Yamaha FZ-tråden

Tja. Har nydligen införskaffat en FZ1-N 2007 men har några frågor.

1. Gör det stor skillnad med PC3? (bara slipon)
2. Värt att skaffa KN-filter eller är orginal billigt?
3. Jag såg att det sitter dubbla spjäll i insuget. Någon som testat att leka med dom elmotorstyrda spjällen?
4. Finns det kitt med bromsslangar, gaswire och kopplingswire för det verkar vara vad man får lov att byta om man skall få på ett cross-styre?

Enligt ett slip-on test i Bike (?) får du ut en ökning med 10hk med ett öppet (utan db-killer) Yoshimura TRC rör. Det finns en del saker du kan göra med hojen, kolla videos på http://www.copperdawg.com/, som "airbox mod" där du kapar botten på luftburken för bättre flöde, flyttar sladdarna till utanför ramen så att du får bättre kalluftsgenomströmning till luftboxen, "flies mod" (kan inte förklara den) du kan borra ut katalysatorn om du inte vill lägga 10k på ett helsystem, drevning till 16 eller 15 (enligt vissa ger 15-drev "rätt" karaktär - helt vild alltså)

lycka till
 
Tja. Har nydligen införskaffat en FZ1-N 2007 men har några frågor.

1. Gör det stor skillnad med PC3? (bara slipon)
2. Värt att skaffa KN-filter eller är orginal billigt?
3. Jag såg att det sitter dubbla spjäll i insuget. Någon som testat att leka med dom elmotorstyrda spjällen?
4. Finns det kitt med bromsslangar, gaswire och kopplingswire för det verkar vara vad man får lov att byta om man skall få på ett cross-styre?

Tja..
Jag har en -07 med PCIII, K&N filter, moddad luftburk, Yoshi TRC, 16t drev. En del finns dokumenterat tidigare i tråden.
Rätt bänkat gör det stor skillnad!! Kanske inte så mkt på toppeffekten men i mellanregistret!!
Kan rekommendera Motospeed i Västerås, dit åker jag tillbaka nästa gång jag skall upp i bänk!!!!!!!!! :tummenupp
Dock har jag lite problem med min vid 3-4000rpm, känns nästan bara på 4:ans vxl. Gick inte att trixa bort med PCIII. Nu lurar jag på att justera/byta TPS.
Tanken har också slagit mig att minska secondary flies (spjällen) i area och montera en FCE (Fuel Cut Eliminator). Detta skall tydligen kunna råda bot på en del av mina bekymmer...
Sen är det ju kul att locka fram de där extra hk som finns i motorn!! :banana

Skall över till USA i vår så det blir att handla där borta!!:D

Sen måste jag skaffa nya fegpinnar till fotpinnarna... Mina är helt borta och jag sliter nu på själva fotpinnen i alu. Bankörning sliter.....

Lycka till...
 
Enligt ett slip-on test i Bike (?) får du ut en ökning med 10hk med ett öppet (utan db-killer) Yoshimura TRC rör. Det finns en del saker du kan göra med hojen, kolla videos på http://www.copperdawg.com/, som "airbox mod" där du kapar botten på luftburken för bättre flöde, flyttar sladdarna till utanför ramen så att du får bättre kalluftsgenomströmning till luftboxen, "flies mod" (kan inte förklara den) du kan borra ut katalysatorn om du inte vill lägga 10k på ett helsystem, drevning till 16 eller 15 (enligt vissa ger 15-drev "rätt" karaktär - helt vild alltså)

lycka till

Jätte bra sida:tummenupp

Tja..
Jag har en -07 med PCIII, K&N filter, moddad luftburk, Yoshi TRC, 16t drev. En del finns dokumenterat tidigare i tråden.
Rätt bänkat gör det stor skillnad!! Kanske inte så mkt på toppeffekten men i mellanregistret!!
Kan rekommendera Motospeed i Västerås, dit åker jag tillbaka nästa gång jag skall upp i bänk!!!!!!!!! :tummenupp
Dock har jag lite problem med min vid 3-4000rpm, känns nästan bara på 4:ans vxl. Gick inte att trixa bort med PCIII. Nu lurar jag på att justera/byta TPS.
Tanken har också slagit mig att minska secondary flies (spjällen) i area och montera en FCE (Fuel Cut Eliminator). Detta skall tydligen kunna råda bot på en del av mina bekymmer...
Sen är det ju kul att locka fram de där extra hk som finns i motorn!! :banana

Skall över till USA i vår så det blir att handla där borta!!:D

Sen måste jag skaffa nya fegpinnar till fotpinnarna... Mina är helt borta och jag sliter nu på själva fotpinnen i alu. Bankörning sliter.....

Lycka till...

Undra vad han gör med den där FCE egentligen. Sen tycker jag att plocka bort dom första spjällen måste ju göra susen. Den som Javagura länkar till klipper ju bort delar av spjällen men det borde ju kunna ge lustig effekt på halvgas. Varför inte bara ta bort dom?

Såhär ser min ut idag :)
 

Bifogat

  • 36283_10150114148570605_517595604_8032425_1740512_n.jpg
    36283_10150114148570605_517595604_8032425_1740512_n.jpg
    72.4 KB · Visningar: 97
håller med där .. det finns effekt i massor redan.

vad ska du införskaffa uberkill ?

Funderar på en 2-3 år gammal FZ1, har inte bestämt om jag vill ha N eller S. Då är det åtminstone 2-3 års garanti kvar och den går att försäkra billigt i Bilsport MC. Effekten räcker till och jag vill ha en utan slipon för jag har brölat färdigt i mitt mc liv (se garagebilder). Sedan vill jag helst ha ABS för jag antar att det räddade mitt liv i somras eller åminstone räddade mig från allvarligare skador då jag panikbromsade i kurva och fick ner hastigheten rejält..

Hur upplever du din hoj?
 
Funderar på en 2-3 år gammal FZ1, har inte bestämt om jag vill ha N eller S. Då är det åtminstone 2-3 års garanti kvar och den går att försäkra billigt i Bilsport MC. Effekten räcker till och jag vill ha en utan slipon för jag har brölat färdigt i mitt mc liv (se garagebilder). Sedan vill jag helst ha ABS för jag antar att det räddade mitt liv i somras eller åminstone räddade mig från allvarligare skador då jag panikbromsade i kurva och fick ner hastigheten rejält..

Hur upplever du din hoj?

Jag gillar den jättemycket. Jag kör till jobbet, i stan, buskörning med wheelies, långa sträckor, ja allt. Den passar bra till allt med, kanske inte perfekt, men den är väldigt mångsidig. Bra med kraft i hela registret, även på 1500-3000 RPM, där man är ofta i stan. Skön att sitta på, även längre stunder. Känns kanske lite tung att manövrera men det e inte hela världen. Tillräckligt smidig, för att inte kompromissa med högfartsstabilitet.

Det jag kan hänga upp mig på är bensinförbrukningen som är aningen hög, fotpinnarna som sitter för långt ner och fram, vilket också gör att de tar i för tidigt. Inte jättemycket plats under kutsen, tankmätaren brukade visa fel innan jag fick den bytt på garanti, och så är den ganska framtung - svårare att slanga.

Jag har kört många andra hojar, ja, i princip allt jag tycker är intressant, och jag har ändå svårt att tänka mig byta till något annat.
 
Sen måste jag skaffa nya fegpinnar till fotpinnarna... Mina är helt borta och jag sliter nu på själva fotpinnen i alu. Bankörning sliter.....

Lycka till...

Jag plockade bort original pinnarna och ersatte med en kort insex skruv. Då sticker alltså endast huvudet på skruven ut ca 8mm. (se bilden i mitt garage)
 
... Skön att sitta på, även längre stunder...

Då är du bra mycket mer härdad än vad jag är för detta anser jag vara hojens största plump i protokollet... Jag får faktiskt riktigt ont av att köra längre sträckor, får faktiskt ont av korta sträckor och kanske till och med ont av att bara titta på sadeln.

Annars är jag ju grymt nöjd...

Java, jag kommer nog spendera ganska mycket tid i Malmö detta året (:tuttar) så vi måste ut och köra en sväng tillsammans. Ser fram emot när all denna vita skit smält bort...
 
Det låter bra! Ang. sadeln, så finns det mkt skönare alternativ, kolla på fz1-forum.org och sök på gel seat. Det finns sadlar från Corbin, Top Saddlery, etc etc... Dyrt, men men... Jag klarar ett bra tag tack vare inbyggd dämpning ;-)

och för det andra så.tänkte jag på ducati 1098 och SM hojar när jag sa att den var skön. Den e definitivt inte skön som en bmw tourer eller kawa zzr 1400
 
Last edited:
Jag gillar även Triumph Street Tripple R, fin lätt hoj med tillräcklig kraft och fina komponenter. Har du provat den javaguru?
 
jepp, har kört den några gånger. Precis som du och många andra beskriver den, är den lätt och fin hoj med gott om kraft. Kvaliten känns bra också. Däremot så känns den alldeles för liten för mig, och FÖR lätt, och instabil i hög fart. Jag kör en del motorväg, och det hade varit en pina att göra det med en Street Triple. Det är helt klart en bus och lekhoj som passar jättebra i stan, och lite 70-vägar. Så fort man vill sträcka på benen så känns den dock för liten och lätt. Försäkringen har också blivit mkt dyrare eftersom den har blivit populär, och många har hunnit krasha. Kolla in Speed Triple ist, ännu snyggare, lite mer "kött på benen"

Helt klart mina favoriter när det gäller design (både street och speed triple)
 
Vad gäller Speed Triple innan den senaste ny så tycker jag den har varit för gammal vad gäller teknik mm. Den nya gillar jag och vill gärna prova i sommar.

Är det inte dags för Yamaha att komma med en ny lite lättare FZ1? Jag vill ha bättre ABS, bättre ljuddämpning (mindre brum), bättre vrid och något jämnare effektkurva. Sedan vore det inte dumt med lite bättre dämpare och fjädring också. Den hojen skulle jag köpa!
 
det spelar ingen roll om det var gammal ouppdaterad teknik, det e helt klart en skitbra hoj, som också är skitsnygg. Hade de bara slängt på ABS och kanske antispin, uppdaterad instrumentpanel som man kan även se i solljus, och lite bättre känsla i växelpedalen, så hade det varit tillräckligt. Nu har de gjort den fruktansvärt ful med de nya lamporna, och ABS:en kommer för sent för att betraktas som en nyhet :/

Jag håller delvist med om att en lättare FZ1 skulle varit intressant. Samtidigt räknar försäkringsbolagen hästkrafter per kilo, så vad jag egentligen önskar är en dämpare som väger 15kg, en subframe i gjutjärn som väger ytterligare 15 kg, så jag kan skruva av den och ersätta den med tillbehörsram i aluminium. Som Yamaha också hade kunnat lätt sälja på oss isf. Sim sala-bim hade hojen varit 22 kilo lättare, men ändå klassad som touring. Det hade även varit bra med fler verktyg som väger ännu mer, plus sidostödsplatta under kutsen, också den i gjutjärn, så man ökar på torrvikten.
Jag vill definitivt inte ha jämnare effektkurva. jag vill ha 2 effektlägen, 1 för bränsleekonomi, ett för normal (full effekt), med knapp på styret. Jag vill ha justerbara fotpinnar och vindruta

Tyvärr verkar Yamaha ha lite ekonomiska problem nu, så det verkar inte komma några fler nyheter, och det blir inte lättare utan huvudsponsor i MotoGP.

Förresten, hur var det, klarar man besiktningen med Yoshimura rör ? Med/utan db-killer ?
 
Jippie

Idag kommer min FZ8-N, ska bli kul och se den:banana dock hade jag inte velat ha den än men då hela mitt köp av denna hojen har varit struligt så kan det väl strula lite till, tur att garageförsäkring är billigt.....
 
vaddå struligt? berätta !

Antar att du lägger upp lite bilder när den kommer ?
 
Last edited:
Såja då har jag monterart på mitt slipon i dag (akrapovic) och jävlar vilken skillnad det blev nu låter den som en racer hoj ska låta. Så nu vill jag bara att den förbanade jävla skit snön försvinner så man dra ut.
Är det någon som har erfarenhet av powercomado till FZ1 (pris,effekt)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top