Yamaha FZ-tråden

På min fz6 fick man koppla isär 2 kabelkopllingar och pc'n kopplades däremellan. Högst otroligt att det bara är 4 kablar på fz8 och jag är rätt säker på att det skall kopplas på liknande sätt även på din hoj.

Det blev nog en liten massuppfittning.
För att koppla in en PC måste man in under tanken o plugga ihop några 16poliga kontakter (bland annat) som jag förstått det. Vilket jag kanske får ta o göra snart, men kabelstackarn som ligger lös där bak, tänkte om den var en del av kopplingen PC - Kabel - Kabel - Dator för att mappa. Är invand på triumph = tjöp odb2 kabel från ebay för 200 spänn, ta hem gratis programvara, mappa och le. Så jag har faktiskt ingen aning om hur powercommanderprylarna ser ut förutom en liten svart låda med rött klistermärke på och lite kablar från.

Det blev nog en liten massuppfittning.
För att koppla in en PC måste man in under tanken o plugga ihop några 16poliga kontakter (bland annat) som jag förstått det. Vilket jag kanske får ta o göra snart, men kabelstackarn som ligger lös där bak, tänkte om den var en del av kopplingen PC - Kabel - Kabel - Dator för att mappa. Är invand på triumph = tjöp odb2 kabel från ebay för 200 spänn, ta hem gratis programvara, mappa och le. Så jag har faktiskt ingen aning om hur powercommanderprylarna ser ut förutom en liten svart låda med rött klistermärke på och lite kablar från.

Aha du menar såå. Nja i min pc-v så sätter man usbkabeln rätt i powercommandern. :) (miniusb)

Nån som har ett bra förslag på hur man ska fästa Gopro på en FZ1 så den filmar framhjulet? Funderar på om man kan använda den nedre skruven som håller kylarkåpan till nåt...

Hoj med 3000km, service utförd @ 1000km, oljenivån är OK, kylarvätska OK, inga läckor. Överhettas snabbt till över 102º vi pratar om en grad i sekunden typ. Den går att köra i 90-100 och då håller den sig runt 74ºC. Snabbare eller långsammare så stiger temperaturen.

Jag har garanti, men vad kan det vara? Vattenpumpen?

Hoj med 3000km, service utförd @ 1000km, oljenivån är OK, kylarvätska OK, inga läckor. Överhettas snabbt till över 102º vi pratar om en grad i sekunden typ. Den går att köra i 90-100 och då håller den sig runt 74ºC. Snabbare eller långsammare så stiger temperaturen.

Jag har garanti, men vad kan det vara? Vattenpumpen?

Vattenpumpen eller skit i kylaren/slangarna som gör att vattnet inte cirkulerar ordentligt.

Beroende på hur varmt det är ute, men min fz8 ligger på runt 74-78 grader vid normal körning på landsväg, och stiger rätt fort upp till 100-102 så att fläktarna går igång vid stadskörning. Så vet inte riktigt om det är något större problem med hojen egentligen.

En eloge till en trotjänare.

5000 mil och 2 år och lite till sedan vi gifte oss, och det har bara funkat.

För att ha rullat i stort sett alla dagar, den kallaste kommer jag faktiskt i håg -17 så har hon bara svikit en gång och då var det varmt och hon valde att ge upp kopplingsvajern.
Ja hon har kastat av mig ett par gånger när det varit svartis men kanske befogat.

Hon är fin iaf fastän hon rullat långt, bistert och ibland hårt.

Det var med klisterfäste. Kameran upp och ner. Det kanske var snett bakom blinkersen. Jag har toppkåpa, och fästet satt på den kåpbiten där blinkersen är

5000 mil och 2 år och lite till sedan vi gifte oss, och det har bara funkat.

För att ha rullat i stort sett alla dagar, den kallaste kommer jag faktiskt i håg -17 så har hon bara svikit en gång och då var det varmt och hon valde att ge upp kopplingsvajern.
Ja hon har kastat av mig ett par gånger när det varit svartis men kanske befogat.

Hon är fin iaf fastän hon rullat långt, bistert och ibland hårt.

Mycket imponerande! Men du bör ha en eloge också, 5000mil på 2 år. Det är nog inte så många som gör det.

Last edited:
Mycket imponerande! Men du bör ha en eloge också, 5000mil på 2 år. Det är nog inte så många som gör det.

Jag har bara kört 4800 av dom, hon var demohojen som alla tidningarna gjorde sina reportage på nakenhojarna med.

Ett par bilder från Bike och MC nytt när hon var ny och fin.

Last edited:
Ja det verkar så iofs så gick min förra (MT03) 70000 km innan den löstes in av FB efter en marksyning.

jag verkar ha tur med mina hojar.

Jag har 8500mil på mätaren på min fzr 1000. Den har inte gjort mig besviken. Min Fz Har inte heller gjort mig besviken än men bara 1800 mil på mätaren på den.

Någon med fz8 som satt dit en slipon och vill bli av med orginaldämparens upphängning? Eller åtminstone låna ut den en dryg månad?

alltså....har mitt balanssinne blivit rubbat, eller är en fz6 för liten för mig?

känns obehagligt svajjigt när jag ligger i 100...alltid blåst på den jävla vägen jag åker dagligen (E4 norrut från Sthlm)

är 1.81 lång och väger 100 kg. ...känner mig ibland lite för stor i kroppsbyggnad för den härj hojjen.....vad säger panelen?

kan en knix kurs hjäpa?

alltså....har mitt balanssinne blivit rubbat, eller är en fz6 för liten för mig?

känns obehagligt svajjigt när jag ligger i 100...alltid blåst på den jävla vägen jag åker dagligen (E4 norrut från Sthlm)

är 1.81 lång och väger 100 kg. ...känner mig ibland lite för stor i kroppsbyggnad för den härj hojjen.....vad säger panelen?

kan en knix kurs hjäpa?

Jag har kört med skjuts på min fz6 och det känns allt stabilt. Känns lite svajig när man lägger tills att fotpinnen skrapar och kör i 140+ ur långsvängen på gelleråsen men det ser jag som helt normalt. :P

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman