Yamaha FZ-tråden

ni som har bytt skylthallare, hur gjorde ni med kablarna och blinkersen ?
jag öppnade blinkersglaset och det sag inte ut som att det gick att koppla bort kablarna. Jag kollade ocksa i andra ändan, under sadeln, kan inte se nan lättatkomlig kontakt. jag funderar pa att klippa kablarna ungf. halvvägs och skarva med sockerbitar. Sen tror jag att jag maste köpa miniblinkers ocksa ..

Jag klippte av kablarna under sadel och drog nya. Istället för sockerbitar så kan man löda ihop kablarna och värma på en krympslang. Men det är väl en smaksak.
 
Bilsport & Mc.... kolla med dom .

ps. min är till salu :)

Ofan, kanske verkar mesigt eller egentligen klokt men undrar om den har ABS? har bara övningskört med ABS..

men sedan säger du bilsport&MC. klart, det är hos de jag har kollat :) en 2010 fz1 på en förälder hamnar på 13K i göteborg.
 
skylthållare

Det går att använda originalkablarna utan att klippa dem. Jag är original bög får jag erkänna, och tycker det är snyggast om man kan få till det med original blinkers/kablar. Som du mycket riktigt säger så gick det inte att koppla bort kablarna vid blinkersglasen. Det är ett litet pillande men jag följde kablarna från blinkersglasen, upp igenom skälva stjärten, såg att kablarna låg på höger resp vänster sida, om jag minns rätt fick jag meka bort en del prylar för att komma åt skarven som ligger under och framför original verktygssatsen. Där var det lite knepigt att komma åt skarvarna för höger och vänster sida men det gick:tummenupp
ni som har bytt skylthallare, hur gjorde ni med kablarna och blinkersen ?
jag öppnade blinkersglaset och det sag inte ut som att det gick att koppla bort kablarna. Jag kollade ocksa i andra ändan, under sadeln, kan inte se nan lättatkomlig kontakt. jag funderar pa att klippa kablarna ungf. halvvägs och skarva med sockerbitar. Sen tror jag att jag maste köpa miniblinkers ocksa ..
 
Ofan, kanske verkar mesigt eller egentligen klokt men undrar om den har ABS? har bara övningskört med ABS..

men sedan säger du bilsport&MC. klart, det är hos de jag har kollat :) en 2010 fz1 på en förälder hamnar på 13K i göteborg.

klart man ska ha ABS om man kan. det kommer bra till pass när du väl är mitt inne i en panikbromsning. Känns inte som att stoppies är viktigare.

Det går att använda originalkablarna utan att klippa dem. Jag är original bög får jag erkänna, och tycker det är snyggast om man kan få till det med original blinkers/kablar. Som du mycket riktigt säger så gick det inte att koppla bort kablarna vid blinkersglasen. Det är ett litet pillande men jag följde kablarna från blinkersglasen, upp igenom skälva stjärten, såg att kablarna låg på höger resp vänster sida, om jag minns rätt fick jag meka bort en del prylar för att komma åt skarven som ligger under och framför original verktygssatsen. Där var det lite knepigt att komma åt skarvarna för höger och vänster sida men det gick:tummenupp

jag misstänkte att man var tvungen att skruva bort grejer.var det inte jobbigt att dra tillbaka kablarna sen och lägga de som innan ?
 
Last edited:
Jo, det var lite pyssel med det. Men det är ganska gott om plats under de pryttlar som Yamma envisas med att ha. Gumman & ungar till staden och du själv inlåst i garaget. Meka i lugn och ro så funkar det:tummenupp Men, det var faktiskt inte så jä--igt som det låter. Och är man original bög som jag får man ju belöningen när det ligger där snyggt och prydligt:tungan
Jag mekade bort mer än vad som krävdes för att se hur kablarna låg men det var bara bra för att komma åt. Jag la upp allt på ett litet bord vartefter jag tog bort saker och monterade sen i omvänd ordning, det funkade.
klart man ska ha ABS om man kan. det kommer bra till pass när du väl är mitt inne i en panikbromsning. Känns inte som att stoppies är viktigare.



jag misstänkte att man var tvungen att skruva bort grejer.var det inte jobbigt att dra tillbaka kablarna sen och lägga de som innan ?

Glömde en sak. Kabelhärvan blir ju längre när man monterar en ny skylthållare, men det löste jag genom att lägga båda kablarna som det låg från början och sen "rulla" ihop kablarna i utrymmet som finns under verktygssatsen.
klart man ska ha ABS om man kan. det kommer bra till pass när du väl är mitt inne i en panikbromsning. Känns inte som att stoppies är viktigare.



jag misstänkte att man var tvungen att skruva bort grejer.var det inte jobbigt att dra tillbaka kablarna sen och lägga de som innan ?
 
Last edited:
på morsans man som är 47 år gammal och haft mc kort sedan han var 16 år så landar en fz1 13 000kr hel/hel och då i göteborg.

jag gissar att en fz8 hamnar omkring 8000-10 000.
ungefär som en Z750 då alltså. Fz8 lär ha runt 100 hk så just därför lär den prestandamässigt vara som z750 men sedan är de också av samma storlek vilket gör de väldigt lika.
Kolla noga vad som gäller med försäkringen om din mammas man står för hojen. Vilka får köra hojen? Får han låna ut den (till dig)? Själv står jag för sonens hoj och då blir försäkringen ungefär dubbelt så dyr än om bara jag ska köra hojen. Samt jag har hört folk som inte fått ut någon ersättning om fel person kör hojen vid olyckan.
Kolla noga villkoren!!!!
 
Ofan, kanske verkar mesigt eller egentligen klokt men undrar om den har ABS? har bara övningskört med ABS..

men sedan säger du bilsport&MC. klart, det är hos de jag har kollat :) en 2010 fz1 på en förälder hamnar på 13K i göteborg.

Jag betalar iaf 6500ca hel/hel bor en bit utanför malmö så det räknas kanske som håla och försäkringen där efter. Jag är 33år. Hojen är en 06a.
 
på morsans man som är 47 år gammal och haft mc kort sedan han var 16 år så landar en fz1 13 000kr hel/hel och då i göteborg.

jag gissar att en fz8 hamnar omkring 8000-10 000.
ungefär som en Z750 då alltså. Fz8 lär ha runt 100 hk så just därför lär den prestandamässigt vara som z750 men sedan är de också av samma storlek vilket gör de väldigt lika.
Kolla noga vad som gäller med försäkringen om din mammas man står för hojen. Vilka får köra hojen? Får han låna ut den (till dig)? Själv står jag för sonens hoj och då blir försäkringen ungefär dubbelt så dyr än om bara jag ska köra hojen. Samt jag har hört folk som inte fått ut någon ersättning om fel person kör hojen vid olyckan.
Kolla noga villkoren!!!!

Var försäkrar du hojjen då? för på bilsport&MC så kan man endast låna ut hojjen till tjej oavsett ålder.. det är det enda som står om den grejjen.

ska jag ha en egen hojj så får det vara något som går under offroadförsäkring och inte överstiga 800cc. Det är enda realistiska i dagsläget som 24 åring. ALLT annat kan jag bara glömma att försäkra på mig..
 
Hej!

Har kollat på några olika fz1or och jag undrar bara.. vad är den egentliga skillnaden mellan en FZ1-s 2007 och en FZ1-s 2008-10?

Finns det några större ändringar mellan 07orna VS 08,09,10orna? förutom ABS och diverse färgjusteringar?
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Yamaha_FZ1#Generation_II_.282006_-_current.29

Seek and thou shall find. Det e lite dyrt att betala 30.000 eller mer för lite bättre gasrespons på lågvarv. För det finns det nåt som heter slip-on har jag för mig :)

Tack för den infon!

Vart köper man bra tillbehör till en FZ1? Avgas o vita blinkers / bromsljus är väl det jag tänker på främst.

Kollat lite på sponsorlänkarna här på sporthoj men hittar inte mkt.
 


Var försäkrar du hojjen då? för på bilsport&MC så kan man endast låna ut hojjen till tjej oavsett ålder.. det är det enda som står om den grejjen.

ska jag ha en egen hojj så får det vara något som går under offroadförsäkring och inte överstiga 800cc. Det är enda realistiska i dagsläget som 24 åring. ALLT annat kan jag bara glömma att försäkra på mig..


Försäkrad hos Bilsport&mc, deras basförsäkring. Hojen står på mig och då får sonen köra den. Halvförsäkring 4200:_-för en Sv 650. Pris för om enbart jag får köra den (seniorförsäkring) 2700:-. Ska hoen köras av fler pesoner, t ex av dig, och om din mammas karl stå står för den, så är det deras basförsäkring som gäller.
 
Hallå
Vad är det för skillnad mellan fz6-s och fz6-n, förutom framkåpan? Sitter man likadant? Samma motorer osv..
Går det att göra om en fz6-s till en fz6-n, är det värt det pris- och tidsmässigt?
 
Hallå
Vad är det för skillnad mellan fz6-s och fz6-n, förutom framkåpan? Sitter man likadant? Samma motorer osv..
Går det att göra om en fz6-s till en fz6-n, är det värt det pris- och tidsmässigt?

Alla reservdelskataloger pekar ju på samma reservdelar till båda cyklarna så det är nog bara kåpan som är skillnaden ja.
 
Koppla bara ur kablaget..

ni som har bytt skylthallare, hur gjorde ni med kablarna och blinkersen ?
jag öppnade blinkersglaset och det sag inte ut som att det gick att koppla bort kablarna. Jag kollade ocksa i andra ändan, under sadeln, kan inte se nan lättatkomlig kontakt. jag funderar pa att klippa kablarna ungf. halvvägs och skarva med sockerbitar. Sen tror jag att jag maste köpa miniblinkers ocksa ..

Det sitter snabbkopplingar till blinkers under sadeln,det är bara att bända upp flärpen i kontakten och dra isär.Köper du Miniblinkers med diod så får du köpa motstånd också,Blinkerslampor bak är 10Wx2,och eftersom dioderna är på mindre så är motstånden till för att utjämna skillnaden annars blinkar det fort som satan..Samma är det om du byter fram också... Jag köpte skylthållare,blinkers och motstånd på S-Racing.Det har funkat för mig...Du behöver inte klippa kablarna kontakterna på dom nya blinkersna passar rätt in om du säger Märke på hojen..
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top