Yamaha FZ6 2006 : Tickande ventiler?

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Verkar ha köpt mig en hoj med överaskningar... I övrigt fint skick. miltal ca 1500 + 380 så en så där 1900mil.

Någon kanske har läst mina förra trådar om ljud efter drevpakets byte, som kvarstår efter lagerbyte bak o fram (hjul).

men nu på sistone har jag hört att den har börjat ticka, först trodde jag det var andra bilar men så körde jag mellan 2 hus på en smalare gata o hörde de rejält, det är min hoj som tickar.

den låter fint på tomgång men när man varvar upp till en 2.5k rpm eller mer så hörs det tickande ljud, misstänker att det är ventiler, någon som tycker mina misstankar är rimliga?

Då är frågan: Vågar man köra med det så eller skall den snarast in till verkstad annars kommer det att få stora konsekvenser?

tackar för svar.

EDIT: enl manual: vaulve clearance - every 42000km

Förgyller tråden med en video: det är kallstart och den låter betydligt mer när den e varmkörd.

http://www.youtube.com/watch?v=Fh1g3uM4Uv8

det är det vanliga ventil ljudet, men sedan kommer det där lite "smattrande" ljudet in, vad är det?

Last edited:
Ventiler tickar. Sånt är livet, värre när dom är helt tysta, då har du nollspel och snart en bränd ventil.. Köp effektrör så dränker du ljudet! :)

får väl tillägga att jag tycker det känns konstigt om det vore ventiler, vad kan annars låta så? finns det någon kamkejda på hojen eller? jag har inte så bra koll på detta tyvärr.

Spelet har: ökat.
Mät upp det så du vet vad som händer!

Last edited:
Spelet har: ökat.

om det sker plötsligt, tyder det på att det börjar bli "löst" eller är det helt naturligt att ena sekunder är det inget och sedan chock ökar det?

Jag har en annan ide (om någon orkar kolla videon) kan det ha med läcka ifrån avgasystemet o göra, försökte jämnföra mitt ljud med andra videos på nätet med ventil tick, men när jag hade spelat in mitt ljud så tycker jag det låter mer som att det smattrar än att de e ventiler. svårt att höra kanske. skall se till o spänna i alla fall, står i manualen att man skall kolla till det i alla fall, alt byta packning.

om det sker plötsligt, tyder det på att det börjar bli "löst" eller är det helt naturligt att ena sekunder är det inget och sedan chock ökar det?

Jag har en annan ide (om någon orkar kolla videon) kan det ha med läcka ifrån avgasystemet o göra, försökte jämnföra mitt ljud med andra videos på nätet med ventil tick, men när jag hade spelat in mitt ljud så tycker jag det låter mer som att det smattrar än att de e ventiler. svårt att höra kanske. skall se till o spänna i alla fall, står i manualen att man skall kolla till det i alla fall, alt byta packning.

Ja det är ju omöjligt att säga om man inte hör ljudet själv. Är ju lite skillnad på smatter och tick i mina öron

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP