Yamaha fz 750 -85 populär hoj??

Gsx 750f och gsxr är väl hojar från samma tid, skulle du säga att dom alla tre har lika stor/liten efterfrågan eller är det just för modellen?

FZ750 är speciell för den har som en kult runt sig, lite som de oljekylda GSXRerna och Honda VFR-modellerna.

Här handlar de mycket om rätt köpare, skulle du få en som verkligen är intresserad skulle du säkert kunna få en rätt bra slant (alltså bättre än vanligt, inga jätte summor) men är det en vanlig köpare (som det oftast är på "vanligare" hojar) får du inte mycket.

GSX750F har ingen stor efterfrågan, däremot har GSXR750 från 80-talet en rätt stor efterfrågan.
Tror att det är bättre att satsa på en FZR1000 ifrån 80-talet och se till att den är välskött, ett säkrare kort om du är ute efter en hoj som står sig i pris. FZR har även fördelen att de ser sportiga ut vilket också gör mycket inom motorcykelvärlden.

I dagens läge får man inte så mycket för någon av de nämnda hojarna. Jag har kört gsxf, gsxr, och fz och jag kan säga att fz:n är den bästa, den har mycket vrid för att vara en 750 och är bekväm att åka på. FZR1000 har jag också haft, min var en -89. Jag hade problem med dåliga insugsventiler och vet att många andra haft det med.

FZ750 liksom FZR1000 var tekniska avancerade hojar för sin tid, framförallt på motorsidan. Dessvärre hamnade modellerna oundvikligen i skuggan, inte minst försäljningsmässigt, av den enorma uppmärksamhet som Suzukis gsxr 750 1985 och storebror 1100 året efter fick. Skulle man vara värst 85-90 ja då var det Suzuki man skulle åka. De första årsmodellerna av FZR 1000 hade dessutom en hel del barnsjukdomar

Kult/nostalgifaktorn och priserna är därför generellt lägre på Yamahas modeller. Det generella problemet att hitta ett fint ex i originalskick delar samtliga modeller, framförallt de första årgångarna.

Är du ute efter en muskelhoj från den här tiden så skulle jag leta efter gsxr 1100 mellan 86-92:tummenupp

Last edited:
GPz900R kan jag annars rekommendera, min 85’a gick felfritt de 13.600 mil jag hade den innan jag sålde den billigt för hedenhös många år sedan… (vill du ha en 90-talare är ZX-9R ett kassaskåpssäkert kort, min 98’a gick 11.400 mil utan problem, såldes sedan för en struntsumma och gick till Estland.)

Det är så att en kompis har en fz 750 som är lite ombyggd, typ streetfighter och han vill sälja den så ja tänkte kolla runt vad han skulle kunna få för den..

Men det känns som att dom här hojarna bör vara helt i original och köpas av en som verkligen gillar just dom hojarna, så priset lär inte bli högt då en fin hoj i original går för max 15..

Det är så att en kompis har en fz 750 som är lite ombyggd, typ streetfighter och han vill sälja den så ja tänkte kolla runt vad han skulle kunna få för den..
Men det känns som att dom här hojarna bör vara helt i original och köpas av en som verkligen gillar just dom hojarna, så priset lär inte bli högt då en fin hoj i original går för max 15..

FZR 750 med aluminiumram hade satt fint..... men en fin sådan kostar nog över det dubbla!

Bild 292.jpg

Så är det. Att bygga om en 80-talshoj (iaf en klassiker) till något "modernare" är ett säkert sätt att sänka värdet -utöver att det ser för jävligt ut....

Så är det. Att bygga om en 80-talshoj (iaf en klassiker) till något "modernare" är ett säkert sätt att sänka värdet -utöver att det ser för jävligt ut....

Det måste det inte göra;
g93oMWR.jpg

15.000:- är för mycket pengar för en fz750 även om det är en av de sista årsmodellerna och original.

Det är alldeles för mycket fantasi priser, säljer min GSXR 1100 W nu till ett riktigt bra pris,
men när man ser andra annonser där de begär 29.000:- för en 17 år gammal mc hmm....... :dummer

Jag har en fz själv en 87:a, var lite jobb med den men för 4500:- gick det inte att tacka nej :)

Lite ombyggd, den har varit i ryggläge med andra ord, eller kåpor o dyl medföljer ?

Jag skulle satt 10 - 12, men ska nog till en del tur om han ska få 5 siffrigt för den om de inte är en lågmilare.

15.000:- är för mycket pengar för en fz750 även om det är en av de sista årsmodellerna och original.

Det är alldeles för mycket fantasi priser, säljer min GSXR 1100 W nu till ett riktigt bra pris,
men när man ser andra annonser där de begär 29.000:- för en 17 år gammal mc hmm....... :dummer

Jag har en fz själv en 87:a, var lite jobb med den men för 4500:- gick det inte att tacka nej :)

Jag hade en -86:a fullt fungerande med nytt batteri, nytt bakdäck och alldeles bättre begagnad startmotor som jag sålde för 9000:- har jag för mig. Jag blev nöjd och sålänge hojen inte gick sönder efter försäljningen så blev säkerligen köparen också nöjd.

Kul hoj var det iaf :)

Får han mellan 5000 - 8000 kan han vara glad, de flesta vill ju ha en hyfsat oriiginalhoj vilket man kan få för 8000 - 15000.

Köpte min GSX750ES -83 för 4000:-
5000 mil (nått sånt iaf), hårda packväskor från givi, nya däck, vance & hines 4-1, trasigt laddrelä, glappt blinkersrelä, varvräknare som lever ett eget liv. I övrigt var den original och i ganska fint skick.

Har tyvärr ingen bild tillgänglig som inte har filter och skit på sig men den säger väl lite om skicket
gsx.jpg

Last edited:

29k för en 17 år gammal vad?:confused:

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...