Yamaha FZ-tråden

Ärligt talat, jag tyckte att jag körde snabbt innan jag försökte hänga på dig på SVT (?) då två stycken körde in i varandra och ner i diket, men det var svårt. Om du ändå är så van vid liten cykelstigsmoppe, varför inte prova en Triumph ? Street Triple till ex. Eller den nya Suzuki GSR750, den ser riktigt bra ut. Yamaha FZ8 är väl ok, men ändå lite byggd på FZ1. FZ1 är en stor hoj som är högt drevad, och måste leva på höga varv för att leverera hjärtflimmer (och det gör den) men på tajta vägar så ska man kanske ha en lite mer lättsvängd hoj. Ifs, på FZ1 har du fullt justerbar fjädring, så du kan ändra karaktären lite genom att skruva

Nä nått annat än Yamaha blir det inte..
 
Ja då får jag presentera mig här med nu =)
Var och hämta mig en FZ6 S2 idag med 331mil på mätaren. Helt orginal men det ska beställas ett Mivv system nu i veckan.
Länktar till torra vägar nu!
 
Rastad i Lördags efter den långa vintern.

Fy fan vad skoj det är att köra!
Man blir glad bara av tanken.
Det blir en runda till helgen också!

Haha, Javaguru. Jag gillar ditt inlägg skarpt!
 

Bifogat

  • IMG_0196.jpg
    IMG_0196.jpg
    261.7 KB · Visningar: 116
Fz6 s2

Torråkt lite idag på min nya FZ6 S2, från 2007 men fabriksny. Stått i garaget i 36 timmar nu och det kliar i hela kroppen, vill åka. Bort med snön nu!:yoparty
 
tja .. jag vet inte. Den blir ju lite piggare. Jag drevade aldrig min. Krashade innan jag hann bestämma mig om jag ville spendera pengarna på ett verkstadsbesök för drevning. Jag upplevde den dock som lite trög då och då, typ när man drar iväg från stillastående utan att varva. Sen om man vill koppla upp hojen i 2:an så behöver man nog ett mindre drev. Men man kan ju spara drevningen till den dagen man känner behövet av det.
 
Trög att koppla upp på 2an?? Man gasar ju upp den med risk att slå över på 2an :D
 
Tänkte bara upplysa folk om ett försäkringsbolag jag noterat i en annan tråd:

http://www.svedea.se

I dagsläget har jag Bilsport MC och betalar runt 4800 för halvförsäkring. Helförsäkring ligger på 12500 ungefär.

Jag ringde svedea o kollade:

Yamaha FZ1-S 2007 års modell.

4077:- för HELförsäkring inkl SMC rabatt och då får alla i familjen köra MC'n.

Mvh
 
Fz6:a

Nerdrevning är väl bara lönt om man vill åka på bakhjulet?

Jag känner inget större behov av det, för när man drar på rullen så händer det grejer gott och väl. Den skrämmer mig fortfarande.

Det med Svedea låter ju för bra för att vara sant.
Har försäkringsbolaget funnits länge? Självrisken lär ju vara hög?

Fy fan vad jag ska ut och köra i morgon!
 
Nerdrevning är väl bara lönt om man vill åka på bakhjulet?

Jag känner inget större behov av det, för när man drar på rullen så händer det grejer gott och väl. Den skrämmer mig fortfarande.

Det med Svedea låter ju för bra för att vara sant.
Har försäkringsbolaget funnits länge? Självrisken lär ju vara hög?

Fy fan vad jag ska ut och köra i morgon!

Det verkar vara något stort tyskt försäkringsbolag som ligger bakom så det verkar inte skumt i min mening.

2500 i självrisk vid vagnskada :Bugar
 
Det verkar vara något stort tyskt försäkringsbolag som ligger bakom så det verkar inte skumt i min mening.

2500 i självrisk vid vagnskada :Bugar

Det låter riktigt bra. Jag betalar 7100 om året för min hos bilsport och mc, men då står den ju inte på mig. Då är ju självrisken vid vagnskada 10000 och det är rätt mastigt.
 
Jag avråder från att teckna hos svedea. Speciellt när det gäller helförsäkring. Kolla gärna deras villkor. Luddiga formuleringar med syfte att lämna möjlighet för fbolaget att neka utbetalning.
 
Jag avråder från att teckna hos svedea. Speciellt när det gäller helförsäkring. Kolla gärna deras villkor. Luddiga formuleringar med syfte att lämna möjlighet för fbolaget att neka utbetalning.

Har läst ditt inlägg i försäkringstråden och tycker väl snarare att du e grymt paranoid.

Bilsport MC har ju liknande krav och det är absolut inget konstigt med det.

Från bilsport mc:

"C) Åsidosättande av aktsamhetskraven
Vi har rätt att göra nedsättning av ersättningen vid skada om du inte har uppfyllt aktsamhetskraven eller följt andra tillämpliga regler, lagar och föreskrifter.

Avdragets storlek beror
på vad som är skäligt med hänsyn till omständigheterna.
Nedsättningen är 25 - 100 % av ersättningen. Om det finns speciella nedsättningsregler redovisas
de för respektive skadehändelse.
D) Uppsåt, grov vårdslöshet
Om du med uppsåt orsakar ett försäkringsfall lämnas ingen ersättning till dig. Om du genom grov
vårdslöshet orsakar ett försäkringsfall kan ersättningen till dig helt utebli eller minskas med hänsyn
till omständigheterna. Nedsättningen är 25 - 100 % av ersättningen."

"5.1 Trafikförsäkringen gäller inte
A) Under tävling eller träning inför tävling eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande
former."


Dessa tre är ju snarlika med Svedea's krav på att man inte få köra bana, hastighetskörning / uppvisningskörning.

Dessutom så måste dom ju givetvis bevisa att du kört för fort, och hur gör dom det?

Tror nog snarare att du fått för dig att bara för att dom är nya så är dom opålitliga.

Vakna!
 
Har läst ditt inlägg i försäkringstråden och tycker väl snarare att du e grymt paranoid.

Bilsport MC har ju liknande krav och det är absolut inget konstigt med det.

Från bilsport mc:

"C) Åsidosättande av aktsamhetskraven
Vi har rätt att göra nedsättning av ersättningen vid skada om du inte har uppfyllt aktsamhetskraven eller följt andra tillämpliga regler, lagar och föreskrifter.

Avdragets storlek beror
på vad som är skäligt med hänsyn till omständigheterna.
Nedsättningen är 25 - 100 % av ersättningen. Om det finns speciella nedsättningsregler redovisas
de för respektive skadehändelse.
D) Uppsåt, grov vårdslöshet
Om du med uppsåt orsakar ett försäkringsfall lämnas ingen ersättning till dig. Om du genom grov
vårdslöshet orsakar ett försäkringsfall kan ersättningen till dig helt utebli eller minskas med hänsyn
till omständigheterna. Nedsättningen är 25 - 100 % av ersättningen."

"5.1 Trafikförsäkringen gäller inte
A) Under tävling eller träning inför tävling eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande
former."


Dessa tre är ju snarlika med Svedea's krav på att man inte få köra bana, hastighetskörning / uppvisningskörning.

Dessutom så måste dom ju givetvis bevisa att du kört för fort, och hur gör dom det?

Tror nog snarare att du fått för dig att bara för att dom är nya så är dom opålitliga.

Vakna!

Ta det lugnt. Ja, jag e lite paranoid. Dock har jag varit med om en olycka där Bilsport-mc har skött det exemplariskt. Vad jag hängde upp mig på, om du läser försäkringstråden igen, är den luddiga formuleringen.

Dessutom behöver de inte bevisa att du har kört för fort. i ett försäkringsärende , om f-bolaget anser att du har handlat fel så ligger bevisbördan på DIG.

Jag är också paranoid för att jag har sett vilket helvete min polare har med IF efter sin vurpa i somras. Att avråda kanske var lite för mycket, eftersom jag inte vet något om Svedea.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top