Yamaha fz6 -08 Hastighetsmätare och varvräknare visar för höga värden

Mazellan

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2017
Ort
Luleå
Hoj
fz6
nej, det är inte att jag måste släppa på högerhanden :jisses

Efter vintervilan så har både hastighetsmätaren och varvräknaren börjat visa aldeles för höga värden. Batteriet var nästan helt dött, bränslepumpen gick inte igång men lamporna lös. Jag laddade batteriet och den startade utan problem. Problemet är att hastighetsmätaren maxar ur (visar 299 km/h) vid ca 90-100 km/h (och ca 150 km/h vid 60 km/h). Uppskattningsvis visar varvräknaren 2-3 ggr högre varvtal än de verkliga varvtalen. Felvisningen verkar inte vara linjär.

Tips på åtgärd? Finns det någon "resett"?
 
Har du provat koppla lös batteriet i några minuter eller ännu bättre några timnmar?
På Min KTM 990 gör man reset genom att starta hojen och ha den på tomg i 15 min utan att röra gasen de kan ju vara något liknade trix på din hoj.
 
Har du provat koppla lös batteriet i några minuter eller ännu bättre några timnmar?
På Min KTM 990 gör man reset genom att starta hojen och ha den på tomg i 15 min utan att röra gasen de kan ju vara något liknade trix på din hoj.

Tack för tipset, jag ska lossa en pol från batteriet och se om det hjälper. Har försökt googla men inte hittat något om reset. Har hittat hur man kommer till diagnostic-läge, men sen vet jag inte vad man ska/kan göra där.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Ot.
Dra en repa nu och filma mätarna för att visa och skryta efter säsongen.
 
Det finns fortfarande möjlighet att filma en 300 km/h repa... Ingen förändring efter att batteripolen varit bortkopplad i två dygn.

Ingen som råkat ut för detta? Tips på vidare felsökning?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Det verkar vara ett vanligt problem för din modell, det står spaltmeter på interwebben om det. Felaktig sensor eller behöver omkalibreras (hos Yamaha-verkstad).
 
oki, får rulla in till Yamaha-handlaren då. Tack :tummenupp

(PS jag måste vara sämst på att söka, hittar inget om det)
 
Last edited:
@andersbrink, jag hittar inget om detta fel när jag googlar. Har du någon länk? (det är inte TPS-sensorn). Har kontaktat lokala Yamaha-verkstan också, men de hade ingen aning. Pratade om att kanske byta mätarna a`6900:- + jobb. Kändes mindre lockande.
 
oki, jag får kolla med någon fler Yamaha verkstad. 2004 är nog samma modell som jag har. Det står i regpappren att det är en 2008, men modellen 2004-2007 verkar stämma bättre med min 2019-05-31 22.22.46-1.jpg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top