Yamaha FZ6: Styrlagerglapp?

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Ja. som sagt jag misstänker att jag har styrlager glapp (eller något).

Hur som helst, om jag släpper styret i 70-80km/h så börjar styret skaka och hjulet vobbla. men om jag gör det i över 80 (kanske 100) så händer inget och så fort jag släppt och den får sänkt farten till en 65 eller mindre så slutar det med.

Kan det vara så att jag spår rätt prognos av fel? Om inte, har ni någon ide?

Kan jag köra med det (upplever verkligen inga problem så länge jag håller i styret, men jag upptäkte det när jag skulle lata mig lite o släppa styret för att bara "rulla" ner i hastighet) ?

tackar för svar på förhand

Jag har samma dilemma på min CBR 1000F, även om jag inte testat i olika farter. Var likt på den förra jag skrotade oxå, har funderat lite på saken men inte så allvarligt förrän nu efter jag pratat med en jobbarkompis från Kiruna som sålde sin CBR. Han fick frågan av spekulanten om den jazzade då han upplevt det förut, kompisen blev ställd men åkte ut och testade med inget som helst vobbel.

Då började jag fundera om det var olika från cykel till cykel och i förlängningen om det fanns mekaniska orsaker, både den förra och den nuvarande upplever jag som tungstyrda i låg fart och här nånstans kom styrlager in i bilden.

Vet dock inte huruvida det är relevant men det känns samtidigt logiskt.

Känns intressant detta och jag hoppas på mer input :) Ska hursomhelst kolla styrlagren, cykeln har gått över 6000mil sen 1996 så det kan lätt vara dags. Får väl se hur dom ser ut ifall det blir byte.

Du har väl centralstöd på FZ6?
Ställ den på stödet och be någon trycka ner bakändan så framhjulet hänger fritt.

Vrid framgaffeln försiktigt till fullt styrutslag åt båda håll och känn om det kärvar eller
hugger till någonstans?

Ta tag långt ner på gaffelbenen och tryck/dra försiktigt i längdriktningen och känn om
det finns något glapp.

Kärvar eller glappar det inte får du leta vidare :va

Om det nu är styrlagerglapp som orsakar problemet så upplever jag det som lite knepigt.
Inget glapp under 70km/h. Inget glapp över 80km/h.
Dvs lagret glappar enbart i området 70 till 80km/h.
För mig känns det som om hjulet i den hastigheten ger impulser som sammanfaller med chassits egenfrekvens.
Det är möjligt att man kan ta bort wobblet genom att dra åt styrlagret.
Men vad man gör då är att förvandla lagret från ett lager till en friktionsbroms eller friktionsstyrdämpare.
Billigare för tillverkaren Yamaha än att sätta dit en styrdämpare.
Och när lagret är utslitet för att "det varit för hårt spänt=använts som friktionsstyrdämpare" är garantin slut.
Men den enklaste lösningen är att du håller i styret. I alla hastigheter. Då ändras massan i systemet och styret wobblar inte. Och det kanske också är den säkraste lösningen.
Att du håller i styret.
Ett annat alternativ är att sätta dit en styrdämpare.

Last edited:
Det där kan vara så enkelt som obalans eller däckmönstret som ger resonans i en viss fart.
Kör nått annat däckmönster vid nästa byte och se till att det är noga balanserat.

Sen kan det vara flera småsaker som inte själva men i kombination som orsakar det.
Lite slitet styrlager,lite slitna hjulager,lite dåligt balanserat och lite snedslitet däck(kört med för lågt tryck t.ex).

Tack för fina svar såhär mitt i vintern =) Jag har inte upplevt några problem i slutet på säsongen, de var mest under sommaren när de var riktigt varmt ute, på hösten när de var kyligare så var de inga problem.

med de sagt antar jag att vad som än gör att de vobblar så gör det så pga värme = expansion.

=) Hoppas de är ett barnproblem som försvinner när hojen växer ^^

Ursäkta bumpen, men hade samma problem med min FZ6. Den småwobblade från 75-95 ungefär. Bytte nyligen framdäck då det innan var rätt slitet; och wobblingen försvann helt. :banana

Ursäkta bumpen, men hade samma problem med min FZ6. Den småwobblade från 75-95 ungefär. Bytte nyligen framdäck då det innan var rätt slitet; och wobblingen försvann helt. :banana

märkte att min wobblar rätt mkt vid 140-150km/h nu, mitt framdäck är Lagom slitet (de är på gränsen till ej lagligt). jag skall in på verkstad nästa vecka o kolla om de e lager eller däck(samt balansering). jag tycker att när jag vrider styret vid stillastånde så jag får fullt styrutslag så "stustar" det när jag når max utslag, vet inte om det skall vara så.
att tillägga så är mitt framdäck ifrån 2007 och de ser ju inte ut o vara tillverkat igår inte.

Aja, återstår att se vart problemet ligger :)

mina styrlager på de R1.or jag haft har man fått dra åt ofta när man gjort några hårda wheelie-drops...

vet du hur du dra åt styrlagret??? det är koniskt då man får dra åt det ibland på Yamaha.... bättre kvalite i Suzuki...:fakta

Med vänlig hälsning

Kände faktiskt på lagret idag o nu kändes det helt okej :S men däcket däremot sjunger nog på sista versen, hade 2.0 i tryck o pumpade i till 2.6 nu, det blev lite skillnad men gränsen är hårfin om den skulle klara en besiktning nu(har för visso 2-3mm kvar), de är typ sådana här "sprickor" eller vad man nu skall kalla det lite här o var längst sidorna så det stämmer nog att däcket är original sedan 2006, har förövrigt bara rullat 800mil men ja, däck kanske inte mår så bra av att inte rulla så mycket, kanske dags o byta. men jag skall som sagt in på verkstaden nu i veckan som kommer o i alla fall låta dom klämma lite på den o se om de känner något som inte jag känner, annars blir de däck byte nästa :)

kan tillägga att jag senast förra året testade en ca 200km/h o de kändes bra, men de var ju 450mil sedan nu, de kan ju hända mkt på den tiden (ungefär precis 1 år sedan)

" de är typ sådana här "sprickor" eller vad man nu skall kalla det lite här o var längst sidorna"
Torrsprickor, gummit har torkat ut, byt däck tycker jag.

" de är typ sådana här "sprickor" eller vad man nu skall kalla det lite här o var längst sidorna"
Torrsprickor, gummit har torkat ut, byt däck tycker jag.

du hade ett finare ord än mig! jo det skall jag allt göra, det får dock firman fixa, jag har varken verkstad eller verktyg för det just nu. tur att de inte kostar många kronor i timman här nere, skulle tippa på 200kr för hela bytet inkl montering :)

Kan Uttorkningen göra så att det vobblar och däcket blir mindre "flexibelt" ?

Updatering då:
*Styrlager kollat av 2 mek. Det verkar jätte bra
*framdäck - tveksamt skick. Beställde nytt igår (kl 19:30 på kvällen) fick det idag (15:00) Service? Ohja.
*Packboxar stötdämpare fram - Läcker (byta samt kolla eventuella andra fel innuti) kommer göras snart

Utöver så skall jag även kolla upp varför jag tycker mig höra ett Rassel ifrån min hoj (kamkedje spännare är min gissning, alternativt så hör jag sånt som jag vill höra…)

Allt detta görs i Polen och här är priserna för mitt verkstadsbesök:
*Kontroll styrlager: Gratis
*Framdäck 800kr inkl ta av framdäcket, sätta på nya framdäcket och balansering (micheline power pilot 2 120/70R17 kostar 700kr i polen)
*Framgaffelns packboxar: Vi gissar på 350-400zl (dvs upp till 800kr) material + allt arbete.

Så: Rikt pris för nytt framdäck med avmontering byte och balansering, samt ta av framgaffeln, skicka till en annan firma för service (inkl material och olja) kommer hamna på ca 1600kr
Det är inte illa, någon som vet vad något sådant här skulle ha kostat mig i sverige? (om jag gjorde allt hos firman, dvs lämnade över hela hojen till dom)

Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...