Yamaha FZ-tråden

Er6:an är ingen hoj, saknar juh till och med tankmätare...nä snarare en fucko moped för vuxna

Dock en "fucko moped" som kör ifrån de flesta större hojar, även med tankmätare, på go-kart bana... Jag vet !!!!

Men visst är ER6:an en "instegshoj" med ett helt underbart ljud med öppet slip-on.

Det kan nog bli svårt att komma ikapp ER6-tråden, men det är nog inget vi skall eftersträva. När det är många som skriver i en tråd tenderar det att bli mycket "småprat" om allt möjligt och då växer tråden fort.

Man ser inte många FZ1:or i mina hemtrakter, tro då min förvåning när man får reda på att en granne längre bort på gatan har en FZ1-SA -07:D :D
Tror inte han hänger här på sporthoj.com, skall försöka påverka honom dock..

Världen är bra liten ibland..
 
Sådär nu har varit ute på en större sväng och lärt känna hojen och har 2 funderingar

1.nån som har förslag på ett rakare styre då jag får ont i yttre delen av högra handen, gärna nåt som finns i sundsvalls-nejden

2.finns det justerbara fotpinnar att köpa? får lätt ont i knäna och skulle vilja flytta dom bakåt?
 
Igår (Lördag) blev första turen men hojen.
Var lite kallt men sånt får man ta.
Dock så måste jag gå in och ställa om bränslet då det vill bakskjuta vid gassläpp.
Nån som vet hur mkt man behöver ändra?
 
Vad ska man säga allt är åt helvette! Köpte en Fz6n för 2 veckor sen strypt till 25kw ringde runt till massa bolag ang. försäkring de flesta ville regga på 72kw alltså fulleffekten. Knappa in alla uppgifter på länsförsäkringar deras internet tjänst och fick 6,6k halv/helår. Tog då den... nu kom det ett brev i lådan "vi försäkrar på full effekt" så vips va försäkringen uppe i 38k halv/helår.

Har iof sämst förutsättningar.. Inget körkort 23år och bor nära stockholm. Men vafan 38k för en hoj som kostar ca 50 är inte helt ok!...

Så vilka bolag vet ni som försäkrar på registrerad effekt och inte ursprungs? Hur mkt betalar ni som är runt min ålder etc och vilket försäkrings bolag? Vill ha halvförsäkring vill få ut nånting iaf om hojen skulle bli snodd.
 
Jag har b&mc betalar ca 7 i hel och är 24 bor nära sundsvall.

Ds.fick mitt leo vince idag så imorrn ska det monteras med stora förhoppningar
 
Vad ska man säga allt är åt helvette! Köpte en Fz6n för 2 veckor sen strypt till 25kw ringde runt till massa bolag ang. försäkring de flesta ville regga på 72kw alltså fulleffekten. Knappa in alla uppgifter på länsförsäkringar deras internet tjänst och fick 6,6k halv/helår. Tog då den... nu kom det ett brev i lådan "vi försäkrar på full effekt" så vips va försäkringen uppe i 38k halv/helår.

Har iof sämst förutsättningar.. Inget körkort 23år och bor nära stockholm. Men vafan 38k för en hoj som kostar ca 50 är inte helt ok!...

Så vilka bolag vet ni som försäkrar på registrerad effekt och inte ursprungs? Hur mkt betalar ni som är runt min ålder etc och vilket försäkrings bolag? Vill ha halvförsäkring vill få ut nånting iaf om hojen skulle bli snodd.

Skulle tipppa på att Bil Sportmc + smc rabatt är billigast för dig. De var oslagbart bäst i mitt fall; circa 7000 hel/hel 30+, I Gettot Bagarmossen (Sthlm)
 
Samma gäller mig. Ligger också på ca 7000 hel/hel med bilsport och mc. 23 år Örebro.

Nackdelen med deras försäkring är att du betalar mer under sommarmånaderna, kan inte ställa av och har en självrisk på 10 000. Jag räknar på att jag betalar 1000 kr i månaden under sommaren.

Kan dock inte betala per månad så det är helår/halvår eller kvartal som gäller. Lite tråkigt när man får betala mycket pengar per omgång...
 
Har nu monterat Leo Vince och gråter av glädje varje gång man gasar utan db-killern, enda jag undrar om ni som har det också får lätt vandrande tomgång sammt att den ger avgasmällar när den varvar ner efter en riktig urladdning på en växel.

hörrt att det går att ställa upp bränsleblandningen eller nåt via displayen
 
Har nu monterat Leo Vince och gråter av glädje varje gång man gasar utan db-killern, enda jag undrar om ni som har det också får lätt vandrande tomgång sammt att den ger avgasmällar när den varvar ner efter en riktig urladdning på en växel.

hörrt att det går att ställa upp bränsleblandningen eller nåt via displayen

Ja det går att ställa via displayen, står även hur man gör längre upp i tråden.

Du som frågade om fotpinnar:
Waltermoto gör pinnar som passar, det gör även Rizoma.
Rizomas grejjer är skitsnygga men tyvärr också väldigt dyra.
http://rizoma.com
 
Ja det går att ställa via displayen, står även hur man gör längre upp i tråden.

Du som frågade om fotpinnar:
Waltermoto gör pinnar som passar, det gör även Rizoma.
Rizomas grejjer är skitsnygga men tyvärr också väldigt dyra.
http://rizoma.com

Min har också fått lite svajande tomgång efter LeoVince montaget inget som jag upplever värst störigt eller så, men om man skall ställa in bränsleblandningen via displayen så är där ju C1 och C2 eller vad det heter som skall ändras, styr ju två cylindrar vardera. Hur skall dessa ställas in för att det skall bli jämn gång? Jag gjorde det på min XT660R som jag hade tidigare men där var ju bara en cylinder att ta hänsyn till så var inga problem. Skall båda värdena höjas/sänkas lika mycket eller kan det vara så att en kanske får sänkas och en höjas och en massa meckande där i mellan eller hur fungerar det nu när man har fyra cylindrar så att det blir rätt??
 
Ger er en bild på hojen som allt skit händer kring :P Va äntligen lite sol ute bara haft dåliga bilder innan.
 

Bifogat

  • IMG_05451.JPG
    IMG_05451.JPG
    229.2 KB · Visningar: 215
nån som har lyckas fåt upp hojen på bakhjulet på 2:Ans växel? på första växeln går det ju bra att koppla upp den! men har inte lyckas på 2:An :/
 
nån som har lyckas fåt upp hojen på bakhjulet på 2:Ans växel? på första växeln går det ju bra att koppla upp den! men har inte lyckas på 2:An :/

Du får växla när du är uppe ;)


Btw. Såg dig glida för några dagar sen i BirstaCity moto4all. Lät fint!
Riktigt avis faktiskt. Väntar bara på min uppkörning nu sen så.

Sen dehär med att gå om Er6- tråden.
Räcker det inte att vi går om dom på motorvägen på halvgas? :P
 
nån som har lyckas fåt upp hojen på bakhjulet på 2:Ans växel? på första växeln går det ju bra att koppla upp den! men har inte lyckas på 2:An :/

Har försökt lite, men utan något vidare resultat. Är iofs nybörjare, men den verkar inte vara så sugen på att resa sig :confused:
 
Har en FZ1 med slip-on (scorpion) och jag har haft avgassmällar och känslan av den kanske går lite snålt/varmt. Ändrade C1-C4 värden två snäpp upp vilket gjorde underverk. Någon annan som ändrat på sin FZ1?

Hittade förresten en FZ1 service manual på http://www.fazer-hispania.com/biblia_fazero.htm i den finns beskrivning på hur man ändrar (s93).
 
Last edited:
Du får växla när du är uppe ;)


Btw. Såg dig glida för några dagar sen i BirstaCity moto4all. Lät fint!
Riktigt avis faktiskt. Väntar bara på min uppkörning nu sen så.

Sen dehär med att gå om Er6- tråden.
Räcker det inte att vi går om dom på motorvägen på halvgas? :P

Hehe på halvgas, nja själv är man redan sugen på en fz1 men försäkringen blandat med corvetten blir för dyrt.

Jo var inne en sväng i birsta efter man susat runt på alnön inan jobbet i tis..låter så gött utan d-killern i:yoparty
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top