Yamaha FZ-tråden

Jag har 180 på min fz8n -2011, konstigt att det inte är samma på fz8 och fz1
 
Last edited:
Äntligen lite väder så man kan köra:)
De sprack ganska fort
 
Last edited:
slip-on gör en del tycker jag, inte minst på vikten. Sen köpte jag andra insugstrattar i kombination med sportluftfilter, och jag upplever det som betydligt roligare. Känns som hojen andas lite bättre, och den LÅTER betydligt bättre.
 
Tack för input. Är det idé att skaffa sportfilter efter slipon om man inte tänkt bänka hojen?

Nej! jag "tror" inte på sportfilter har det ej själv.Höll på och testade på min förra Mc kawasaki z750 inge bra om man inte som du själv nämner PC III och bänkning.Finns så mycket power i FZ1:an så jag är ganska nöjd nu gäller det att försöka köra lite.:tummenupp
 
Äntligen lite väder så man kan köra:)
De sprack ganska fort
Idag (läs igår) så gick min maskin genom i ombesiktningen utan problem.Jag monterade tillbaka giraffhalsen lite pul :-( nu är jag precis klar med återmontering av miniskylten.Känns helt ok Bilprovningen är gud det har jag lärt mig iallafall.:hej
 
Hej någon mer än mig som upplevt vibrationer vid 2800-2900 varv det känns ända ner till fotpinnarna. I övrigt inga som helst vibrationer.Oavsett växel? Mc är en fz1-s 08 mvh
 
Idag (läs igår) så gick min maskin genom i ombesiktningen utan problem.Jag monterade tillbaka giraffhalsen lite pul :-( nu är jag precis klar med återmontering av miniskylten.Känns helt ok Bilprovningen är gud det har jag lärt mig iallafall.:hej

Härligt! Dom har stor makt, lika jobbigt att fara dit som till tandläkaren.
 
Hur har ni biffiga gubbar ställt in fjädringen på era FZ:or? Är det generellt som så att fjäderförspänning, återfjädringens dämpning och kompressionsdämpningen skall vara hårdare inställt ju tyngre man är? Om man gillar fart och ha knäskrap i kurvorna är det då hårdare inställning som gäller? Är helt novis på dessa inställningar så skulle vara tacksam för tips :Bugar
 
Med förspänning justerar du chassigeometrin. Kompressionsdämpning och retur justeras efter den vägen du kör på för tillfället. För mycket komp dämpning och du överbelastar däcken vid potthål och andra ojämnheter. För lite och gaffeln kan kännas för svampig och mjuk. Kör helt enkelt på din favoritsträcka fram och tillbaka med skruvmejsel i fickan och justera ett klick i taget och en inställning i taget
 
Ok, men mer förspänning krävs för tyngre förare och när man exempelvis skall köra långt med frugan därbak. Eller?
 
Ok, men mer förspänning krävs för tyngre förare och när man exempelvis skall köra långt med frugan därbak. Eller?

Hehe nä. Då ska du bara ha en hårdare fjäder. Att bara dra ihop den gör inte den hårdare. Tänk på Petter Niklas när han har varit i havet
 
Hej någon mer än mig som upplevt vibrationer vid 2800-2900 varv det känns ända ner till fotpinnarna. I övrigt inga som helst vibrationer.Oavsett växel? Mc är en fz1-s 08 mvh

Hallå ingen som har nå vibrationer i sin fz1 alls? Det märks tydligt mellan 70-85 på sexans växel.
Har iaf kollat alla bultar och även kedjespelet.
 
Hallå ingen som har nå vibrationer i sin fz1 alls? Det märks tydligt mellan 70-85 på sexans växel.
Har iaf kollat alla bultar och även kedjespelet.

Jag har inte märkt nått alls på min. Det kan inte vara så att du tappat en vikt från framfälgen som gör att de blivit obalans? Har det på bilen och den hoppar som mest i 70 sen försvinner de om jag går upp i 90
 
Jag har inte märkt nått alls på min. Det kan inte vara så att du tappat en vikt från framfälgen som gör att de blivit obalans? Har det på bilen och den hoppar som mest i 70 sen försvinner de om jag går upp i 90

Vibrationen har med motorn att göra. Det är mellan 2500 rpm och 3000 oavsett växel eller gas. Det är inte mycket egentligen. Men endå så pass att jag stör mig på det. Den går klockrent i motor å allt annars.
 
Vibrationen har med motorn att göra. Det är mellan 2500 rpm och 3000 oavsett växel eller gas. Det är inte mycket egentligen. Men endå så pass att jag stör mig på det. Den går klockrent i motor å allt annars.

Det är en motorcykel. Den SKA vibrera och dåna. Du kanske vill ha en scooter istället?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top