Yamaha FZ6N. Oljefilter + olja?

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Har en online manual till min FZ6N. precis fått den och tänkte inleda med oljebyte. samt filter.
I manualen står det:
10-30 SAE (API sg, se, sf)
20-40 SAE (samma)

Vad händer om jag kör med en 10-40 API SG olja? kommer det påverka hojen på något sett, som jag fått lära mig sedan tidigare är 10 och 40 nummer på någon skala över oljans viskositet. och ju lägre tal desto kallare kan man ha oljan och högre desto varmare. men det kan vara så att jag har blivit lärd fel så jag satsar inte pengar på mina ord där.
Hur som helst kan jag använda 10-40? kör från 2-3 plus grader och hela sommaren typ. så länge vädret tillåter.

och vad skall man köra på
Helsyntet
Delsyntet
Mineral
???

Nu till fråga två (om ni nu fattade rubriken som två frågor)
Oljefilter. Jag har problem att hitta Oljefilter till just FZ6N. På biltema så ser jag att de har filter till alla FZ6 men inget specifict för FZS fazer. Där jag skall köpa (i polen där jag nu bor) har de oljefilter till FZS fazer xxxx- 2003. Frågan är: är det samma filter? eller måste jag leta efter ett annat filter.

Tackar för svar på förhand =)!

UPPDATERING:
Filter har löst sig. de hade mer filter än vad de hade på hemsidan. Köpte även ett verktyg till filtret (som man sätter på spärrskaftet). Har en liten fråga då jag aldrig bytt filter på mc. På bil så drar jag bara åt filtret för hand, och på "instruktions videos på Youtube" (bara sett 1) så drar han åt lite lagom med verktyget. Jag har fått lära mig att på bil kan det vara dumt o göra så (kan sätta sig som satan...). Vad gäller på mc?

Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...