Yamaha Fz6 går upp i lågvarv sen dör vid start, bränsle/ stift problem?

Jakob.s

Ny medlem
Gick med
29 May 2022
Hoj
Yamaha fz-6n 2006
Hejsan! Min fz6 startar inte (läs knappt) utan går upp i max 1100 varv för att sen tvärt dö. Jag hade tyvärr missödet att lägga hojen ner i 50km/h, dock utan maskinella skador (vad som kunde utläsas då). Hojen gick att starta efteråt och tuffade på. Tror inte felet är varken modell eller märkesspecifikt, så vi kan nog skjuta till med idéer.
*Jag har bytt tank på hojen,hällt på 5L soppa,flyttat över bränslepump och tanklock. Ingen fara med pumpen och det hörs att den drar igång när man vrider om tändning. Soppa rinner till fuelrail som det ska.

Då jag någonstans utesluter bränslepumpen så blir morgondagens uppdrag att kolla gnistan så inget hänt på den fronten. Hade hojen kunnat vara igång mer än ett par sekunder (så den blev ljummen) hade jag gärna känns på grenrören så alla fyra cylindrar går.

Jag misstänker bränsle(bensin+luft) eller att den fått en kyss och inte får korrekt gnista.
Om det är till hjälp så föll den på vänster sida, och fick ligga ett tag (kanske sur?)


Någon som känner igen symtomen, eller kan tipsa om nästa felsökning?
Jag uppdaterar flödet efter hand.

Jakob
 
Hejsan! Min fz6 startar inte (läs knappt) utan går upp i max 1100 varv för att sen tvärt dö. Jag hade tyvärr missödet att lägga hojen ner i 50km/h, dock utan maskinella skador (vad som kunde utläsas då). Hojen gick att starta efteråt och tuffade på. Tror inte felet är varken modell eller märkesspecifikt, så vi kan nog skjuta till med idéer.
*Jag har bytt tank på hojen,hällt på 5L soppa,flyttat över bränslepump och tanklock. Ingen fara med pumpen och det hörs att den drar igång när man vrider om tändning. Soppa rinner till fuelrail som det ska.

Då jag någonstans utesluter bränslepumpen så blir morgondagens uppdrag att kolla gnistan så inget hänt på den fronten. Hade hojen kunnat vara igång mer än ett par sekunder (så den blev ljummen) hade jag gärna känns på grenrören så alla fyra cylindrar går.

Jag misstänker bränsle(bensin+luft) eller att den fått en kyss och inte får korrekt gnista.
Om det är till hjälp så föll den på vänster sida, och fick ligga ett tag (kanske sur?)


Någon som känner igen symtomen, eller kan tipsa om nästa felsökning?
Jag uppdaterar flödet efter hand.

Jakob
Riktigt otydligt. När uppstod felet? Efter vurpan eller efter tankbytet?
 
Riktigt otydligt. När uppstod felet? Efter vurpan eller efter tankbytet?
Hejsan, ber om ursäkt för otydligt inlägg. Felet uppstod när jag försökte starta upp hojen efter tankbytet.
Kanske lite okunnig, men i min värld kan det väll fortfarande vara vurpan som haft sönder något trots att den gick okej precis efteråt?

Mvh
 
Om hojen funkade bra på väg hem från vurpan, men inte funkar efter tank och bränslepumpsflytt så ligger min röst på att det är något som inte lirar med soppaförsörjningen med den nya tanken och pumpen. Var det ne sprillans ny tank? Kan det vara rost i tanken som satt igen pumpen eller något filter på vägen?
 
Ett veck på en bränsleslang från tanken, så det endast kan sippra fram lite soppa.
 
Om hojen funkade bra på väg hem från vurpan, men inte funkar efter tank och bränslepumpsflytt så ligger min röst på att det är något som inte lirar med soppaförsörjningen med den nya tanken och pumpen. Var det ne sprillans ny tank? Kan det vara rost i tanken som satt igen pumpen eller något filter på vägen?
Hej! Körde inte från platsen dessvärre, tanken fick en reva så ville inte köra med läckande bensin, det var endå någon mil. Men fick igång hojen på stället utan några större problem och rullade iväg lite på ettan för att kontrollera lådan, koppling osv. Sen stängde jag av för att köra hem med släp.
Tanken är "bättre beggad", men kikade invändigt och det var inga problem där, filter som sitter på pumpen var även det fräsht.
Mig veterligen finns inget annat bränslefilter än det som sitter på pumpen, vet någon så hojta gärna till :)

Även tagit ner tanken och pump för att kika så jag inte glömt/missat/gjort något tokfel men det verkar sitta.
Flödet från pumpen är fint(när man kopplar ur bensinslangen efter pumpen så flödar det fint iaf)
 
Ett veck på en bränsleslang från tanken, så det endast kan sippra fram lite soppa.
Hej! Bra inflikning, tycker mig gått igenom/sett över slangen som löper mellan pump och fuel rail, och kan inte hitta något märkvärdigt.
Får plocka ner mer så kanske man hittar något, men ska inte vara mer slangar efter fuel rail, vad jag vet.

Jakob
 
Har idag kollat felkoderna, och hojen indikerade bara att felkod 30 löst ut, dvs "angle sensor", som indikerar att något varit galet med lutningssensorn. Vilket är uppenbart när den legat ner.
Vänder jag uppochner på sensorn (i teorin hojen är uppochner) så slår felkoden i åter, och försvinner när jag vänder den till rätt håll igen.

Mao fungerar sensorn som den ska.


Spinner vidare på bränsletillförsel, kan luftblandningen ta nån skada av ett fall?


Laddat upp en video från teststarten:
 
Last edited:
Värt att testa:
1. öppna tanklocket.
2. slå på tändningen.
3. tryck på start först när bränslepumpen stängts av.

Funkar det då, har du klämt luft-slangen och/eller överfyll-slangen alternativt har du bytt plats på dem när du monterade tanklocket.
 
Har idag kollat felkoderna, och hojen indikerade bara att felkod 30 löst ut, dvs "angle sensor", som indikerar att något varit galet med lutningssensorn. Vilket är uppenbart när den legat ner.
Vänder jag uppochner på sensorn (i teorin hojen är uppochner) så slår felkoden i åter, och försvinner när jag vänder den till rätt håll igen.

Mao fungerar sensorn som den ska.


Spinner vidare på bränsletillförsel, kan luftblandningen ta nån skada av ett fall?


Laddat upp en video från teststarten:
Bra video. För mig är det tydligt att den inte bygger soppatryck. Jag vågar nästan sätta en pungkula på att det är fuel pressure regulator som spökar. Ibland kan man göra rent den, annars byta. Pumpen låter ju fräsch.

Söker man på engelska forum så hittar man flera som haft samma bekymmer efter vurpa. Min teori är att massa bös hamnar i pumpen.
 
Värt att testa:
1. öppna tanklocket.
2. slå på tändningen.
3. tryck på start först när bränslepumpen stängts av.

Funkar det då, har du klämt luft-slangen och/eller överfyll-slangen alternativt har du bytt plats på dem när du monterade tanklocket.
Bra, och inte helt osannolik teori faktiskt.
Får ta med en till nyckel och testa då nyckeln inte går ur när tanklocket är i öppet läge...
Din teori med att de är på fel plats är helt möjligt.

Värt att blåsa ur luftningsslangen med, kanske?

Jakob
 
Bra video. För mig är det tydligt att den inte bygger soppatryck. Jag vågar nästan sätta en pungkula på att det är fuel pressure regulator som spökar. Ibland kan man göra rent den, annars byta. Pumpen låter ju fräsch.

Söker man på engelska forum så hittar man flera som haft samma bekymmer efter vurpa. Min teori är att massa bös hamnar i pumpen.
Ja jag kan nästan sätta en kula på att pumpen är att utesluta (som tur är, jävla härke att plocka ner).
Får leta upp pumpen och kika lite, är inte helt omöjligt om skit kommit in där såklart. Någon erfarenhet av att göra rent? Damma ur med tandborste och soppa?
 
Ja jag kan nästan sätta en kula på att pumpen är att utesluta (som tur är, jävla härke att plocka ner).
Får leta upp pumpen och kika lite, är inte helt omöjligt om skit kommit in där såklart. Någon erfarenhet av att göra rent? Damma ur med tandborste och soppa?
Nope har aldrig gjort det jobbet själv(på en hoj).

Regulatorn sitter i pumpen så du åker nog på att riva den.
 
Jag tycker att det är lite udda att den startar så snabbt efter att ha dött av soppabrist. Den liksom tvärdör ju,efter ett par sekunder men startar glatt två sekunder senare.
Så någonting tillåter att bensinen pumpas ner när motorn är avstängd, men tvärstryper tillförseln så fort motorn snurrar. Knas med BTR eller möjligen vacomstyrningen av soppakranen som är fel gissar jag också.
 
Jag tycker att det är lite udda att den startar så snabbt efter att ha dött av soppabrist. Den liksom tvärdör ju,efter ett par sekunder men startar glatt två sekunder senare.
Så någonting tillåter att bensinen pumpas ner när motorn är avstängd, men tvärstryper tillförseln så fort motorn snurrar. Knas med BTR eller möjligen vacomstyrningen av soppakranen som är fel gissar jag också.
Ja, därför jag började felsöka ev felkoder där något eventuellt tvingar av den (som angle sensor, som kanske tror hojen ligger ner) osv.
Tycker det är märkligt att den liksom tvärdör för att sen leva igen vid nästa teststart.

Som tegel ovan sagt verkar folk tidigare haft samma symtom, och då var det fuel pressure regulator.

Vet inte vilken ände jag ska börja felsöka... lite spretiga ledtrådar ?
 
Ja, därför jag började felsöka ev felkoder där något eventuellt tvingar av den (som angle sensor, som kanske tror hojen ligger ner) osv.
Tycker det är märkligt att den liksom tvärdör för att sen leva igen vid nästa teststart.

Som tegel ovan sagt verkar folk tidigare haft samma symtom, och då var det fuel pressure regulator.

Vet inte vilken ände jag ska börja felsöka... lite spretiga ledtrådar ?
Att gå igenom pump och regulator känns som en lågoddsare. Jag hade börjat där.

Vill du mäta bränsletrycket så går det att splica in en manometer.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top