Yamaha FZR 600/1000

Benny

Gold Member
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
GSX-R 750
Nån som har\vet nåt om Yamaha FZR 600/1000...

Hur går dem, e dem driftsäkra?

Nåt man ska tänka på?

E dem ett bra köp -90 till -96 kanske...?

Jag har inte testat 600:an, men FZR 1000 tycker jag är en mycket trevlig bekantskap. Stark och stabil hoj med få brister tycker jag.
Det man skulle kunna säga om den är att den har en benägenhet att dricka mycket olja.
Annars går den bra och är tok-rolig att köra. Personligen tycker jag inte att den där extra vikten känns särskilt mycket alls. På med ett par bra sportdäck så bangar den inte lite ban-exercis.

Summa:

+ Stark motor
+ Stabil
+ snabb än idag

- Tung i jämförlse med sina yngre syskon
- Dricker olja

Vill du veta mer, ha bilder och så är du välkommen att PM:a. :hej
Lycka till!

Har samma årsmodell som ovanstående.

Enda "större" problemet är väl att ett plastdrev som sitter i motorn för exup´en hade slitits ner. Den varavde inte över 4000 varv , hämtade den idag och den går precis som den ska.

Personligen tycker jag också att den är jävligt låg jämfört med många nyare hojar. En R1 känns stor tom..så länge man inte åker på dem såklart..då är det ju FZR som är blyklumpen.

Tror inte du blir besviken på en fzr1000 iallafall så länge du köper en -89 eller nyare. Från -89 så är det inte mycket som hänt med den, -91 fick den Inverterad framgaffel och ny utformning på kåpan, -94 fick den sexkolvsok och ny utformning på kåpan igen. Det är nog det enda som hänt egentligen.

Med lite flyt så kan du säkert få en vettig försäkring på en äldre också. Jag betalar 3114:- hel/hel på Susab för min. Står f.ö på mig själv, 24 år zon 3..

Har en 600 -94 som jag är väldigt nöjd med, ståldeltabox istället för aluminium men vad gör det?

100 Hk räcker gott och väl om det är din första eller t.o.m andra hoj. Lättkörd är den i mitt tycke och utseendet, tja en del tycker den är ful men inte jag i.a.f.

Tjena, många årsmod 91 här :)

Men jag håller med föregående talare om 1000kubikaren iaf¨.
Jag har inte råkat ut för ngr problem ännu iaf och vad jag hört så ska dom oxå vara mkt driftsäkra, hur 600 är vet jag inte alls men på stora hojen har du effekten och vridmomentet snällt och fint över hela registret.
Det uppskattar iaf jag att man inte bjuds på allt för stora överaskningar i form av effektpucklar.
Vad man ändå ska komma ihåg är juh att FZR 1000 faktiskt har varit på topp en gång i tiden, den står sig riktigt bra i dags dato med för den är juh inte långsam precis.
Olja vill min med ha en skvätt ibland men det handlar om kanske 2dl per 100mil inget som stör mig iaf.
Vilken försäkringsklass 600:an ligger i kan jag inte svara poå men jag vet att min ligger i 7:an iaf så kolla vad du får betala i premie innan!
:squid

Tilläggas bör väl att iallafall fzr 1000 är en fin hoj att börja med..lättmanövrerad och ligger som ett lok..funkar fint på uppkörningen också..körde upp med min för några månader sen.. :)

Har haft en FZR 600-92 innan och enda problemet var att jag fick byta Laddningsregulatorn (1200 kr) och batteri pga överladdning. Svårt att hitta bra däck eftersom däcken är begränsad av 140 bredd på B-däck. Annars inga problem. En helt ok nybörjar hoj.

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan