Yamaha FZ-tråden

Låter skönt det, men att blocka ais kan man väl egentligen göra rätt lätt själv utan att köpa block off plates? Trycka ner en plugg i slangen bara, typ...

Absolut, lossa slangen från luftburken och sedan plugga slangen och anslutningen i luftburken.
Fördelarna med plates är väl att du blir av med lite skrot (vikt) och det blir lättare att komma åt att byta stift.

Jag gillar inte när det hänger en massa oanvänt skrot på hojjen:D
 
Absolut, lossa slangen från luftburken och sedan plugga slangen och anslutningen i luftburken.
Fördelarna med plates är väl att du blir av med lite skrot (vikt) och det blir lättare att komma åt att byta stift.

Jag gillar inte när det hänger en massa oanvänt skrot på hojjen:D
Ja, onödig vikt är inget att ha :) Enkel procedur att skruva av eller?
 
Tog första lite längre svängen idag. Hela 5 mil, mest rak väg. Men jäkla trevlig hoj än så länge
 
Ja, onödig vikt är inget att ha :) Enkel procedur att skruva av eller?

Inget avancerat, rekomenderar dock att lossa kylaren och göra kylvätskebyte på en gång då det är trångt
Man bör även ha en bitshållare till lilla spärrskaftet och insexbits då skruvarna till plates:en är långa och går trögt...
 
Appropå första turen! Jäklarn va hojjen gick efter vintern:yoparty

Brölade fint utan db killer i systemet också, undra om det gör ett par hästar?!
 
Appropå första turen! Jäklarn va hojjen gick efter vintern:yoparty

Brölade fint utan db killer i systemet också, undra om det gör ett par hästar?!
Har för att jag sett att iaf mitt slipon ger något mer utan db-killer, så det är inte omöjligt. I vilket fall som så är det ju bäst att ha den ur så man inte missar nåt potentiellt, iaf själen får mer ro då ?
 
Jag har iaf tvättat, polerat, silikonsprayat och göttat till kedjan idag efter körningen. Äntligen fick man det gjort...
58cbcf0d5253eaa58354a4b73b331957.jpg
bb83c8f4732d2dda52fafc8f414f7c8e.jpg
 
Och idag blev det säsongspremiär, jävlars vad gott den går! Vi får se dock om den stannar kvar då min sambo har gett mig tillåtelse att köpa en XSR 900.
 
Är väldigt sugen på att köpa mig en FZ1n.
Tycker ärligt att hojen går ganska dåligt för att ha 150hk men är
utseendet som lockar.
Blir det stor skillnad på att dreva ner till 16t fram?
Satt precis och läste Motorrad nr 7 år 2011 när det är stort test
mot andra nakedhojar och den har överlägset sämst tider när det gäller
Roll on

60-100
100-140
140-180

Förlorar mot bla CB1000R,Z1000,KTM Superduke 990,Triumph Speed Triple trots
att samtliga har mindre effekt på papper.
Provkörde en i höstas och vart lite besviken på prestandan men är som
sagt fortfarande intresserad av att köpa en pga utseendet.
Med vänlig hälsning, janne
 
Hej Janne. Nä, i originalutförande är den inte otroligt snabb. Ettan är jävligt lång, du kommer upp i 138 km/h. Och roll on på bottendrag med originaldrevning är sömnframkallande.

-1T fram så blir det en helt annan hoj. -1T fram och +2T bak och du har en vild hoj som vill bara kasta av dig.
Det är en riktigt bra och mångsidig hoj. Går fint på bakhjulet med, stabil i kurvor och i hög fart, etc etc. Det är bara det att det är 10 år gammal chassidesign, så det är inte den mest kvickstyrda hojen du kan hitta. Du kan göra lite moddar med chassit också, till exempel längre dämpare (custom) för att höja upp den bak, då får du brantare gaffelvinkel. Ytterligare brantare gaffelvinkel kan man klämma fram genom att höja gaffelbenen i styrkronan, sätta på 55-profils däck, arbeta med förspänning etc. Allt för att få den lite mer kvickstyrd. Hur du än gör blir den inte som en S1000R men FZ1:an är en otroligt skön och rolig hoj ändå, klassiskt snygg, bekväm att sitta på, etc etc. Jag är inne på min andra, har kört FZ1 i 5 år, fortfarande supernöjd.

Sen tål det att sägas att FZ1 ska varvas till rött för att gå som en Yamaha ska. Det är högvarviga hojar, och fy fan vad det är roligt när man är där uppe på 12k RPM i varje växel
 
Last edited:
Om du var besviken på prestandan var du nog inte över 8000 rpm? Brukar klockas 0-200 på ca 10 sek... Men roll on är det ingen höjdare...
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top