Yamaha FZ6 2006: Lager problem?

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Hejsan hoppsan alla mc kunniga där ute.

jag har ett problem med min Yamaha FZ6n 2006 (dvs S1).

Jag bytte kedja och drev på den (eller rättare sagt en mc firma gjorde), vi körde på märket DID med X-ring kedja. Hojen gick väldigt tyst i början jämnfört med innan (men jag körde ej fortare än 50-60km/h) hem (enbart stadstrafik). men när jag väl gick upp i 70+ så märkte jag att det började låta ifrån hojen. ett ljust ilande ljud. kedjan är spänd enligt spec (ca 45-55mm utan förare och en sådär 20-25mm med mig på)

Ljudet kommer med ökad fart och det kvarstår även när jag drar in kopplingen. det låter som mest när jag släppt gasen helt och motorbromsar, eller vid "kraftig" acceleration.

har kört ca 30mil med det nu och jag upplever det som att ljudet blir högre samt att det kommer på lägre hastigheter (ner mot 50km/h och ev lägre).

Första ide: Fram drevet saknar gummi ring, men det gjorde även det jag hade på innan. Det är inte uteslutet att det är därför problemet har uppkommit.
Andra ide: Jag har varit lite dum när det gäller fylla på olja, jag lärde mig i efterhand hur man skulle göra när man kollade på nålen, jag har fyllt med hoj på sidostödet, jag noterade att min stecket på sidostödet = lite mer än över full i "rätt" position för avläsning. Nu är den på full på sidostödet = säkert 1dl eller mer för mkt olja.

Min fråga till alla er där ute, vad tror ni? Hojen går fint, det känns inget men det låter, jag hatar det och blir orolig när jag hör det och vill inte att något skall rasa.
så vad röstar ni på?
1: Framdrev behöver bytas till ett med Gummi ring
2: Jag har pajat lager (troligen det som den stången som framdrevet sitter på?)
3: för mkt olja orsakar mitt ljud

Jag tackar för alla svar jag kan få, ni är bäst! :tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp
Mvh
Lite lätt förtvivlad Jesper
 
Jag tror helt klart bara att det låter som det ska och att du blir nojig för ditt gamla slitna paket hade ett helt annat ljud som du blivit van vid och nu när det sitter nya grejor utan rassel och massa annat oljud så nu ilar det lite från drivlinan som du beskriver pga att den nya x-ringer löper väldigt rakt och fint och något ljud måste det ju göra ifrån sig :P Aldrig haft en ljudlös drivlina :tummenupp

Men kolla så allt sitter rakt och löper som det ska.
Åk förbi firman som gjorde jobbet och förklara och be nån på verkstan kolla snabbt på den.
Om allt är ok tuta och kör.

Men du skriver först att ljudet kommer i högre hastigheter sen skriver du att det låter mest i låga :va:confused:
 
Jag tror helt klart bara att det låter som det ska och att du blir nojig för ditt gamla slitna paket hade ett helt annat ljud som du blivit van vid och nu när det sitter nya grejor utan rassel och massa annat oljud så nu ilar det lite från drivlinan som du beskriver pga att den nya x-ringer löper väldigt rakt och fint och något ljud måste det ju göra ifrån sig :P Aldrig haft en ljudlös drivlina :tummenupp

Men kolla så allt sitter rakt och löper som det ska.
Åk förbi firman som gjorde jobbet och förklara och be nån på verkstan kolla snabbt på den.
Om allt är ok tuta och kör.

Men du skriver först att ljudet kommer i högre hastigheter sen skriver du att det låter mest i låga :va:confused:
Min första hoj, klart jag är nojig. är totalt ny på riktiga motorcyklar.
jag skall förklara det du verkade förvirrad på. Först hörde jag bara ljudet vid 70-80km/h (samt uppåt till ca 150, sedan hör man inget, även om det finns där, självklart körde jag inte så fort i början, utan efter att mc firman kollat till min kedja efter ca 10mils drift hade ljud då, klagade och de sa att det nog inte var någon fara, ingen koll). men nu när jag har rullat en 35mil sedan bytet så upplever jag det som att ljudet kommer redan vid 50km/h eller lägre. dvs att det successivt har "jobbat" sig ner i hastighet. hoppas du förstår vad jag menar, det kan vara min hjärna som spelar sig ett spratt och jag som tror att det är fel och därför inbillar mig att minsta lilla ljud är problematiskt, eller så är det så att något är fel :/


Tappa ur olja o testa! För mkt olja är aldrig bra
Det skall jag göra! kan vara värt ett försök!
 
olja ska du definitivt tappa ut, även om jag inte tror att det är orsaken till "oljudet"
 
Uppdatering.
var hos verkstaden idag och 2 mekaniker varav 1 FZ6 ägare provkörde min hoj, och både sa att det är något fel på den. Troligen Lager.
De kände ordentligt på Framdrevet men kunde inte känna något glapp eller motsvarande vid/i den "stången". de misstänks bakhjuls lager, men vi kunde inte känna något.

De var lite oroliga över att min kedja blir rätt fort "slak" vi har spänt den vid 15mil efter byte samt 30 och nu 45. Mekanikern sa att detta kan bero på att lager håller på att ge sig = inte lika spänt. Kan någon bekräfta detta?

Intressant detalj: Drevet som satt på innan var "felvänt" dvs numret var inåt mot fälgen istället för utåt dessutom hade det 46 kugg, nu är det original, 49. Kan det ha varit orsaken till att jag inte hörde det innan?



Jag har blivit tillsagd att hålla koll på kedjan, om den inom några mil / tills på fredag blir ännu slakare så är det dags att misstänka lager. jag skall dit med hojen på fredag är det tänkt, då hade en av mekanikerna mer tid och kanske till o med plocka ner lite mer än dagens inspektion.


tacksam för alla svar jag får.
mvh Jesper N.A



EDIT: Olja har jag tappat ut och nu är det rätt nivå, kedjan är väl smord.
 
Last edited:
För de som fortfarande har någon ide / bekräftelse så uppdaterar jag lite.

Nu låter det rätt så mycket. det låter högre än innan och även mot lägre hastigheter 30-40km/h.

Det låter som minst vid lätt acceleration: knapp (någon km/h per 10sek) ökning av fart men ändå så att man känner att hojen drar framåt och inte motorbromsar.

Jag skall försöka dra in till en Riktigt Yamaha Verkstad och kolla ifall de kan undersöka åt mig för en rimlig peng och sedan kanske anlita dem, beroende på hur deras schema ser ut.

väl mött
Jesper
 
Nu har jag fått svar ifrån Verkstaden, de kollade igenom hela min hoj gratis (snällt). Plockade av hjul bromsar med mera samt komp test osv. Allt kändes bra men både hjullager fram och bak är på gränsen till "döda". mekanikern kunde känna ett väldigt milt glapp på hjullager bak och fram såg sletet ut men han kunde inte känna något.

Jag har beslutat mig för att byta alla lager både bak o fram (inkl gummi ring, någon form av tätning antar jag de menade). Får dessutom mina bromssystem smorda o rengjorda på köpet.

mekanikern kunde inte garantera att ljudet kommer att försvinna utan han tyckte det lät okej, kanske lite högt men det kan vara så med nya drivpaket (samt att jag bytte ifrån oring till xring kedja samt drev av annat märke än original, original hade inte en sådan där gummiring fram, precis som nu).

Om några dagar skall hojen vara klar och då får jag se om det blir bättre =).

Hur som, nu är det bekräftat att det inte är något fel i motorn, och allt annat såg bra ut förutom lager som var sletna (bromsskivor fram inkl pads (klossar?) var så gott som nya, bak var inget o anmärka på).

Återkommer med svar om hur det blev när jag får hojen
väl mött
Jesper
 
Nu är hojen hämtad, dock kvarstår problemet, eller "problem" ljudet.
det jag vet är att hjullager bak o fram är bytta. bromsarna är rengjorda och smorda. allt är genomkollat och allt funkar som det skall. mekanikern tyckte att hojen kanske var lite "noise" som jag tolkade som gav lite mycket ljud ifrån sig.
har i alla fall fått klartecken på att de e bara o tuta o köra och de kan vara så att de e drivpaketet som orsakar den oerhört ökade ljudnivån samt karakären på ljud.

Någon som har lust att provköra min hoj och är duktig på hojar i GbG området nu i sommar? Kan bjuda på en bulle eller kaffe vid något stopp. är öppen för förslag.
 
min hoj brakar å låter lite till å från me, bromsarna börjar låta å så när man bromsar, jag hoppas och tror att det är ganska normalt. :P bilar låter ju egentligen jävligt mycket med fast dom e ljudisolerade till kupén så man slipper hörat. :)
 
min hoj brakar å låter lite till å från me, bromsarna börjar låta å så när man bromsar, jag hoppas och tror att det är ganska normalt. :P bilar låter ju egentligen jävligt mycket med fast dom e ljudisolerade till kupén så man slipper hörat. :)

ja precis. jag förbehåller mig för att jag är känslig =) men av alla hojar jag kört har ingen någonsin låtit så mycket som min gör nu. men min låter inte till o från, den låter konstant och något mer och i lägre hastigheter när man kört en bit (när den blivit varm?). hur som. kört den några 25-30mil nonstop sträckor och allt verkar ju fungera som det skall, får skruva upp volymen på musiken i hjälmen lite så löser det sig nog en stund
 
ja precis. jag förbehåller mig för att jag är känslig =) men av alla hojar jag kört har ingen någonsin låtit så mycket som min gör nu. men min låter inte till o från, den låter konstant och något mer och i lägre hastigheter när man kört en bit (när den blivit varm?). hur som. kört den några 25-30mil nonstop sträckor och allt verkar ju fungera som det skall, får skruva upp volymen på musiken i hjälmen lite så löser det sig nog en stund

Gör som jag och ta bort katalysatorn, sätt på slipons utan dbkiller så hör du inte ett skit av det ljudet mer. :P
 
ooj detta inlägget missade jag, det var ganska bökigt att byta ja, jag fick enna ta loss stora delar av tailen, skylthållaren först, de små sidokåporna vid sadel och sen vart det att skruva loss 4 bult plus 2 stjärnskruv så kunde man lyfta metallstycket som passagerarhandtagen sitter i, och baklyktan me då, så man får lossa snabbkopplingen till den kabeln.. sen sitter originalljuddämparen som en stor klump under en silverfärgad kåpa.. bara å skruva loss, sen blir det annan infästning till skylthållare, det följde med sliponkitet på min. :)

slipon skall jag faktiskt investera i =)! var det bökigt o byta? tänker mest på att de "sitter" som de sitter.
 
ooj detta inlägget missade jag, det var ganska bökigt att byta ja, jag fick enna ta loss stora delar av tailen, skylthållaren först, de små sidokåporna vid sadel och sen vart det att skruva loss 4 bult plus 2 stjärnskruv så kunde man lyfta metallstycket som passagerarhandtagen sitter i, och baklyktan me då, så man får lossa snabbkopplingen till den kabeln.. sen sitter originalljuddämparen som en stor klump under en silverfärgad kåpa.. bara å skruva loss, sen blir det annan infästning till skylthållare, det följde med sliponkitet på min. :)

aha, då förstår jag. hoppas det medföljer på mitt med, får se vad det blir, eller om man gör en egen ljuddämpare (Inte jag utan flickvännens pappa, om han har lust, då blir de utan allt vad db killer heter dock). men får se, är det inte för dyrt så blir det nog köpa, då det är betydligt snyggare enl. mig
 
aha, då förstår jag. hoppas det medföljer på mitt med, får se vad det blir, eller om man gör en egen ljuddämpare (Inte jag utan flickvännens pappa, om han har lust, då blir de utan allt vad db killer heter dock). men får se, är det inte för dyrt så blir det nog köpa, då det är betydligt snyggare enl. mig

Så här i efterhand, köpte du ett komplett drivpaket, eller ett drev, kedja här å där? Kolla att det är rätt kedja för rätt drevtyp. En kollega hämtade en hoj på verkstad och de hade monterat fel kedjetyp på de aktuella dreven.

Annars så är det som ovanstående folk antydde, inget är ljudlöst,
speciellt inte på motorcyklar, allting sitter öppet. Vissa verkar tro att allting ska vara totalt ljudlöst bara för att cykeln är ny, men
rent och tydligt skrammel det retar mig också...:tummenupp
 
Last edited:
ja kostnaden beror ju ganska mycket på vilket märke du väljer, jag körde på GPR, bara slipons, det fanns bland annat Yoshimura helsystem på samma hemsida men det kostade över 10000 och jag tyckte inte just det systemet var särskilt snyggt, annars är oftast yoshisystem jävligt snygga :) mitt kostade 8500, det var någon på fz6forumet som sade att dessa system är mycket dyrare för att de är monterade under sadel, jag vet inte men det fanns ju till många andra hojar för typ halva priset, nu är det ju 2 st ljuddämpare i mitt system för att de ska se snyggt ut men det finns ju så man monterar under originalkåpan också, så man bara får bättre ljud men det var väl kåpan jag mest ville bli kvitt..
aha, då förstår jag. hoppas det medföljer på mitt med, får se vad det blir, eller om man gör en egen ljuddämpare (Inte jag utan flickvännens pappa, om han har lust, då blir de utan allt vad db killer heter dock). men får se, är det inte för dyrt så blir det nog köpa, då det är betydligt snyggare enl. mig
 
Så här i efterhand, köpte du ett komplett drivpaket, eller ett drev, kedja här å där? Kolla att det är rätt kedja för rätt drevtyp. En kollega hämtade en hoj på verkstad och de hade monterat fel kedjetyp på de aktuella dreven.

Annars så är det som ovanstående folk antydde, inget är ljudlöst,
speciellt inte på motorcyklar, allting sitter öppet. Vissa verkar tro att allting ska vara totalt ljudlöst bara för att cykeln är ny, men
rent och tydligt skrammel det retar mig också...:tummenupp

hum, det kanske ligger en del i vad du säger. Jag bad verkstaden sköta allt, jag fick välja pris, och tog det dyraste (den enda med x-ring) de andra var rk och något annat märke, dock o-ring. Men som jag förstod så var det enda jag kunde välja var vilken kedja jag skulle ha, och de kanske inte lirar så jätte bra. Kedja är ju inte gratis, men. man kanske kan gå till en verkstad eller någon som är snäll.

Vet du hur man kollar upp om kedjan kan lira med dreven? eller måste jag plocka ner, läsa alla nummer och försöka söka på det?

tackar för svar på förhand =) om du orkar
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top