Yamaha FZ-tråden

Om FZ

Kikat lite på dessa yamahas har lite frågor o funderingar som jag kanske kunde få svar på här, har väl inte forskat för djup i det hela på egen hand men ändå...

Ett påstående: Första årsmodellen kom 2006 o är egentligen en helt ny cyckel gentemot dett företrädare som heter Fazer. Eller? Det e senast -06 man skall ha då eller?

Alu-ram skiljer bla... Right? Andra stora skillnader?

Cykeln jag har spanat på är FZ1-S, tänkte ha den ute på två-timmars söndagsrundor men även lite längre körningar,.. säg upp i Norge o skojja.. Funkar detta? Finns det några bra lösningar för packväskor?

En annan sak, ja tycker att avgassystemet e fult som stryk original, finns det några lösningar för kanske något högdraget system motsvarande, kanske inte så touring =) men för söndagsrunderna o posering vid korvmojjen.

Tack på förhand :tummenupp
 
Ja, denna nya modell kom -06. Förr hette den 1000 Fazer och var iof en helt OK hoj... -06 fick den 7 hk till och precis som du säger aluram bla.
Jag har ej kört föregångaren men dock 450 mil mil med min -07. Satte på ett Yoshi kolfiber istället för den tunga fula orginalburken. Kanske ger nån hk till men det bryr jag mig mindre om...

Ett råd är att satsa på en hoj med ABS !! Väl investerade pengar när situationer uppstår och jag tror att du har igen pengarna vid försäljning. Testat ABS-systemet på bandagar, både vått och torrt, och det är få som stannar på kortare sträcka.......

Nackdelar?? Tja motorns karaktär är ganska toppig men detta löstes med 16t drev fram. Klart mkt bättre och toppfarten minskar bara i teorin sägs det. Sadeln kan ge lite träsmak efter nån timme, själv funderar jag på att köpa en Airhawk att sätta dit vid långkörning.

Sen tycker jag oxå att det är kul att ha en "udda" hoj.....

Hejsan, Men min hoj så har jag tänkt byta ut baklyktan till en men intrigerade blinkers, fixa en mindre skyllthållare och clena upp den bak.
Nån som vet om det är lagligt med intrigerade blinkers i baklyktan?
http://www.bikeit.co.uk/rearlights_product.asp?ID=90

Skaffa fram miniblinkers fram.

Samt så hade jag tänkt åka till skottland på MC semester, någon som kan tipa och en bra tankväska med bra passform? + Kanske en väska att sätta fast på sadeln längst bak?

Det som styr är väl att det skall vara 200mm mellan blinkerserna har jag för mig... Kan bli svårt med inbyggda.
 
Last edited:
jag ska köpa förlängningsats till speglarna, då kanske jag kan se nåt annat än mina armbågar. Sen funderar jag på mindre drev fram också, det känns som jag inte kommer att ligga och pressa i toppfart med en naken hoj. Nån som har siffror på hur pass mycket acceleration och liknande förbättras ?
 
Blir nog inga modifieringar på min fz6. Denna vintern kommer all tid och alla pengar gå till suzukin.
Blir eventuellt att tillverka en ny skylthållare när jag ändå gör en till sukan. Var på väg att byta till ett annat styre förra vintern men orkade aldrig leta upp en passande koplingswire, får se om det kanske blir av. Är annars nöjd med fz6:an som den är. :)
 
Jag har beslut ångest har fått tag i en beg org bellypan till min fz6s
ska jag ha den i org färg eller svart som fram o bakskärm
det lutar åt svart bryter av bra mot motorn
(årets klipp org pris ca 3400 mitt skrot klipp 150 ):tummenupp
 
Cykeln jag har spanat på är FZ1-S, tänkte ha den ute på två-timmars söndagsrundor men även lite längre körningar,.. säg upp i Norge o skojja.. Funkar detta? Finns det några bra lösningar för packväskor?

En annan sak, ja tycker att avgassystemet e fult som stryk original, finns det några lösningar för kanske något högdraget system motsvarande, kanske inte så touring =) men för söndagsrunderna o posering vid korvmojjen.

Tack på förhand :tummenupp

Ja just det.... Kolla in forumet http://www.yamahafz1oa.com/forum/index.php

Mkt info.....

//cage
 
Här kommer en bild på min FZ1!
 

Bifogat

  • fz.JPG
    fz.JPG
    224.1 KB · Visningar: 264
Fin cykel du har :tummenupp Snygg med den vita lacken.

Man tackar!
Din är inte så dum den heller. ;)
Får man fråga var du köpt dina speglar och vad dom kostade?
Såg även att du har en styrdämpare. Tycker du att den gör stor skillnad?
 
Last edited:
Man tackar!
Din är inte så dum den heller. ;)
Får man fråga var du köpt dina speglar och vad dom kostade?
Såg även att du har en styrdämpare. Tycker du att den gör stor skillnad?

Speglarna hittar du på närmaste biltema :D jag tror dom kosta 189 styck.
Jag tycker dom passar rätt fint på hojen, Finare än orginal iaf.

Det var förra ägaren som montera dit styrdämparn. Han upplevde att hojen var orolig och jag vet att några andra tycker det också. Men det beror på hurdan körstil man har förstås. Personligen skulle jag aldrig köra utan styrdämpare för den är ju ändå en bra livförsäkring om inte annat.

Det är en Hyperpro dämpare om du är intresserad.
 
Speglarna hittar du på närmaste biltema :D jag tror dom kosta 189 styck.
Jag tycker dom passar rätt fint på hojen, Finare än orginal iaf.

Det var förra ägaren som montera dit styrdämparn. Han upplevde att hojen var orolig och jag vet att några andra tycker det också. Men det beror på hurdan körstil man har förstås. Personligen skulle jag aldrig köra utan styrdämpare för den är ju ändå en bra livförsäkring om inte annat.

Det är en Hyperpro dämpare om du är intresserad.

Haha, bra pris för ett par speglar. Och ja, dom ser helt ok ut. Tack för infon, funderar på att skaffa en styrdämpare jag med.
 
Jag snackade med Rikard på rg-engineering och han berättade att billigare styrdämpare (nämnde bla Hyperpro) brukar läcka efter ett år eller två. Det finns inga reservdelar att köpa så då är man tvungen att köpa en helt ny. Han rekommenderade öhlins dämpare. Det kanske är värt att köpa en bättre styrdämpare som garanterat håller än att köpa en halvdan för halva priset.

I vinter har jag bytt drev både fram och bak (ett mindre där fram och två mer där bak). Satt på valtermoto krashpuckar och skylthållare med miniblinkers. Mörklagt framblinkersena. Satt på ett HP-slipon. Bytt backspeglar.

/Johannes
 
Jag snackade med Rikard på rg-engineering och han berättade att billigare styrdämpare (nämnde bla Hyperpro) brukar läcka efter ett år eller två. Det finns inga reservdelar att köpa så då är man tvungen att köpa en helt ny. Han rekommenderade öhlins dämpare. Det kanske är värt att köpa en bättre styrdämpare som garanterat håller än att köpa en halvdan för halva priset.

I vinter har jag bytt drev både fram och bak (ett mindre där fram och två mer där bak). Satt på valtermoto krashpuckar och skylthållare med miniblinkers. Mörklagt framblinkersena. Satt på ett HP-slipon. Bytt backspeglar.

/Johannes

Tänk på att Öhlins ska servas var 1000 mil tror jag det är:va !
 
Krickan4 vad har du för styre på din fz? Passa rakt på eller var du tvungen byta nått för att få dit det?
 
Krickan4 vad har du för styre på din fz? Passa rakt på eller var du tvungen byta nått för att få dit det?

Det är 22mm cross styr det kan du köpa över allt! men jag byta till orginall för jag tyckte körställningen blev helt fel!

Men jag tänkte jag skulle prova ett helt rakt och se hur det blir:)
 
Jag har ett Leovince SBK slipon. Ljudet är helt underbart! Jag har förvisso inget att jämföra med sen tidigare men bättre än original systemet med symaskinsljudet. Jag hade tur och köpte det från en kille på blocket för 4500 kr.

Kör också med LeoVince SBK slipon och älskar ljudet från det systemet. Köpte också mitt system från en kille på blocket som heter Arnold i Eslöv som var mycket seriös. Fick först fel system vad gäller ersättningsröret till katten men var inga problem, killen kom med ett nytt till mig med en gång och stanna sen kvar på plats och såg så att allt stämde med det nya och passa som det skulle. Det tycker jag var väldigt seriöst av honom och skulle inte tveka på att köpa något från honom igen.

Här är mitt system, ger dig kanske en liten uppfattning om hur det låter även om det inte är bästa kvaliten på videon då jag filma med min mobil.

[YOUTUBE-ID]9_l2QyMEB3E[/YOUTUBE-ID]
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top