Yamaha FZ-tråden

Blir det mycket mer vibrationer?

Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk

Precis kommit hem från en knixkurs, har dragit ca 25mil med pinnarna fast. För mig gjorde det hela skillnaden. Nu får man ju galet mycket bättre feedback från hojen. Men några större förändringar i vibrationer känner jag inte. Dock har jag kvar orginalpinnarna med halva michelinfabrikens gummilager på. Men nu ska jag sätta dit pinnar utan gummi. Kan inte tänka mig att ens det blir så stor skillnad i vibrationer.
Skulle man nu vara mycket känsligare än mig i fötterna så är det ju inte direkt svårt att återställa till orginal igen.
//Tobbe
 
Precis kommit hem från en knixkurs, har dragit ca 25mil med pinnarna fast. För mig gjorde det hela skillnaden. Nu får man ju galet mycket bättre feedback från hojen. Men några större förändringar i vibrationer känner jag inte. Dock har jag kvar orginalpinnarna med halva michelinfabrikens gummilager på. Men nu ska jag sätta dit pinnar utan gummi. Kan inte tänka mig att ens det blir så stor skillnad i vibrationer.
Skulle man nu vara mycket känsligare än mig i fötterna så är det ju inte direkt svårt att återställa till orginal igen.
//Tobbe
"Halva Michelinfabrikens gummi" hahahaha jo jag förstår vad du menar ;P

Detta ska jag definitit testa på min, har dessutom svarteloxerade aluminiumfotpinnar ligger. :-)

Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
 
8813c6a1296804f552aa80d76f858219.jpg

När jag tog bort luftboxen så märkte jag att den grå packningen där runt den vänstra spjälluppsättningen lossnat lite i ena hörnet, förmodligen av mig när jag tog av den. Bara att byta eller kan man smeta lite lim under bara? Bör väl vara viktigt att där är tätt?
 
8813c6a1296804f552aa80d76f858219.jpg

När jag tog bort luftboxen så märkte jag att den grå packningen där runt den vänstra spjälluppsättningen lossnat lite i ena hörnet, förmodligen av mig när jag tog av den. Bara att byta eller kan man smeta lite lim under bara? Bör väl vara viktigt att där är tätt?
Ta bort dem och tryck upp dem i luftboxens urfasade "ränna" :-)

Det tätar när du drar fast insugsrören.

Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
 
Trött på vekt infästa orginalfotpinnar?
Jag var det iaf på min FZ1N abs 2009, sjukt less på att pinnarna inte svarade utan alltid gav med sig en bit innan dom blev stumma.

Åkte till Bauhaus och köpte två elförzinkade brickor med 17mm hål, 30mm i diam.
Två rostfria brickor med 8mm hål, 30mm i diam.
Jag vet inte vad det kan kosta då jag köpte en massa annat i påsen också. Men det kan inte röra sig om många tior.

Skruva bort dom två insexorna som håller fotpinnehållaren i ramen, ta bort orginalbrickorna och dess gummiring ( följer med när du plockar bort den ).

Tar du en skruv i taget är det ännu enklare, ta ur skruven, trä först på 8mm brickan på skruven och därefter 17mm brickan och skruva tillbaka. Se till att 17mm brickan ligger rätt när du börjar närma dig åtdragning. Dra sedan med korta tag fast fotpinnsfästet växelvis i ramen. Tada! Nu sitter det stumt, bra va? :D

View attachment 431838View attachment 431839
Tack för tipset. Gjorde samma sak på min idag och vilken bättre känsla det ger. :-)

Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
 
Eftersom jag har hojen i ett allmänt källargarage så måste jag tyvärr planera minsta mecktillfälle noggrant så jag slipper gå fram och tillbaka. I morgon ska jag plugga igen ais. Någon som vet vilka mått som behövs till dels plugg till slangen samt luftboxen? Samt faktiska köptips för det ?
 
Eftersom jag har hojen i ett allmänt källargarage så måste jag tyvärr planera minsta mecktillfälle noggrant så jag slipper gå fram och tillbaka. I morgon ska jag plugga igen ais. Någon som vet vilka mått som behövs till dels plugg till slangen samt luftboxen? Samt faktiska köptips för det ��

Har inga köptips förutom att köpa ivans lock, kan mäta slangen på mitt ais system strax....
 
En fråga! Någon här som har lite nyare FZ1 med svarta fästen till fotpinnar och skjutspinnar? Undrar om de är i samma svartmetallic som sving och ram eller om de är "vanlig" sidenmatt svart?

Funderar på att skicka mina på pulverlack i vinter nämligen...och kanske även dra iväg styre och risers på en gång...

Ingen som har en nyare Effzäta?
 
Eftersom jag har hojen i ett allmänt källargarage så måste jag tyvärr planera minsta mecktillfälle noggrant så jag slipper gå fram och tillbaka. I morgon ska jag plugga igen ais. Någon som vet vilka mått som behövs till dels plugg till slangen samt luftboxen? Samt faktiska köptips för det ?
Jag tog en m12 bult och en slangklämma till slangen, sen en lite längre m10 bult med en låsmutter och drog den genom ais-hålet i luftburken.

Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
 
Bra tips. Det håller tätt och så ändå alltså trots gängorna?
Ja, iaf för mig. Vill du vara på säkra sidan så tar du en lite längre m12 som inte är gängad ända upp till skallen, då har du en slät yta att täta emot. Vill du inte ha en så lång bult är det ju bara skära bort gängorna med vrålapan (vinkelslip) så har du en perfekt plugg.

Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
 
Ja, iaf för mig. Vill du vara på säkra sidan så tar du en lite längre m12 som inte är gängad ända upp till skallen, då har du en slät yta att täta emot. Vill du inte ha en så lång bult är det ju bara skära bort gängorna med vrålapan (vinkelslip) så har du en perfekt plugg.

Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
Jag får se vad jag hittar i affärn :)

Sen är det det där med luftboxen. Vad skär man den lättast med om man som jag typ saknar allt vad som heter verktygsmaskiner? Funderar på att köpa en billig stick- eller tigersåg. Bör väl funka, eller behövs något mer finlirigt typ dremel? (så jävla dyra dom bara för ett så litet jobb)

Edit: hittat en billig "dremelkopia"på jula för 179. En sån blir det ??
 
Last edited:
Skar upp min luftbox precis, men blev lite orolig att jag skar för mycket!?

Edit: verkar som det ska...
2dc2fbc9126041cbb454c7ee85a79208.jpg
 
Last edited:
Jaha, då hänger pärlan i ett garagehörn utan ben vare sig fram eller bak.
Men i slutet av nästa vecka är det förhoppningsvis påfyllt med ny dans i både fram och bakben.
Kan bara konstatera att returbenet fungerade.... kompressionsbenet har tagit tjänstledigt vad det verkar. För oavsett i vilket ändläge jag ställde komprissionsinställningen så var det precis lika effektivt som en cykelpump. Bakändan var även den ett bekymmer.... länkaget var skapligt glapp...Så det är bara till att byta alla nållager där med när man ändå är på G.
När hojen står på finskorna igen så bör det kännas som en ny hoj!
//Tobbe
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top