Yamaha FZ-tråden

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Är det någon som gjort något med fjädringen på FZ1N? Först och främst tänkte jag göra en hederlig renovering med bussningar och oljan i gaffeln. Men bakstöttan, är den renoveringsbar?
//Tobbe
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Packväskor till fz1s 2007? Finnes det prisvärda och rymliga någonstans?

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Kan inte se att någon har svarat dig?

I ditt fall är det sannolikt (och förhoppningsvis) att ABS-systemet varnar för att bromsljuset inte ger rätt belastning i den elektriska kretsen, men det kan fixas genom öka motståndet. Om det bara är det felet du har så ska ABS fungera även med tänd varningslampa.

http://www.998cc.org/forum/gen-ii-garage-tech-help/11194-abs-help.html#post74107

Edit:
Har för mig att det är denna modell med inbyggt motstånd som jag har satt på min hoj (se post 4104 i denna tråd, klarar inte av att länka i Tapatalk...).
http://www.ebay.co.uk/itm/Smoked-LE...Z1-FZ-1-FZ8-FZ-8-ABS-road-legal-/361352935706
Lampan har ändå tänts någon enstaka gång, då efter hård stadskörning med många tvära inbromsningar.

Efter du svarat så tänke jag skaffa ett motstånd och montera över bromsljuskretsen. Sen glömde jag bort det och helt plötsligt slutade abs-lampan att konstra... har nog kört runt 100mil sedan dess utan att det blinkat igen. Så antingen är det ett fel som inte är trasigt längre eller så kommer det bli trasigt igen lagom till mitt i semestern gissar jag ;) Allvarligt talat så känns det nog mest som att batteriet skulle kunna vara boven i dramat. Överväger starkt att byta detta innan någon av sommarens längre turer.
//Tobbe
 

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Någon som vet cirka vad 4000-milservice går på? Den med ventilcheck/justering. Får man räkna med 10+ eller?

Kikat på en jättefin FZ1-S som har några hundra mil kvar till den servicen, väger in lite om det är värt eller om jag ska leta efter en som gått kortare.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Någon som vet cirka vad 4000-milservice går på? Den med ventilcheck/justering. Får man räkna med 10+ eller?

Kikat på en jättefin FZ1-S som har några hundra mil kvar till den servicen, väger in lite om det är värt eller om jag ska leta efter en som gått kortare.
Kan aldrig tänka mig att den kommer i närheten av några tiotusen. Min 2000-mila gick på 3200kr inkl material, plus att dom bytte drev mm. Inte riktigt lika omfattande som 4000 med ventilkontroll, men tändstiftsbyte görs vid 2000 mil, så ganska omfattande den med
 

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Det låter billigt för 2000 mil, läst om ungefär det dubbla.
Spelar väl säkert stor roll var man servar också.
Tack för ditt svar!
 

Bosse!

Medlem
Gick med
4 Jun 2011
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha FZ1-N -08
Försöker synkronisera gasspjällen på min FZ1-N -08 men får inte rätt på det.

Som jag tidigare skrivit så har jag fått min ECU flashad av Vcyclenut i USA. Tyvärr märker jag inte någon direkt skillnad, om någon överhuvudtaget, vad gäller gasen och att den är så av och på. Jag tror inte att problemet har med själva flashningen att göra då jag märker andra förbättringar, t.ex. att hastighetsmätaren är justerad enligt önskemål och att restriktionerna på de första tre växlarna är borttagna.

Jag har pratat med Vyclenut som sa att alla märker en väldig skillnad gällande just gasen och han frågade då om jag kontrollerat att mina gasspjäll är synkade. Läste lite om det och det verkar klart kunna bero på detta. Det verkar dessutom vara något man vill göra ibland, så jag försöker nu göra en "throttle body synchronization".

Efter att ha läst en hel del har jag har byggt en egen manometer. Denna tror jag att jag kan lita på även om jag inte vet hur jag på ett enkelt och bra (och billigt...) sätt kan begränsa vakuumflödet i slangarna. Detta för att oljan inte ska fladdra runt så mycket att man inte kan avläsa nivån.
Tror inte att detta är ett problem nu men jag berättar gärna mer, dels om det jag byggt men även om någon kan ha en bättre idé än det jag gjort nu, vilket är att stoppa i vanliga väggpluggar (där jag kapat av den stora delen) i slangarna.

Gällande själva synkningen så säger man att man inte ska röra #3, utan målet är att justera de andra tre så att alla fyra till slut är på samma nivå. Låter ju inte för avancerat, men problemet är att #3 skjuter i höjden oavsett hur jag justerar de andra. Såhär ser det ut trots att jag skruvat in de andra tre tills det tar stopp:

View attachment DSC_0085.jpg

(Oavsett hur jag gör så verkar forumet vilja lägga bilden på sidan. Man ser ju ändå men öppna bilden här annars: https://dl.dropboxusercontent.com/u/30881822/DSC_0085.JPG)

Jag kan alltså inte få oljan i de andra att stiga mer (vilket skulle innebära att #3 sjunker) eftersom jag redan skruvat in dem hela vägen. Jag är ganska övertygad om att jag gör rätt och skruvar jag istället ut dem så sjunker oljan ännu snabbare = #3 åker upp ännu mer/snabbare in i motorn.
Jag har även skiftat #2 och #3 och då var det istället #2 som gjorde likadant så min manometer verkar ju fungera.

Ska jag helt enkelt försöka skruva in #3 så att jag sedan kan justera de andra efter den? Läste någonstans att det inte är direkt heligt att #3 inte justeras men den ska samtidigt på något vis vara "rätt" och därmed den man ska utgå ifrån. Har inte kollat jättenoga men jag tror tyvärr även att den är riktigt jävlig att komma åt så jag undviker gärna att skruva på den om det går.

Någon som har någon idé?

Sorry för det långa inlägget men vet inte hur jag ska korta ner det mer :)
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Det låter billigt för 2000 mil, läst om ungefär det dubbla.
Spelar väl säkert stor roll var man servar också.
Tack för ditt svar!
Ja, verkstäder verkar kunna skilja ordentligt i priser. Marcussen som sköter min hoj är väl rätt billig skulle jag tro när man läser om alla andra priser folk får runt om i landet.
 

FazerS2

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2015
Ort
Södermanland
Hoj
Fazer One
Till Bosse!

Till att börja med så skulle jag köpt en synkningsverktyg på Ebay för 500:-

Nästa fundering är hur långt ha hojjen gått? Behöver du verkligen göra en throttelsynkning?
Har svårt att se att synkningen skulle råda bot på just throttle snatch.

Sykning gör man väl på hojjar som går dåligt/ojämnt på främst lägre varvtal och rent allmänt.


Har tyvärr ingen metod för just synkningen men sök på youtube så finns det säkert någon bra film på detta.
Jag tror även jag har lagt in en länk till verkstadshandboken i någon av fz trådarna.
 

Bosse!

Medlem
Gick med
4 Jun 2011
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha FZ1-N -08
Till Bosse!

Till att börja med så skulle jag köpt en synkningsverktyg på Ebay för 500:-

Nästa fundering är hur långt ha hojjen gått? Behöver du verkligen göra en throttelsynkning?
Har svårt att se att synkningen skulle råda bot på just throttle snatch.

Sykning gör man väl på hojjar som går dåligt/ojämnt på främst lägre varvtal och rent allmänt.


Har tyvärr ingen metod för just synkningen men sök på youtube så finns det säkert någon bra film på detta.
Jag tror även jag har lagt in en länk till verkstadshandboken i någon av fz trådarna.

Googlar man lite så finns det många trådar där folk synkat med hemmabyggda manometrar för ganska mycket mindre pengar än vad de "riktiga" kostar. Ska man ha en riktig för synkning av fyra cylindrar (Morgan Carbtune) så kostar det runt 700 kr. Eftersom jag lagt under 100 kr på mitt hemmabygge så känns det lite onödigt att lägga så mycket på något man knappt kommer använda.

Tror att den har gått runt 1500 mil nu. Huruvida det faktiskt behövs vet jag inte men nu när jag börjat skruva med det så behöver jag definitivt få rätt på det :) Det var efter att Vcyclenut frågade som jag började forska i det i alla fall.

Har funderat på att köpa en slang till och kolla två åt gången, alltså 1, 2 och 4 mot 3:an separat, för att se hur det ser ut då. Alltså något liknande denna bild: http://www.thecubestudio.com/pictures/CF_Manometer/ManometeronCarWEB.jpg

Egentligen skulle man ju vilja justera trean men det verkar som att man ska låta bli, även om folk skrivit att de gjort det med...
 

Look2

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Arboga
Hoj
08 Yamaha FZ1
tror jag skulle behöva ett nytt batteri till min fz1-08
kan man köpa ett på biltema? Eller är de skit/passar inte ?
 

Look2

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Arboga
Hoj
08 Yamaha FZ1
Får mäta när jag kommer hem då...
Så får vi hoppas att det löser mitt abs problem.
 

FZFredrik

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2016
Ort
Forshaga
Hoj
1985, Yamaha FZ 750
Tjena. Jag kör FZ 750 och jag är jättenöjd med den. Undrar om det är fler som kör den modellen.
 

Bosse!

Medlem
Gick med
4 Jun 2011
Ort
Hässleholm
Hoj
Yamaha FZ1-N -08
Lite uppföljning på mitt gasspjällssynkningsprojekt:

Kan rekommendera alla som söker efter FZ1 throttle body synchronization / TB sync att läsa vad FZ1inTX skriver i följande två trådar:
http://www.998cc.org/forum/gen-ii-tech/18874-throttle-body-sync-diy.html
http://www.998cc.org/forum/fz1-technical/20919-throttle-bodies-syncing-procedure.html

Hade jag hittat detta från början (trots att det kändes som att jag läst precis allt) så hade jag sparat en del tid och svordomar. Gjorde enligt hans råd för att återställa det hela genom att skruva in alla helt och sedan skruva ut dem två hela varv och börja därifrån.

Även efter det var nivåerna riktigt dåliga men när jag äntligen hittade rätt skruv mellan #2 och #3 (på själva länkaget och inte vakuumskruvarna) och lossade den ca ett halvt varv bara för att se om det gjorde någon skillnad så lyckades jag direkt få det så bra att jag sedan faktiskt kunde ha hojen igång och justera till skillnad från tidigare då oljan närmade sig motorn väldigt snabbt och jag fick stänga av.

Lägger in en bild på hur det såg ut mot slutet. Tror att jag fick till det ännu bättre sen men tog tyvärr ingen bild på det.

DSC_0096.jpg

Det var i alla fall redan när bilden togs MYCKET bättre än hur det har varit. Exakt hur det såg ut från början vågar jag dock inte säga så kanske hade det varit ok redan då, men jag tycker att det gjort skillnad. Får utvärdera närmare framöver men det känns som att den motorbromsar mindre, åtminstone på lägre varv, vilket innebär att det faktiskt är lättare att gå på gasen utan större ryck.

Ska söka vidare på problemet och bl.a. kolla på att justera TPS:en samt slacket i gasvajern.
Behöver även få ner min tomgång som nu ligger på 1500 varv. Är inte helt säker men jag tror inte att jag kan justera ner den mer med skruven på vänstersidan av hojen men får prova mer vid ett senare tillfälle.

Är glad att jag fick ihop det till slut i alla fall :) Är det någon som undrar något så är det bara att fråga så ska jag försöka hjälpa så gott jag kan.
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top