Yamaha FZ-tråden

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Jag har köpt biltemas efter tips här på forumet funkar fint för mig inga problem.Ladda upp det 6 timmar.
se klipp nedan
cut--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Till alla intresserade kan jag säga att biltemas mc gelbatteri 80832 passar perfekt i FZ1an.
469 pengar istället för 1700 för ett orginalbatteri på Yamaha


1211151 x 87 x 1103,95 kg Biltema
cut-------------------------------------------------------------------------------------------

Tack! Kollade på det batteriet, men var osäker på höjden. Men nu vet jag, så det får bli ett sånt. :) Tack igen!

Appropå det här med batterier, råkade hamna på Batterilagret i mitt sökande innan Biltemas visade sig passa, och där fanns YTZ14-S och YT14B-BS, samma mått, men 2Ah mer i sistnämnda. Priset var lika, så min fråga är om man riskfritt kan böka i ett lite kraftigare batteri, eller är det bortkastat?
 
Last edited:

A.Isaksson

Idiot
Gick med
4 Jul 2010
Ort
Eksjö
Hoj
CRF 250 -12 Yamaha FZ8-N -11
Tjena!
Precis blivit med FZ8 och undrar vad det finns för goa modds som gör cykeln ännu trevligare?:tungan
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Tjena!
Precis blivit med FZ8 och undrar vad det finns för goa modds som gör cykeln ännu trevligare?:tungan

Byt/stoppa om sadeln, slipon, pc5/bazzaz, ställbara broms/kopplingsgrepp, giraffhalsen till regskyltshållaren måste bort, stålomspunna bromsslangar, vilka däck som helst förutom bt-21, luftburksmodifikation, öhlinare om du inte har det, har du halvkåpa så kan sidokåpor vara något kanske?
 
Last edited:

MÅLAREN

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
FZ8N 11a
Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Undra om inte Yamaha center i Hbg hade en kolfiberdämpare till fz8n. Pc5 anser inte jag är lönt. Dämpare+Pc5 kostar välrunt 6500 kr? Lite dyrt för kanske 2-4 extra pållar, Annat Styre kanske ?, Öhlins har du kanske redan baktill ?. http://www.blocket.se/helsingborg/Leo_Vince_Slipon_Carbon_Yamaha_FZ8_REA_50892017.htm?ca=11&w=3

Mc-varuhuset påstår sig ha plockat ut ungefär 3 gånger så mycket som du anger som max med slipon, modifikation av luftburken, KNfilter samt mappning.
För dryga 5000 får du bazzaz med både bränslestyrning, quickshifter och traction Control.
Slipon ligger på drygt 2000 på e-bay, går att få tag i för lite drygt samma peng här i Sverige. Vill man vänta 8 veckor kan man få ett bra pris på mitt slipon (Yoshi R77D med kolfiberände)
 

MÅLAREN

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
FZ8N 11a
Mc-varuhuset påstår sig ha plockat ut ungefär 3 gånger så mycket som du anger som max med slipon, modifikation av luftburken, KNfilter samt mappning.
För dryga 5000 får du bazzaz med både bränslestyrning, quickshifter och traction Control.
Slipon ligger på drygt 2000 på e-bay, går att få tag i för lite drygt samma peng här i Sverige. Vill man vänta 8 veckor kan man få ett bra pris på mitt slipon (Yoshi R77D med kolfiberände)
Stämmer säkert. Blir ju ca 10.000 kr då med en bänkkörning och ett k&n ?. Och då får man runt 10 pållar extra ?. Själv har jag bara enbart En Leo Vince på min och är nöjd. Om det ska moddas mer, så blir det på en annan hoj.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Stämmer säkert. Blir ju ca 10.000 kr då med en bänkkörning och ett k&n ?. Och då får man runt 10 pållar extra ?. Själv har jag bara enbart En Leo Vince på min och är nöjd. Om det ska moddas mer, så blir det på en annan hoj.

Har för mig att de snackade om 12-15, vilket är ett ganska bra resultat med tanke på ursprungseffekten. Dock kvarstår fakta - det är 12-15 häst som absolut inte gör skada, skulle tillochmed behövas enligt mig, sen är inte jag, och uppenbarligen inte du heller speciellt sugen på att pynta vad det kostar, framförallt inte på en Fazer, men det är ju lite av en annan femma. TCn hade dock inte varit fel att ha förra året när jag körde med de där jävla eltejpsdäcken som de levereras med...
Dessutom slipper du ju allt som har med garanti att göra om du installerar PC eller bazzaz :banana
 

MÅLAREN

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
FZ8N 11a
Har för mig att de snackade om 12-15, vilket är ett ganska bra resultat med tanke på ursprungseffekten. Dock kvarstår fakta - det är 12-15 häst som absolut inte gör skada, skulle tillochmed behövas enligt mig, sen är inte jag, och uppenbarligen inte du heller speciellt sugen på att pynta vad det kostar, framförallt inte på en Fazer, men det är ju lite av en annan femma. TCn hade dock inte varit fel att ha förra året när jag körde med de där jävla eltejpsdäcken som de levereras med...
Dessutom slipper du ju allt som har med garanti att göra om du installerar PC eller bazzaz :banana
Jo lite fler kusar hade inte skadat. Ångrar lite att man inte köpte Fz1an från början. Blir ju lite dyrare försäkring. Pröjsar 2700 hel/hel nu. Man blir fan aldrig nöjd........Finns för många märken och modeller att välja på
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Jo lite fler kusar hade inte skadat. Ångrar lite att man inte köpte Fz1an från början. Blir ju lite dyrare försäkring. Pröjsar 2700 hel/hel nu. Man blir fan aldrig nöjd........Finns för många märken och modeller att välja på

Själv bankar jag huvudet i väggen för att jag inte valde mv-agusta f3 istället, blir en sån till hösten tror jag, om inte lill-panigalen drar för mycket i mig. För lite själ i fazern, och så känns den för snäll på nå vis... Nåväl, den är åtminstone skön för långkörningar som jag snart ska ut på igen! Ska väl dreva om lite för serpentinvägarnas skull dock ^^
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Som nyfrälst blir jag tvungen att säga emot dig på bägge punkter. Gillar den skarpt :)

Det är en bra cykel, pratar man med rätt folk så har den riktigt bra garantier, skottsäker motor, skön att köra, någorlunda bränslesnål, inbjuder till åtminstone halvbusig körning :) Dock är det tyvärr inte hojen för mig helt enkelt, jag saknar clipons vid varenda gaspådrag, tycker jag sitter för högt och har insett att jag ofta har roligare på min fallfärdiga z500 -81. Så efter europaresan om 2 veckor så kommer den vara till salu.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Själv bankar jag huvudet i väggen för att jag inte valde mv-agusta f3 istället, blir en sån till hösten tror jag, om inte lill-panigalen drar för mycket i mig. För lite själ i fazern, och så känns den för snäll på nå vis... Nåväl, den är åtminstone skön för långkörningar som jag snart ska ut på igen! Ska väl dreva om lite för serpentinvägarnas skull dock ^^

16T fram, öppet avgassystem, k&n filter och den e inte så snäll då.
Men om det e clip-ins du vill ha ..
 

A.Isaksson

Idiot
Gick med
4 Jul 2010
Ort
Eksjö
Hoj
CRF 250 -12 Yamaha FZ8-N -11
Sitter ett leo vince slip-on på. Tänkte inhandla k&n. Försvinner garantin om man monterar powercommander? Isf går det fetbort, finns ingen människa med mer otur än mig så garantin är guld värd.
Öhlinare säger ni. Vet inte om jag är tillräckligt erfaren för att få nytta utav dom pengarna en sån kostar.
Ett crossstyre eller liknande har jag kikat på. Någon som testat?
Sitter en mindre regskylt-hållare så den groteska röven är fixad. Beställt vitt bakljusen med integrerad blinkers med.
Sitter det 17t framdrev original? Någon som har artikelnummer på ett 16t?

Tack
 

Fri

Pendlare
Gick med
18 Apr 2014
Ort
Täby
Hoj
FZ1-SA -12
Dock är det tyvärr inte hojen för mig helt enkelt, jag saknar clipons vid varenda gaspådrag, tycker jag sitter för högt och har insett att jag ofta har roligare på min fallfärdiga z500 -81.
Övervägde några sportigare hojar innan jag köpte denna, men nyare årsmodell plastraket var så löjligt dyr att försäkra att det inte var värt att fortsätta tänka tanken. Kollade även på BMW K1200S (163hp) och K1300S (175hp) med clipon. Dessa är försäkringsbara men nu föll det på annat för min del.

Men om du har kul på en 81:ans Kawa så borde det finnas massor racers från början av 2000-talet som kan funka? Hoppas du hittar något skoj som du trivs med :)
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Övervägde några sportigare hojar innan jag köpte denna, men nyare årsmodell plastraket var så löjligt dyr att försäkra att det inte var värt att fortsätta tänka tanken. Kollade även på BMW K1200S (163hp) och K1300S (175hp) med clipon. Dessa är försäkringsbara men nu föll det på annat för min del.

Men om du har kul på en 81:ans Kawa så borde det finnas massor racers från början av 2000-talet som kan funka? Hoppas du hittar något skoj som du trivs med :)

Ja det är ju inte så att jag lider direkt, det är en bra hoj som sagt o för långturer är den klart bättre lämpad än hojarna jag sneglar på, men som Mälaren säger, man är ju fan skadad o blir aldrig nöjd :glömdet
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Sitter ett leo vince slip-on på. Tänkte inhandla k&n. Försvinner garantin om man monterar powercommander? Isf går det fetbort, finns ingen människa med mer otur än mig så garantin är guld värd.
Öhlinare säger ni. Vet inte om jag är tillräckligt erfaren för att få nytta utav dom pengarna en sån kostar.
Ett crossstyre eller liknande har jag kikat på. Någon som testat?
Sitter en mindre regskylt-hållare så den groteska röven är fixad. Beställt vitt bakljusen med integrerad blinkers med.
Sitter det 17t framdrev original? Någon som har artikelnummer på ett 16t?

Tack

Finns de som inte vill utföra garantiåtgärder pga slipon endast, grinigt perkele. Den går tydligen lent redan från fabrik, vilket blir värre med slipon och än värre med kn-filter, så det rekommenderas inte utan mappning.
Fz8 har 16t framdrev orginal.
 

A.Isaksson

Idiot
Gick med
4 Jul 2010
Ort
Eksjö
Hoj
CRF 250 -12 Yamaha FZ8-N -11
Finns de som inte vill utföra garantiåtgärder pga slipon endast, grinigt perkele. Den går tydligen lent redan från fabrik, vilket blir värre med slipon och än värre med kn-filter, så det rekommenderas inte utan mappning.
Fz8 har 16t framdrev orginal.
Hade i tanke att mappa den. Någon som vet firma som gör det i jkpg-trakten?
Eller någon som haft PC och haft inne cykeln på garantiåtgärder? Går väl bara montera bort den vid inlämnande?
Någon som haft med Mascot motor att göra vid garantiåtgärder?

Skulle vilja ha den lite rappare, eller kvickare. Kanske skulle leta på ett 15t drev då.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Hade i tanke att mappa den. Någon som vet firma som gör det i jkpg-trakten?
Eller någon som haft PC och haft inne cykeln på garantiåtgärder? Går väl bara montera bort den vid inlämnande?
Någon som haft med Mascot motor att göra vid garantiåtgärder?

Skulle vilja ha den lite rappare, eller kvickare. Kanske skulle leta på ett 15t drev då.

Mappa görs med PC eller Bazzaz, och som sagt, tack o hej garanti.
Borde gå att demontera och skicka in om det skulle vara trassel med garantin, dock rekommenderas även att man kapar lite i luftburken för att få mer flås, det är svårare att återställa om du inte köper en luftburk att ersätta med - vips så är det en jävla massa pengar...
Jag har haft att göra med Mascot när det gäller garanti, de var de enda som jag hittade som fick för sig att kika på hojen ordentligt - resulterade i ett byte av koppling och grävande i lådan. Väl utfört arbete och jag skulle rekommendera dem alla dagar i veckan, bra priser och bra service dessutom!

Fick du med original ljuddämpare?
 

MÅLAREN

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
FZ8N 11a
Har satt på crosstyre på min. Skönare känsla helt enkelt. Brukar inte vara nån fara att enbart köra med slipon. Men byter man filter så måste man ändra luft/bränsle blandningen, därav PC:n. Gör nog susen att dreva om framtill, men tråkigt att köra motorväg. På min 11a sitter det Öhlins originalmonterad baktill.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top