Yamaha FZ-tråden

Kylarvingar

Hej! Jag är på jakt efter kylarvingar till min FZ8 men har inte lyckats hitta några. Var har ni köpt era som sitter på FZ1? Känner även för o byta fotpinnarna, vill inte ha de där touringgummiklädda sakerna, tips någon?
 
Riktigt nöjd med valet av hoj. Sen var det ju positivt att Bilsport & mc har tagit bort kravet att man ska ha haft mc kort i 5 år för att få försäkra i 24+. Min försäkring sjönk med 50% när jag bytte från basförsäkringen! :tummenupp
 

Bifogat

  • sh.JPG
    sh.JPG
    124.4 KB · Visningar: 120
Riktigt nöjd med valet av hoj. Sen var det ju positivt att Bilsport & mc har tagit bort kravet att man ska ha haft mc kort i 5 år för att få försäkra i 24+. Min försäkring sjönk med 50% när jag bytte från basförsäkringen! :tummenupp

Jag bytte från Bilsport till Svedea och sänkte premien på FZ1an med 3000 ner till 5500 kr per år. Dessutom har de lägre självrisker än Bilsport.
 
5500 för hel/hel? Vad ligger självrisken på? Kan ju vara värt att kolla upp pris där...

Ja, hel/hel. Jag valde deras "största" helförsäkring. I den ingår: Innehåller trafik, brand, glas, maskin, räddning, rättsskydd, stöld, vagnskada, assistans, extra hyrbil, extra tillbehör, krishantering, extra ersättning vid olycksfall och extra ersättning vid dödsfall.

Bor två mil utanför gbg så det är inte högsta f-zonen. självrisken tror jag var 3000 kr. En begränsning är att det bara är jag eller annan person i min familj som får köra hojen.
 
Ja, hel/hel. Jag valde deras "största" helförsäkring. I den ingår: Innehåller trafik, brand, glas, maskin, räddning, rättsskydd, stöld, vagnskada, assistans, extra hyrbil, extra tillbehör, krishantering, extra ersättning vid olycksfall och extra ersättning vid dödsfall.

Bor två mil utanför gbg så det är inte högsta f-zonen. självrisken tror jag var 3000 kr. En begränsning är att det bara är jag eller annan person i min familj som får köra hojen.


Hur länge har du haft mc kortet? Ringde och kollade på en FZ1-N -08 som dom skulle ha 17000 för, har bara haft kortet i 3 år men bor ute i skogen (Arjeplog)
 
Hej!

Ja då har man inhandlat en FZ6 09 S2. Beställt Leo vince har jag också gjort. Jag frågade lite tidigare i tråden, men efter att ha plöjt igenom rätt mycket information angående både PC och CO-ändringar så har jag följande frågor då jag är lite skeptisk fortfarande...

Är det helt lungt att åka utan att fippla med CO-värdena och att också åka utan PC? Är det ingen som har kontrollerat några lambda AFR värden med bara leo vince? Tycker det verkar vara rätt många som bara ändrar på känn och inte har någon info som gör att man vet vad man håller på med? Folk pratar också om smällar i avgassystemet när man motorbromsar? Hur kan dessa uppstå, är det inte fuel cut vid motorbroms? Känns lite vanskligt att inte ha koll innan man ändrar eller inte ändrar alls? De flesta kanske inte har gjort någonting alls och det funkar alldeles utmärkt ändå?

Mvh
Björn
 
Herre gud vad vissa lever i fullständig rädsla ! Du läser att de flesta kör utan några CO inställningar eller PC, ändå är du rädd och ställer de här frågorna.
 
jag e lite trött på vindbruset som min vindavvisare slänger upp direkt under hjälmen, och tänkte byta till en annan. Har kollat lite på Puig och ZeroGravity. Puig race verkar va lite högre än standard, och vissa säger att de blir av med vindbruset. Touringskärmen verkar va lite för stor, och jag undar om den inte skapar ännu mer turbulens. Vad har ni andra ? Jag e 186 lång, det borde också va en jämförelsefaktor
 
Jag körde med leo vince o utan kat på min FZ6 och handlaren jag bytte in den till var inte helt nöjd och tyckte inte man skulle köra utan kat om jag inte hade en PC3 oxå.


Hej!

Ja då har man inhandlat en FZ6 09 S2. Beställt Leo vince har jag också gjort. Jag frågade lite tidigare i tråden, men efter att ha plöjt igenom rätt mycket information angående både PC och CO-ändringar så har jag följande frågor då jag är lite skeptisk fortfarande...

Är det helt lungt att åka utan att fippla med CO-värdena och att också åka utan PC? Är det ingen som har kontrollerat några lambda AFR värden med bara leo vince? Tycker det verkar vara rätt många som bara ändrar på känn och inte har någon info som gör att man vet vad man håller på med? Folk pratar också om smällar i avgassystemet när man motorbromsar? Hur kan dessa uppstå, är det inte fuel cut vid motorbroms? Känns lite vanskligt att inte ha koll innan man ändrar eller inte ändrar alls? De flesta kanske inte har gjort någonting alls och det funkar alldeles utmärkt ändå?

Mvh
Björn
 
Herre gud vad vissa lever i fullständig rädsla ! Du läser att de flesta kör utan några CO inställningar eller PC, ändå är du rädd och ställer de här frågorna.

Ja, men du menar alltså bara för att många gör det så är det bra eller/och helt rätt?

Mvh
 
jag menar att eftersom så många gör det utan att det är några problem med motorerna, så behöver man inte vara så rädd. Du läser i tråden vad folk gör, och sen gör du ditt val. Tydligen är du av den typen som är generellt rädd, så antingen får du köra med originalblås och reflexväst, eller så monterar du på powercommander, bänkar och ändrar om mappar, och så kostar det dig några tusen extra, men du kan sova gott om nätterna.

Generellt håller folk på med powercommander och bänkning för att kräma ur fler hästkrafter, få bort ryckighet i insprutning, eller liknande. Inte för att man tror att motorn går sönder.
 
jag e lite trött på vindbruset som min vindavvisare slänger upp direkt under hjälmen, och tänkte byta till en annan. Har kollat lite på Puig och ZeroGravity. Puig race verkar va lite högre än standard, och vissa säger att de blir av med vindbruset. Touringskärmen verkar va lite för stor, och jag undar om den inte skapar ännu mer turbulens. Vad har ni andra ? Jag e 186 lång, det borde också va en jämförelsefaktor

Jag köpte mitt på louise mc och jag är nöjd :tummenupp

Hur länge har du haft mc kortet? Ringde och kollade på en FZ1-N -08 som dom skulle ha 17000 för, har bara haft kortet i 3 år men bor ute i skogen (Arjeplog)

Jag har också bytt till svedea och det sparade jag 1500 kr på
så nu betalar 4300 året helförsäkring:tummenupp
 
Last edited:
jag e lite trött på vindbruset som min vindavvisare slänger upp direkt under hjälmen, och tänkte byta till en annan. Har kollat lite på Puig och ZeroGravity. Puig race verkar va lite högre än standard, och vissa säger att de blir av med vindbruset. Touringskärmen verkar va lite för stor, och jag undar om den inte skapar ännu mer turbulens. Vad har ni andra ? Jag e 186 lång, det borde också va en jämförelsefaktor

hos bikehps läser man detta "The Vario touring screen is great on my 02 Fazer. Made all difference to even short journeys. Thanks"

Jag har beställt en från Touring.se den 18/4 men tydligen har den inte lämnat deras distributör än, får därmed svårt att rekommendera dom.

Men en vario touring med flärp bygger ju lite på flygplansvingeprincipen. Det skapas ett undertryck på baksidan som följer med övertrycket som kommer på framsidan. VT skärmen är dessutom 3" längre än original (utan flärp). Återkommer med recension om jag nu får den nån gång...:huvet
 
jag menar att eftersom så många gör det utan att det är några problem med motorerna, så behöver man inte vara så rädd. Du läser i tråden vad folk gör, och sen gör du ditt val. Tydligen är du av den typen som är generellt rädd, så antingen får du köra med originalblås och reflexväst, eller så monterar du på powercommander, bänkar och ändrar om mappar, och så kostar det dig några tusen extra, men du kan sova gott om nätterna.

Generellt håller folk på med powercommander och bänkning för att kräma ur fler hästkrafter, få bort ryckighet i insprutning, eller liknande. Inte för att man tror att motorn går sönder.

Hej!

Kan inte påstå att jag är rädd, däremot nyfiken och lite försiktig. Verkar ju vara väldigt många i usa som ändrar i co, därför blir jag fundersam, inget fel i det.
Generellt rädd person? Hehe, whatever floats your boat :tummenupp

Mvh
Björn
 
Hej!

Kan inte påstå att jag är rädd, däremot nyfiken och lite försiktig. Verkar ju vara väldigt många i usa som ändrar i co
Björn

Yamaha ställer in CO-värdena i fabriken, skräddarsytt för varje motor har jag hört. Därför ska man inte meka med det. Har man dock problem, som överdriven överhettning eller så, så kan man notera sina standardvärden och börja ändra.

De flesta kör utan PC/bänkning, skruva med CO-värden, och ingen har rapporterat några problem hittils (har läst hela FZ-tråden från inlägg 1) Därför kan man lugnt räkna med att det e bara att byta system, och gasa på. Läs på www.fz6-forum.com, fråga där också.
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top