eller dras om.

Ett bra sätt att fixa till gafflen på dessa är att byta ut de distanser som sitter överst mot distanser som är lite längre. Jag gjorde detta både på min RD350 och RD500, som har liknande gafflar. Längre distanser kan man inte köpa färdiga men det går att ta från en annan modell eller helt enkelt göra egna.
Det styvar upp gaffeln en del och ger en stabilare framände.

TACK !

Hmmmm.......
Vore jäkligt bra om någon visste med säkerhet :confused: vad som skall kollas/göras för att få maskinen helt standard = ostrypt !
Jag skall dock kolla upp det hära med brickor i förgasarhalsarna

Skall även titta på det hära med gaffel distanserna !
Något ungefärligt mått på hur mycket längre man skall göra ?
Gör det skillnad redan efter någon millimeter eller snackar vi centimetrar ?

:va

Last edited:
Slå i 10-15 W olja i gaffeln och så kan du höjja nivån något något. jag höjde nog nivån 10 mm över orginal tror jag. Inga problem. Gaffeln är ju väldigt simpel, bara ett borrat hål som ska strypa dämpningen och returen.

Nya fjädrar är nog klokt. 18 år gamla utmattade fjädrar e nog mest dynga. Köp Öhlins så blir det ca. 10% hårdare än motsvarande orginal oxå.

Kopplingen är skräp på Fzr, lägg i extra mellanskiva funkar bra faktiskt. Min kopplingen började hugga något men det ska ju inte fjollas runt så? =)

Lika bra att passa på å skryta lite....Min hoj års -90

Bifogat

• bomber_logga_liten.jpg
    bomber_logga_liten.jpg
    144.8 KB · Visningar: 210
Ett annat tips är att när (inte om) laddregulatorn brinner så skaffar du en begagnad från en tidig R6:a och sätter dit istället så håller det sedan.

Ett annat tips är att när (inte om) laddregulatorn brinner så skaffar du en begagnad från en tidig R6:a och sätter dit istället så håller det sedan.

Du får gärna förklara lite närmare vad du syftar på med ditt svar...... :confused:

....Jag antar att du menar att FZR-600 har en laddregulator som är SKIT !! och att man därför bör byta ut den till en annan....
Tydligen så passar en tidig R6'as direkt...

:) Eller ? :confused:

.

520 Kedja ?

:confused: Mera frågor....

Jag läser i lite olika trådar till diverse olika cyklar att man verkar vara intresserad av att försöka byta till sk. 520 kedja och drev...

Min fråga är varför ? :confused:

.

Jag la på 2,5 cm på distansen på RD350:n. Den var 10 cm lång från början.

Varför man byter till 520 kedja har mest med tillgången på olika kedjor och drev att göra.

Varför man byter till 520 kedja har mest med tillgången på olika kedjor och drev att göra.

Hmmm.....

Jo jo men varför just 520 :confused:

Det snackas ju om just 520 i alla möjliga och omöjliga trådar till alla märken
Det måste nog vara något mer än tillgången som styr detta...... :va

.

Det är nog mest kombinationen av en relativt smal, lätt men ändå stark kedja samt tillgången av aluminiumdrev och liknande som gör det. Var inne på att konvertera från 528 på min RD500 faktiskt. Mest för att spara något kilo men även för att kunna välja på bakdrev i allt från 30 till 50 kugg istället för 46 och 52 som fanns som original.

Jo sen har ju 520 inbyggd turbo med, glömde det.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back