Yamaha Fz1-n Fz6-n, Någon som kört?

Jag har kört min FZ6-S drygt 500 mil och är mycket nöjd. Jag antar att FZ6-N inte är så olik rent körmässigt. Även den gamla Fazern var kalas även om den nya är bättre.

I början kändes sadeln ganska hård, men nu har ändan vant sig. Körställningen är skön och avslappnad och precis som på den gamla finns en del små vibrationer kring 5000 rpm. Växellådan smäller en del på de låga växlarna, men är exakt och lättväxlad. Insprutningsmotorn är kalas och något rappare i mellanregistret än den gamla. Den hackar inte på låga varv, så att krypköra är rena barnleken. (Hade passat utmärkt för garagevändingen om den funnits kvar). Maxvarvet är höjt något så nu gör den runt 150 på 2:an. Ljudet är oxå lite fräckare än förr, men går säkert att bättra på ännu mer.

Några nackdelar då? Inte så många, men den digitala varvräknaren är väl ingen höjdare även om den är snygg att titta på. På något ställe har väl kanske form fått gå före funktion när det gäller servicevänlighet, men det drabbar bara kåpversionen.

Intressant! Den ser häftig ut. Hur dyr är försäkringen?

Fz1 är väl helt ny i år så det är nog inte många som har hunnit köra. Den ser j-gt grym ut!
:yoparty

Last edited:
Hade en FZ6-S -04 i ca 300 mil. Gick väldigt fint, lättkörd och så med bra klipp i maskinen. Tyvärr led den lite av det de flesta små radfyror lider av (endast min åsikt): Bra med kraft, men tyvärr inte i något användbart område. Har man inget emot det så är det en kanonhoj! :tummenupp

Nyheter
Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!