Det sitter kanske redan vettiga däck på den du skall kika på.
Ville mest göra dig uppmärksam på att det kan vara en idé att kika lite extra på däckprofiler när det är dags att byta däck.
Okey Tack! jag ska tänka på det

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det sitter kanske redan vettiga däck på den du skall kika på.
Ville mest göra dig uppmärksam på att det kan vara en idé att kika lite extra på däckprofiler när det är dags att byta däck.
Det sitter nästan ny sportdäck på hojjen![]()
En alldeles utmärkt första hoj. Ge dock fan i att fighta den. Snart är alla gamla klassiker tveksamma streetfighterbyggen...
En av mina första hojar var en FZR 1000, en maffig, smått klassisk muskelhoj som var tekniskt avancerad för sin tid. Gör dock inte om misstaget att köpa den första årsmodellen (87/88), det var ingen bra motorcykel. Listan på fel och barnsjukdomar, vissa riktigt allvarliga, var så lång att efterföljaren (89) får betraktas som en helt ny hoj. Från 91 gjordes mest mindre uppdateringar men en sak som verkar hängt med under alla år är en glupande oljetörst.
Annars är det motorn som är grejen med FZR 1000. Visst går den att svänga med men vare sig fjädring eller bromsar är i paritet med motorn. Rakt fram gör inte det så mycket men vägar brukar ju svänga förr eller senare.....![]()
Tyvärr hamnade den och lillebror FZ750 oundvikligen i skuggan av Suzukis monumentala framgångar med gsxr 750 (kom 85) och gsxr 1100 (kom 86). Det gör inte hojen sämre iofs men den har inte samma kultstatus som tidiga gsxr 750/1100. Gillar du den här typen av hoj så kan gsxr 1100 vara ett alternativ men räkna med att priserna är något högre.
Och precis som med gsxr 750/1100 är svårigheten idag är att hitta ett fint, välskött ex. Satsa på att hitta ett ex som så mycket original som det går. Originalkåpor är tex väldigt svårt att få tag i och guld värda. Att göra fajter av den visar bara på dålig smak och att man permanent sänker värdet.
Har du inte koll på modellen, läs på och ta hjälp när du hittar ett ex. Att köpa en 25 år gammal sportis med typ 15 gasglada (varav hälften hellre gasade än servade...) ägare innan dig kräver viss nogrannhet. Ett fint ex (med originalkåpor) är fortfarande mycket hoj per krona medan det motsatta kan utvecklas till ett rullande renoveringsobjekt. Inte så kul...
Allt är ju en fråga om tycke, smak och vad du ska använda hojen till. Som rookie med fajtertankar skulle jag nog även kika på en lättare hoj, tex en 600.
Om det blir en fzr1000 så blir det ingen äldre än -91
den jag funderar på att kolla på har lackade kåper, tror dok att det är orginal.
Den verkar vara i bra skick och ser riktigt fin ut på bilderna.
Ja jag kollar även lite på gsxr
Men det finns så många olika att välja på!
vilken hoj är den bästa till en rookie orginal eller fighter
Tack för bra info![]()
Kikade lite på Blocket precis, verkar ju finns några fzr 1000 som ser rätt ok ut. Men som sagt, precis som när det gäller gsxr 1100 gäller det att kolla och känna och lyssna så man inte köper något lik. Att det finns fler gsxr är inte så konstigt, den såldes i betydligt fler ex (1991 var den Sveriges mest sålda hoj).
Vad som är rätt för dig är svårt att svara på. Vad ska du ha hojen till? Begreppet "fighter" fanns ju inte när de här hojarna byggdes, det var ju rejshojarnas glansperiod. Tyskarna var iofs tidiga med att sätta kapen i gsxr och 9 av 10 ser verkligen för jävliga ut (kolla på tyska ebay tex, vimlar av såna missfoster) men det är klart: en svampig originalhoj kan ju vara en riktigt otrevlig upplevelse i jämförelse med en fajter som någon uppgraderat fjädring, bromsar mm på. Motorn är ju fortfarande en riktigt klubba, både på fzr och gsxr.
Mitt råd: ha is i magen och läs på om de modeller du gillar. Om en månad är det vår i luften och då kommer det att finnas massor med hojar till salu -och provköra![]()
![]() |
KTM säkrar investerare och gasar vidare
KTM har meddelat en viktig ... |
![]() |
Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”
Genom att bygga vidare på f... |
![]() |
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu är det bara en månad til... |
![]() |
En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu börjar det dra ihop sig ... |
![]() |
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!
Svara på några enkla frågor... |
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc
Yamaha Motor har vunnit en ... |
|
![]() |
Vinnarhjälmen utlämnad
Robin Axelsson lämnar över ... |
![]() |
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten
Yamaha Motor Europa NV fil ... |
![]() |
Distinguished Gentleman’s Ride -25
Under söndagen den 18 maj d... |
![]() |
Dags att boka in Gotland Ring!
Upplev magiska Gotland Ring... |