Yamaha FZ6 - jag tror kamkedjespännaren inte är bra - det rasslar (typ)

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Hej. Kom o tänka på en sak. min hoj har börjat rassla lite. eller ja den började rassla förra året (för ca 500mil sedan) men jag upplever det som mer.

Hojen är Tyst o fin vid kallstart men när man kommer upp i motor temp (spec nu när det är så varmt ute och man kommer upp i temp nära att fläktarna går igång) så hör jag något tickande rassel aktigt ljud. men bara när den är varmt. jag hör ljudet extremt tydligt när jag kör mellan husväggar eller nära en vägg i allmänhet. men annars är det inget jag hör så mycket när jag kör (men om man lyssnar noga så kan man allt höra det).

Hur akut är det att kolla upp saken? (förra året för 500mil sedan sa en kompis de kunde låta så, men jag börjar bli orolig ifall han har fel då han bara sa att jag inte skulle vara så orolig utan att han själv lyssna på hojen)

Att tillägga är att hojen är 2006a dvs 8år och har endast gått 750mil så den har stått stilla rätt så stora delar av sitt liv. tänkte att det kanske kan kärva lite (fjädern för den automatiska spännaren).

Eller är det mer troligt att jag har något annat fel?
*Hör inget när jag belastar under acceleration över 5k rpm
*hör inget på höga varv (10k+)

Hoppas någon där ute kan ha en aning om vad jag har för problem med min hoj.
Tacksam för svar.

*Kan ladda upp ett youtube klipp där man hör tickande TYDLIGT om någon vill.

Med vänliga hälsningar
En orolig Kille

inga svar, men jag gråter inte för det :) så jag updaterar lite.
Var ute idag och gjorde lite små "service" av hojen. typ smorde delar o kände på bultar med mera, idag här i polen är det lite kyligt, en sådär 14grader och moln.

Hur stor skillnad är det (i ljud) mellan kamkedja "rassel" och att packningen mellan motor och avgassysemet (generellt sätt avgassysmet vid motorn inte är tätt). jag stod o körde den en stund på tomgång och försökte lyssna o varva lite omkring 2-4k rpm, även konstanta varvtal i olika intervaller. sedan märkte jag att när jag kollar mot där avgassystemet går in så ser jag lite rök komma då o då. stod med hojens nos i motvind så röken där bak åkte ju såklart bakåt. Jag misstänker att det inte ska ryka där framme till och från. speciellt när man gasar lite.

Så då är frågan till någon där ute, hur kan det låta om man inte har tätt avgassystem? (packningen som börjar ge sig mellan motor och avgassystemet eller att någon av rören inte sitter tillräckligt bra/även rost?)

Om avgassystemet läcker nånstans så är det väldigt lätt att lokalisera. Starta hojen och håll för ljuddämparens hål så hör du lätt om det puffar och smäcker nånstans. Använd en trasa eller handskar då det snabbt blir varmt.

Om avgassystemet läcker nånstans så är det väldigt lätt att lokalisera. Starta hojen och håll för ljuddämparens hål så hör du lätt om det puffar och smäcker nånstans. Använd en trasa eller handskar då det snabbt blir varmt.

den ska jag ta mig en titt på. har tyvärr två utblås men det går nog att lösa, med extern hjälp ^^

När jag åkte på en avgasläcka för några år sen då man var färsk så trodde jag att det var ventilsallad eller nått.
Märkte det som du när man åkte bredvid hus och bilar.
Visade sig vara en av skruvarna på avgaset till cylinder nr1 som nästan hadde vibrerat ut så efter åtdragande av den var hojen frisk igen.

När jag åkte på en avgasläcka för några år sen då man var färsk så trodde jag att det var ventilsallad eller nått.
Märkte det som du när man åkte bredvid hus och bilar.
Visade sig vara en av skruvarna på avgaset till cylinder nr1 som nästan hadde vibrerat ut så efter åtdragande av den var hojen frisk igen.

precis, jag är Färsk, jag uppträckte ljudet ca 200mil efter jag köpte hojen (min första egna hoj), då var det sommar med 25grader och jag hade börjat bli nojig och lyssna efter ljud. sedan har ljudet ökat hela tiden under sommaren och som jag vill säga så ökar det lite till i år (jämfört med förra årets sensommar). jag hoppas verkligen det är Avgas-läcka. man blir ju så orolig om sin lilla baby när det inte låter frisk :Bugar

såg lite rost på de där bultarna så jag har varit framme med 5-56 och gav varje (8 totalt) varsin liten liten skvätt så kanske det blir lättare och dra dom lite sedan. Tycker dock de sitter Riktigt dumt för att dra, har tyvärr bara väldigt enkla verktyg där jag bor nu, inga spärrnycklar. endast Fasta nycklar samt sådana där med en hylsa i varje ände (vad de verktyget nu har för namn). sedan skruvmejsel (biltemas för bits) o sånt små krux.

Jag skall dock förbi verkstaden (som jag har skrivit i en annan tråd) och byta framdäck samt packboxar i framgaffeln så jag skall be dem o Dra lite o lyssna o känna på det där.

Tack flerpen för "Lugnande ord"

Nu har jag varit hos verkstad. Vi tittade o lyssnade. Mekanikern kände och klämde o lyssnade o gasade satan. han kunde inte höra något kedje-ljud. däremot så tyckte han den lät helt okej. Eventuellt så Kanske den läcker pytte lite mellan motor och avgassystemet (heter det exhuast overheads? på engelska). Inget livsfarligt dock. Nu är jag lugnad igen, det känns väldigt bra att vet att det är säkert att köra hojen :) Vi upptäckte även att den läcker lite lite avgas ifrån någon del av packningen. vet ej mellan vilken cylle. Jag är i tankarna att byta hela packningen mellan motor och avgassystmet. någon som vet om det är ett jäkla mek o få ihop det? (måste man spänna med vissa NM osv osv?)

Det är separata packningar för varje avgasrör. De brukar vara i koppar och pressas ihop när man skruvar åt muttrarna. Det är ett ganska enkelt jobb om man har rätt verktyg, ett helvetesjobb om man inte har det. Man måste inte dra med visst moment för att det ska funka men det är väldigt lätt att dra av pinnbultarna om man drar för hårt. Ett tips är att använda ett 1/4" spärrhandtag så är risken betydligt mindre att det händer. Eller låt din mc-mek göra det. Det borde inte bli särskilt dyrt.

Det är separata packningar för varje avgasrör. De brukar vara i koppar och pressas ihop när man skruvar åt muttrarna. Det är ett ganska enkelt jobb om man har rätt verktyg, ett helvetesjobb om man inte har det. Man måste inte dra med visst moment för att det ska funka men det är väldigt lätt att dra av pinnbultarna om man drar för hårt. Ett tips är att använda ett 1/4" spärrhandtag så är risken betydligt mindre att det händer. Eller låt din mc-mek göra det. Det borde inte bli särskilt dyrt.

Jag skall nog fixa det här nere. jag borde ju försöka själv så jag lär mig men…

Bör jag byta alla 4ra när jag ändå är på gång?
mc-meken pratade idag att det var någon koppar sak där. Han är Polak och hans chef översatte på hyffsad Ok engelska till mig. det måste ju varit de han menade så han borde ju veta vad han håller på med.

Ja man byter alltid alla fyra. De kostar bara några tior styck. Jag brukar köpa på Ebay, det är ingen skillnad mot original. Många modeller har samma packning så det är en väldigt vanlig del.

Förr var avgaspackningarna ofta av koppar som kollapsade något när de klämdes men numera brukar de vara av armerad grafit och kan oftast återanvändas ett antal gånger men är den trasig så är den..

För att lokalisera små avgasläckor (eller andra missljud) brukar jag använda en bit slang (typ 6mm utvändigt eller så), håller ena änden mot örat och söker runt det misstänkta området med den andra :tummenupp

Topplock kallas cylinder head på engelska (om det var ordet du sökte vill säga).

Förr var avgaspackningarna ofta av koppar som kollapsade något när de klämdes men numera brukar de vara av armerad grafit och kan oftast återanvändas ett antal gånger men är den trasig så är den..

För att lokalisera små avgasläckor (eller andra missljud) brukar jag använda en bit slang (typ 6mm utvändigt eller så), håller ena änden mot örat och söker runt det misstänkta området med den andra :tummenupp

Topplock kallas cylinder head på engelska (om det var ordet du sökte vill säga).

ah tackar för info, jag skall nog se till o få det gjort! :)

Jag kom på det ordet jag sökte nu. exhaust manifold var det jag sökte. det kan jag inte komma på vad det heter på svenska :S

ah tackar för info, jag skall nog se till o få det gjort! :)

Jag kom på det ordet jag sökte nu. exhaust manifold var det jag sökte. det kan jag inte komma på vad det heter på svenska :S
Hehe, ja så kan det ju bli när man som du rör sej mellan flera språk ;)
Benämningen på svenska brukar vara grenrör eller avgasgrenrör :tummenupp

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...