Yamaha FZ-tråden

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Det skulle jag tolka som att det är fel på abs enheten. Åk till nån auktoriserad verkstad och identifiera problemet. Sen kan du nog köpa en begagnad på skroten

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

Look2

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Arboga
Hoj
08 Yamaha FZ1
Det skulle jag tolka som att det är fel på abs enheten. Åk till nån auktoriserad verkstad och identifiera problemet. Sen kan du nog köpa en begagnad på skroten

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
En auktoriserad verkstad har tittat och de "tror" att detected ärligt den enheten. Frågan är ju vart jag kan hitta någon. Finns det några bra siter? Kan man ta en ifrån någon annan årsmodell?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
EBay, sen kan du söka på "mc skrot" men jag hade försökt med en annan verkstad först. Någon som mer än "tror"

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

Look2

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Arboga
Hoj
08 Yamaha FZ1
Tips på någon bra i Västerås trakten?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
 

Jkiz

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2015
Ort
Ljungby
Hoj
1997 Kawasaki Zx7r
Blev med en fz6s 2004 nu i helgen som jag tänkte konvertera till en N (kåpan är paj). Någon som vet om man kan handla sådana kit i Sverige eller om de är eBay som gäller? Kan dock tänka mig ett annat framlyse än org. men fästet för hastighetsmätaren måste man ju ha. ????
 

danne431

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2013
Ort
Mölndal
Hoj
Yamaha FZ1-S - 09
Nu skriver jag samma sak i flera trådar. Men hoppas det är ok. Har ABS strul med min fz1 - 08

Plötsligt under färd så tänds ABS lampan. Stänger jag av och startar igen så verkar det fungera. Så jag tänkte inte så mycket på det. Sedan hände problemet oftare och oftare. Tillslut nollade jag alla felkoderna och bytte givare fram och bak. Men problemet är kvarstår. Tillslut så kunde jag inte ens nolla koderna längre. Då lämnade jag in hojjen och de kunde inte heller säga vad som är fel och tipsade jag att bryta abs enheten (ecu) någon som har någotsånär annat tips, eller vart jag får tag på i en sådan? Koderna tyder på felaktig och ingen signal från både fram och bakhjul...

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Jag hade strul med min ABS lampa, problemet var att jag hade LED lampa monterad där bak så när jag bromsade tändes lampan ibland.. Bytte tillbaka till original så var mitt problem borta, hoppas det löser sig för dig.
 

Look2

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Arboga
Hoj
08 Yamaha FZ1
Jag hade strul med min ABS lampa, problemet var att jag hade LED lampa monterad där bak så när jag bromsade tändes lampan ibland.. Bytte tillbaka till original så var mitt problem borta, hoppas det löser sig för dig.

Tycker inte det ser ut som led, men skall dubbelkolla.
 

Weebl

Medlem
Gick med
11 Sep 2016
Ort
Sundsvall
Hoj
2007, Yamaha, FZ1 SA
När jag köpte min hoj följde det med en power commander 3, omonterad. Jag tycker ju att hojen går som ett skållat ollon redan, men tycker ni att jag borde installera pc3an iaf?
Kan väl ge andra fördelar tänker jag mig.

Har ni i så fall tips på vart jag hittar bra mappar?
 

Morgatt

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2016
Ort
Ödeshögs
Hoj
2004 Ducati Multistrada 1000DS
Fz1 styre

Tjipp. Köpte mig en Fz1 i början av säsongen nu har väl rullat ca 700 mil nu är super nöjd. Men men vill ju ändra lite ändå. Är det någon som kört eller sett någon Fz1 med eftermsrknads clip on styre? Sett på lite utländska forum att folk satt på det.. jag är egentligen inte ute efter att ha ner styret utan mer fram.. tycker att med ett clipon blir det rätt snyggt men hur det funkar vet jag inte. Tänkte ev införskaffa andra fotpinnar med. Ska prova min kusins hoj (javaguru s gamla hoj) han har monterat eftermarknad på
 

Bifogat

  • IMG_1014.JPG
    IMG_1014.JPG
    26.6 KB · Visningar: 59

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Hehe kul! Hur trivs kusinen med hojen? Jag hade vanligt styre, OE. Funkar skitbra även på bana

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag har förresten en låda med blinkersglas och broms/kopplingshandtag om någon är intresserad

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

Mazellan

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2017
Ort
Luleå
Hoj
fz6
Hej, har en fråga ang vindbrus. Har en FZ6 -08 S2. Köpte den i början av sommaren och det är min första hoj. Tyckte att det var väldigt högt ljud från fartvinden, det dånar i hela huvudet. Har en Shoei gt air hjälm som väl ska vara en ganska "tyst" hjälm. Har väl accepterat vindljudet med "det ska väl vara så här?". Men har för mej att jag läste något om turbulens från vindruta (i denna tråd???). Testade att ställa mej upp under färd, oj vilken skillnad. Nästan helt tyst, även i 150+ Någon annan som upplevt/stört sej på detta? Går det att åtgärda/minska?
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Hej! Min FZ1a har tyvärr fått stå i utomhus och vi har haft regn i 2 veckor. Tändningslåset har börjat kärva och jag har svårt att få ur styrstoppet, vanligt problem? Dyrt att åtgärda?
 

mpostma

Medlem
Gick med
7 Oct 2015
Ort
Kungälv
Hoj
Yamaha FZ6S Fazer 04
Känns bekannt. Jag upplever tändlåset på min FZ6S också ofta som trög och ibland jobbig. Krävs regelbundet underhål från min sida.

Vad hjälper för mig är att spola låset med riktliga mängder WD40.

Spruta in en mängd (typ flera sekunder oavbrutet). Sedan låta det verka några minuter. Vrida några gånger och ta in och ut nyckln. Se till då du sprutar in att du har någon pinne som "öppnar" det överste lilla locket.

Upprep igen, tills det går bättre. Man kan upprepa det igen efter en halvtimme.

Sedan om du lyckas förbättra det, då smörjer du med en "riktig" låsolja.

Det kan stänka ner en del på framgaffel och bromsar. Så det kan vara bra att lägga någon trasa under låset när du gör detta.

Jag tycker (och jag har sett detta också på olika MC forum) att Yamaha lås inte alltid verka så bra på detta. De kan upplevas som tröga, särskilt om hojen står i regnet. Men jag har aldrig hört om att någon faktiskt blev tvungen att byta lås.

Jag har ibland försokt med olika reservnycklar, men det gorde inte någon skillnad alls, så jag tror inte slitage är ett problem, utan smörjning.

Så egentligen en enkel lösning.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Har haft flera Yamaha, och upplever samma sak gällande låsen. Har dock upplevt att låsoljor som innehåller PTFE gör underverk.
 

elsmurfo

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2017
Ort
älvsbyn
Hoj
Ingen
Jag har en fundering till er bättre kunnande, varför flashar man ECU och köper en powercommander och mappar denna?

Vad är fördelarna mellan dessa:
Endast ECU flash (tyskland om jag förstod rätt).
Orginal ECU + powercommander (mappad i bänk).
Flash ECU + powercommander.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top